Verkstan

Starta en renovering, skaffa ett objekt.

788 inlägg 69204 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646142 Tråden var tänkt att alla kunde lägga in sina objekt, men eftersom projekten var få så blev det mest kunders maskiner som hamnar här...

Det går kanske att döpa om tråden....
Det är ju egentligen kunders objekt...och renoveringar, jag bara utför arbetet...

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

halvproffs  
#646154
vinterrojarn skrev:Va? Nä tyvärr inte..
Om ni menar att grejerna bara stått här och inget blir gjort...

Idag när frugan firade sin födelsedag och yngsta grabbens var igår så kom ett elverk.
Trasig startapparat.

Kan ju inte rå för att folk har sönder grejer..
Ska dra igång ytterligare en verksamhet snart... cykelverkstad...


Nä, det var till macho :d

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646156 Aha..nu fattade jag..
Har så mycket projekt på gång så hjärnan hänger inte med ibland... :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

machonisti  
#646160
halvproffs skrev:Trodde du planerade bättre än så 😎

Det är ett önsketänkande! :-bd

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646603 Dagens tok..
Byte av en styrservo pump...

En minibuss...

Började med att plocka bort en del av fronten..



Trångt...ändå..



Bilder på remmen är bra, men använd gärna detta tips, ta några bunt band och sätt fast remmen när den är i spänn om den ej ska bytas..
På så sätt kan den sitta på plats medans man byter andra delar..
Så slipper den lossna på de ställen där man sällan når..


Hade beställt en ny, men satan va trött jag blev när jag insåg att den inte hade rätt remskiva...den jag köpte hade en trekantig skiva som sedan en remskiva skulle bultas fast, medans den som satt där hade bara en skiva direkt på axeln..

Ja ja efter lite svordomar och en axeltapp som for ut ur pumpen så det blev mer att göra...efter ca 3.5 tim så hade jag bytt pump, fyllt ny olja, fått oljan att pumpa runt, sätta ihop allting..

Provade bilen, och vilken känsla... :-bd
Den gick så lätt att styra så man blev paff.
Tidigare var det muskelservo..

Efter detta tvättade jag motorn och ringde kunden.
Vet inte men han verkade nöjd..
3400 kr inkl delar Tyckte jag var ganska bra pris, hoppas han kommer tillbaka..


Edit,,,tröttsamma telefon...det blir en ny ganska snart, utan krångel..en Doro kanske.. :mrgreen: kanske man slipper rätta hela tiden...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 26 maj 2020, 08:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

fendt311  
#646615
vinterrojarn skrev:Dagens tok..
Byte av en styrservo pump...

En minibuss...
$matches[2]

Började med att plocka bort en del av fronten..

$matches[2]


Trångt...ändå..

$matches[2]


Bilder på remmen är bra, men använd gärna detta tips, ta några bunt band och sätt fast remmen när den är i spänn om den ej ska bytas..
På så sätt kan den sitta på plats medans man byter andra delar..
Så slipper den lossna på de ställen där man sällan når..
1590430443_img_20200525_163745.jpg

1590430445_img_20200525_163742.jpg

Hade beställt en ny, men satan va trött jag blev när jag insåg att den inte hade rätt remskiva...den jag köpte hade en trekantig skiva som sedan en remskiva skulle bultas fast, medans den som satt där hade bara en skiva direkt på axeln..

Ja ja efter lite svordomar och en axeltapp som for ut ur pumpen så det blev mer att göra...efter ca 3.5 tim så hade jag bytt pump, fyllt ny olja, fått oljan att pumpa runt, sätta ihop allting..

Provade bilen, och vilken känsla... :-bd
Den gick så lätt att styra så man blev pass.
Tidigare var det muskelservo..

Efter detta tvättade jag motorn och ringde kunden.
Vet inte men han verkade nöjd..
3400 kr inkl delar Tyckte jag var ganska bra pris, hoppas han kommer tillbaka..

Snyggt jobbat vinterrojarn. :-bd

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646619 Tackar...vänta bara tills Citroëen kommer..
Jumpy som inte startar...tar vatten..
Mm.

Kommer bli en liten stund av fundering...
Och framförallt tålamod, då motorn nästan sitter under instrumentpanelen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646747
Motor och motorrum sett framifrån...


Där inne ligger ventilbryggan och ventilkåpan..


Ska bli spännande att börja med denna..
Har aldrig backat ifrån att ge mig på något..
Bara ta ett steg bakåt, fundera hur man ska börja angripa problemet..

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646749 Någon som har renoverat en AC kompressor någon gång?

På frugans bil är ACn dålig..
Funderar på att renovera den själv..
Men är lite fundersam...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Rotvältaren  
#646840 Nu ska jag släpa hem lite skit så blir vinterröjarn gla tänkte jag...

Skrotet jag kommit över är en 8 hK Yamaha utombordare från mitten av 80-talet. Jag får igång skiten men när jag lägger i växel och ger gas dör den. Jag misstänker bränslefel så det blir att riva förgasaren. Men noterade också att det var dåligt med flöde från skvallerröret så impellern behöver också ses över. Jag har börjat riva riggen och den är lös men jag får inte isär den.
Kollade på ett tubenklipp när en snubbe byter impeller på en väldigt snarlik utombordare och grejerna ramlar ju av nästan av sig själv. Jag får isär bitarna ca 25 mm men sen tar det stopp. Misstänker att det är drivaxeln som inte vill släppa för växelföraren har jag lossat på mutter och skruven och den är alldeles lös. Finns det något enklare sätt att få loss skiten än att kedja fast motorn i en tall och sen dra loss riggen med en caterpillar? Frågar åt en kompis...


Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646842 Den sitter på splins så det bör bara vara att dra..men lite olja som kryper är aldrig fel..

Härligt objekt.. :-bd
Ska bli kul att följa..

Det går ju i värsta fall att ta isär längre upp också men då har du jobb ett tag..
Men samtidigt så verkar den må bra av en riktig genomgång..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Rotvältaren  
#646845 Snurran är väldigt välhållen för sin ålder. Skruvarna gick lätt att öppna och inget är fastrostat eller ärgat. Kåpan och riggen har väl några små repor men grejerna blir bara snyggare med lite patina. Jag fick den ju för ingenting så lite pengar kan det vara värt att lägga på den och få igång den.

Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Avslutat-02  
#646848 Köpte en liten motor på 1 hk för 25 kr på ett loppis..satte fart på den och sålde den för 1000 kr, köpte en annan på 1.2 hk för 200 kr... Den har jag kvar..och kör långdrag med...

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Brorsan  
#646851
Rotvältaren skrev:Nu ska jag släpa hem lite skit så blir vinterröjarn gla tänkte jag...

Skrotet jag kommit över är en 8 hK Yamaha utombordare från mitten av 80-talet. Jag får igång skiten men när jag lägger i växel och ger gas dör den. Jag misstänker bränslefel så det blir att riva förgasaren. Men noterade också att det var dåligt med flöde från skvallerröret så impellern behöver också ses över. Jag har börjat riva riggen och den är lös men jag får inte isär den.
Kollade på ett tubenklipp när en snubbe byter impeller på en väldigt snarlik utombordare och grejerna ramlar ju av nästan av sig själv. Jag får isär bitarna ca 25 mm men sen tar det stopp. Misstänker att det är drivaxeln som inte vill släppa för växelföraren har jag lossat på mutter och skruven och den är alldeles lös. Finns det något enklare sätt att få loss skiten än att kedja fast motorn i en tall och sen dra loss riggen med en caterpillar? Frågar åt en kompis...



Får du ner den 25 mm så måste den ha släppt från drivaxelsplinsen, även vatten röret om den gick ner ganska lätt.
Det troliga är att den sitter i växelföraren. på vissa är det urfräst i växelföraren för skruven så den måste tas den helt.
kan även gå att bända isär skarven på växelföraren.

Användarvisningsbild

Re: Starta en renovering, skaffa ett objekt.

Rotvältaren  
#646855 Växelföraren är helt fri, finns inget som håller fast där. Det satt ganska rejält men sen släppte det och jag kan vicka på riggen och det känns löst men den kommer bara inte isär, det är tvärstopp när jag försöker dra den rakt ut.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).