Verkstan

Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

5 inlägg 4329 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

Klasman  
#621470 Hej,

Har problem med spridarpumpen på min Massey Ferguson 165. Jag har diesel fram till spridarpumpen då jag från den nedre luftningsskruven har bra flöde när jag drar på starten. Det kommer dock ingenting från den övre luftningsskruven och fram i respektive spridarrör till cylindrarna så kommer det lite sporadiskt.

Ta isär spridarpumpen och rengöra? Eller är det typiskt fenomen för nåt som gått sönder så jag borde beställa delar innan jag ens öppnar den? Eller är det skitjobb som alltid slutar med att man får köpa ny spridarpump? Tips mottages tacksamt.

Mvh
Johan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

HannuRöj  
#621524 Försök en gång till;
Öppna en eller två spriderrör.
Öppna den första skruven. Låt sen starta hela tiden. Stäng.
Öppna den andra skruven, om du får diesel, sen stäng.
Stäng spriderrör. 🙏

Om felet är i lamellpump, funkar traktorn helt normalt och startar, men är svårt att få luft bort efter filterbyte.
Elektrisk överföringspump är en bra hjälp med. Är möjligt att startar bettre än någonsin, har egna erfarenheter detta.

Det går bra också att renovera spridarpumpen, är enkel och delarna är billiga. Ny Indiensk pump är inte lika bra än din original.

Avatar Fallback

Re: Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621542 Varför har du problem nu? Har den stått länge?
När körde du senast eller har du skruvat och sen startar den inte efteråt?
La den av när du körde?

Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

Klasman  
#621578 Den körs inte så ofta så den hade stått 1-2 månader. Startade och körde i några minuter så dog den tvärt. Misstänkte att det inte ens kom fram diesel till första filtret då det hänt för något år sedan. Då var det stopp i tanken men så var det inte nu utan det flödade på fint fram till första filtret. Då jag haft loss röret till första filtret skulle jag lufta och märkte då att jag aldrig fick det att flöda ur övre luftningsskruven på spridarpumpen och att det bara kom lite ur spridarrören framme vid cylindrarna. Försökte flera gånger men ingen skillnad. Tog då av locket på spridarpumpen då staget till dödaren inne spridarpumpen tidigare inte gått tillbaka men där såg det bra ut. Tänker att det kan vara skit någonstans i spridarpumpen. Tänker att jag nog får skruva isär spridarpumpen och se hur det ser ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massey Ferguson 165 problem med spridarpump

Göt  
#621611 har en 165 a med avgasröret på höger sida( det finns två olika motorer på dom), där brukar luftproppen sitta vid glödstiftet på motorn längst fram på höger sida, sen kan det vara så att man får köra startmotorn ganska länge med fullgas på innan den startar när man luftat ur den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).