Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81890 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713410
johan eriksson skrev:Ska leta fram hjälmen till dig William, så kan jag skicka med lite olika elektroder med du kan prova sen. Har lite olika här hemma.

Tack!
Då väntar jag med att köpa pinnar.
Markera gärna vika som är vilka, jag tror inte jag kan se det självt.

Ps: Vad gör jag för fel..?
Vad jag än ger mig in på får jag en massa hjälp. Tack!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713417
williamm skrev:Ps: Vad gör jag för fel..?
Vad jag än ger mig in på får jag en massa hjälp. Tack!


Den som är intresserad, hygglig och trevlig och frågar om en massa intressanta saker får alltid många svar. 😀

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#713423 Har hittat fyra olika hittills som ska vara ganska motsvarande till varandra, och har en sort till på väg hem. Svetshjälmen upphittad, ska ta med den till jobbet imorgon och kolla funktionen.
De elektroder jag hittat är 2st 7018, 1st 7018-1 och en 7016, har en 7016 till på väg som jag inte testat själv innan, så det åker med ett prov på den med.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713424 7018 skall väl vara i stort sett likvärdig med 48.00. För 7016 ger en liten googling att den är en dubbelbelagd fukttålig elektrod med ungefär samma stålegenskaper som 48.00. Sägs vara lätt att tända och att svetsa i alla positioner.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#713427 Stämmer bra att 48.00 är en 7018.
Men det är ganska intressant att prova olika elektroder som på papperet ska vara likvärdiga. Skiljer en del beroende på vilken svets man har, så precis som med sågkedjor så får man prova lite olika innan man hittar sin favorit.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713465 Tack!
Är det Fox som gör 7018?
Esab gör väl 48.00

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#713466 7018 är en standard på svetselektrodens egenskaper och hållfasthet, så det finns många sorter att välja på.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713468
johan eriksson skrev:7018 är en standard på svetselektrodens egenskaper och hållfasthet, så det finns många sorter att välja på.

Aha. Så det är inte ett annat märkes benämning utan en standardmärkning?
Jag skulle nog behöva en enkel förklaring av det här med benämningssystem av svetspinnar.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713498 Ja det är nog många som skulle vilja ha en sån enkel förklaring. Det är ungefär som att försöka få ordning på alla beteckningar på sågkedjor, bara ännu mer komplext. Som vanligt har olika fabrikanter sina egna benämningar och det finns högvis med standarder. Det är alltså ett väldigt komplicerat område. Men börja med t ex den här skriften från ESAB. https://assets.esab.com/asset-bank/assetfile/12258.pdf Förvisso är det då bara deras handelsnamn, men sifferbeteckningar och hänvisningar till andra standarder finns med, och varje elektrods egenskaper beskrivs.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713499
totte skrev:Ja det är nog många som skulle vilja ha en sån enkel förklaring. Det är ungefär som att försöka få ordning på alla beteckningar på sågkedjor, bara ännu mer komplext. Som vanligt har olika fabrikanter sina egna benämningar och det finns högvis med standarder. Det är alltså ett väldigt komplicerat område. Men börja med t ex den här skriften från ESAB. https://assets.esab.com/asset-bank/assetfile/12258.pdf Förvisso är det då bara deras handelsnamn, men sifferbeteckningar och hänvisningar till andra standarder finns med, och varje elektrods egenskaper beskrivs.

Tack! Sågkedjor tycker jag dock att man nästan kan förstå sig på.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713500
williamm skrev:Tack! Sågkedjor tycker jag dock att man nästan kan förstå sig på.


Kom att tänka på historien om korpralen som skulle visa rekryterna hur man tar isär och sköter sitt gevär: "Det här verkar enkelt pojkar, men vänta bara tills jag har förklarat det för er." 😎

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713503 Jag tror att jag börjar fatta detta nu. 7018 är en typ av pinne typ som helmejselkedja och 7016 är en halvmejsel... 48.00 är då en en 73 lpx (ESAB=Oregon...)

Är det okej att jag fortsätter min svetslärning i denna trår eller ska jag starta en egen?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#713507 Jobba på här tycker jag. Det blir som en liten grundlärobok.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713510
totte skrev:Jobba på här tycker jag. Det blir som en liten grundlärobok.

Det gör jag gärna. Då kan ni sedan skriva ut tråden och sälja som svetsbok...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713615 Hej!

Nu har jag läst lite om pinnar på maskininsten.

Det ser ut som att alla gillar 7016 när det inte behövs hökkvalitetsfog särskilt orlekon special.
Av 7018 så var 48.00 ganska ogillad och att UTP 614 och elga p48 var bättre.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).