Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81995 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712330
fendt311 skrev:Blev intresserad av vilka filter jag har. Vet nu att det kallas gas filter. Sökte på beteckning nr. På dom i min svets hjälm. Jag har alltid kallat dessa för kol filter. Dom jag använder är klassade A1B1E1.

Kolfilter kan man också säga då det är "aktivt kol" i filtret. Riktigt hur detta fungerar har jag dock inte koll på. Men nytta gör det allt.
Får ibland en aha-upplevelse när man tar av masken och återupptäcker diverse lukter, både bra och dåliga. 🤣

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#712334
williamm skrev:Vad är sjukt med att han kör kolbåge med båda?
Är EWM pico 162 också en profssvets?

Den lille kinasvetsen borde inte tåla det.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#712337
Erre skrev:
williamm skrev:Vad är sjukt med att han kör kolbåge med båda?
Är EWM pico 162 också en profssvets?

Den lille kinasvetsen borde inte tåla det.

Aha! Och vad är kolbåge?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#712339
williamm skrev:
Erre skrev:
williamm skrev:Vad är sjukt med att han kör kolbåge med båda?
Är EWM pico 162 också en profssvets?

Den lille kinasvetsen borde inte tåla det.

Aha! Och vad är kolbåge?



Ett smidigt å bra sätt att få undan metall.
Typ som att svetsa fast avigt.
Gör ett fint dike för att sen kunna svetsa. Rent och klart.
Om man har en spricka i något så kör man ur det med kolbågen. Istället för att krabba med vinkelslip eller slipstift.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#712344 Det var rejäla grejer! Men smart tekning.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

svampbob  
#712348
Joakim S skrev:
svampbob skrev:
JohannesG skrev:Helt enig. Hälsan är ovärderlig.
För min användning kände jag att halvmasken var smidigast och mest mångsidig. Lite tyngre att andas genom jämfört med fläkt dock. Kollade på diverse olika masker innan denna köptes men landade i att denna var smidigast och mest mångsidig. Och som redan nämnt, går att komplettera med fläkt om man så vill.
Kör partikel plus gas-filter.


Hur länge håller ett sådant filter sätter det igen av gaserna?
Jag hjälpte nu i vår en kompis att köpa ventilationsanläggning till hans svetslokal och jag fick då lära mig hur besvärliga svetsgaser är genom att dom är typ feta. Det slutade med en väldigt dyr anläggning på långt över miljonen för ventilation och växlare.

Jobbar du i ventilationsbranschen?

Vad var det som gjorde det dyrt? Blev det roterande eller kryssväxlare?

Vad jag har förstått också som är faran är att det kan börja brinna i kanalerna. Antagligen det feta du pratar om, som sätter sig i kanalerna och antänds av gnistor.

Jag har inte så stor erfarenhet av anlägg för svets, men vanlig och kök. För något år sedan hade vi brand i kanalen på en indisk restaurant där de körde med öppen tandoori. Till slut så började det brinna i kanalen pga fett och öppen eld. Han hade slarvat med kanalrensen. UVC-lys fanns.


Nej är inte i branschen men har köpt några större växlare på slutet och då blev jag tvungen att försöka sätta mig in i det hela.
Det blev korsväxlare. Kompisen bygger en ny svetsverkstad och han tyckte att han hade fått rätt oseriösa anbud. Jag tog hjälp av mina kontakter och vi betalade konsulterna med smörgåstårta.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712432 Ni har väl förresten inte missat Kemppis fina reklamfilm för en av sina hjälmar. Slutet är roligast.😅

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#712455 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713350
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.

@Erre
Funkar den bar som nybörjarelektråd? eller är Ok 43.32 bättre att börja med?
(ok48.00 & 43.32 är den enda jag hört tals om hittills...)

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#713353
williamm skrev:
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.

@Erre
Funkar den bar som nybörjarelektråd? eller är Ok 43.32 bättre att börja med?
(ok48.00 & 43.32 är den enda jag hört tals om hittills...)

Jag hoppar in såsom o-bra svetsare 😀 Jag gick på samma tips och de är väldigt lättjobbade måste jag säga. T o m jag kan få det att se ok ut, bara jag ser så att jag svetsar på rätt ställe och inte bredvid...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#713360
Ent skrev:
williamm skrev:
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.

@Erre
Funkar den bar som nybörjarelektråd? eller är Ok 43.32 bättre att börja med?
(ok48.00 & 43.32 är den enda jag hört tals om hittills...)

Jag hoppar in såsom o-bra svetsare 😀 Jag gick på samma tips och de är väldigt lättjobbade måste jag säga. T o m jag kan få det att se ok ut, bara jag ser så att jag svetsar på rätt ställe och inte bredvid...

Tack! Det låter som ett bra betyg. Vad svetsade du med innan?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#713372 Oerlikon spezial är lättsvetsad och den är inte svår att få till att tända
igen om man har användt en bit och senn ska börja på igen. Favoritelektroden
till många svetsare jag känner.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#713385 Är sent in i matchen här. Men ser att du fått bra svar.
Viktigast i början är att man har en pinne som är lättänd och som inte slaggar så mycket utan att man ser smältan. Så man ser hur det beter sig pga hur man gör.

Sen när man är varm i kläderna kan man testa lite alla möjliga och hitta sina egna favoriter.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#713391 Ska leta fram hjälmen till dig William, så kan jag skicka med lite olika elektroder med du kan prova sen. Har lite olika här hemma.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#713398 Tack! Det låter som ett bra betyg. Vad svetsade du med innan

Lite Ok48 för 30 år sen på jobbet om vi inte hade nån mekare tillgänglig. På senare år med Elga P48M, blev rekommenderad dessa när jag köpte Kemppi Minarc 150n. Har ingen aning om hur proffsen bedömer deras egenskaper men de går väl hyggligt att svetsa med. De vill rinna rätt mycket när man svetsar vertikalt men det kanske de flesta gör?
Jag är för dålig för att veta när det är materialet, svetsen eller elektroderna det beror på när det knasar 🤣. Det kan ju omöjligen bero på mig!?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).