Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81909 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#712169 Satsade på mig själv och köpte en begagnad Kemppi Delta med fläktpaket. Gav ca 5000kr, nypris hamnar nog på runt 15000kr.
Men jäklar vad jag är glad för detta, man skulle haft det för 15-20år sedan bara. Men nu kan man svetsa pinne och köra kolbåge utan att hosta lungorna ur sig och snyta svart i en dag efter. Snåla inte på er hälsa, även om det är sura pengar att hosta där och då.
Denna som är komplett med skyddshjälm är lite tyngre än många andra, men går att fästa hörselskåpor på, något jag uppskattar, särskilt när man kålbågar, då kör jag gärna med både kåpor och proppar.




Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712171 Helt enig. Hälsan är ovärderlig.
För min användning kände jag att halvmasken var smidigast och mest mångsidig. Lite tyngre att andas genom jämfört med fläkt dock. Kollade på diverse olika masker innan denna köptes men landade i att denna var smidigast och mest mångsidig. Och som redan nämnt, går att komplettera med fläkt om man så vill.
Kör partikel plus gas-filter.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

svampbob  
#712218
JohannesG skrev:Helt enig. Hälsan är ovärderlig.
För min användning kände jag att halvmasken var smidigast och mest mångsidig. Lite tyngre att andas genom jämfört med fläkt dock. Kollade på diverse olika masker innan denna köptes men landade i att denna var smidigast och mest mångsidig. Och som redan nämnt, går att komplettera med fläkt om man så vill.
Kör partikel plus gas-filter.


Hur länge håller ett sådant filter sätter det igen av gaserna?
Jag hjälpte nu i vår en kompis att köpa ventilationsanläggning till hans svetslokal och jag fick då lära mig hur besvärliga svetsgaser är genom att dom är typ feta. Det slutade med en väldigt dyr anläggning på långt över miljonen för ventilation och växlare.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Joakim S  
#712228
svampbob skrev:
JohannesG skrev:Helt enig. Hälsan är ovärderlig.
För min användning kände jag att halvmasken var smidigast och mest mångsidig. Lite tyngre att andas genom jämfört med fläkt dock. Kollade på diverse olika masker innan denna köptes men landade i att denna var smidigast och mest mångsidig. Och som redan nämnt, går att komplettera med fläkt om man så vill.
Kör partikel plus gas-filter.


Hur länge håller ett sådant filter sätter det igen av gaserna?
Jag hjälpte nu i vår en kompis att köpa ventilationsanläggning till hans svetslokal och jag fick då lära mig hur besvärliga svetsgaser är genom att dom är typ feta. Det slutade med en väldigt dyr anläggning på långt över miljonen för ventilation och växlare.

Jobbar du i ventilationsbranschen?

Vad var det som gjorde det dyrt? Blev det roterande eller kryssväxlare?

Vad jag har förstått också som är faran är att det kan börja brinna i kanalerna. Antagligen det feta du pratar om, som sätter sig i kanalerna och antänds av gnistor.

Jag har inte så stor erfarenhet av anlägg för svets, men vanlig och kök. För något år sedan hade vi brand i kanalen på en indisk restaurant där de körde med öppen tandoori. Till slut så började det brinna i kanalen pga fett och öppen eld. Han hade slarvat med kanalrensen. UVC-lys fanns.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#712242 Går det inta att bara dra en slang som kommer ut på taket och ansluta till luft-hjälmen? Utan filter och annat krångel.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Joakim S  
#712246
williamm skrev:Går det inta att bara dra en slang som kommer ut på taket och ansluta till luft-hjälmen? Utan filter och annat krångel.

Det är inte så trevligt att fylla rummet med rök tror jag. Jag har inte så stor erfarenhet av detta, men jag har ju sett de här.

https://nettbutikk.wuerth.no/sveiseavtrekk

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712249
svampbob skrev:Hur länge håller ett sådant filter sätter det igen av gaserna?

Det är väldigt svårt att svara på, beror precis på hur mycket det används och hur mycket luft som passerar genom filtret. Varierar otroligt mycket hur ofta jag svetsar så kan inte ge ett svar för egen del heller.
Sundström själva skriver:
Sundström safety skrev:Gasfilter/kombinationsfilter
Hur ofta gasfiltret/kombinationsfiltret behöver bytas beror på flera faktorer, såsom typ av förorening, föroreningshalt, arbetstakt, luftfuktighet och temperatur. Filtren bör bytas som senast när lukt eller smak kan förnimmas.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712252
williamm skrev:Går det inta att bara dra en slang som kommer ut på taket och ansluta till luft-hjälmen? Utan filter och annat krångel.

På sätt och vis kan man göra så. Men en slang begränsar alltid dina rörelser, det kan ge effekten att man ogärna använder skyddet. Och det är viktigt att fläkten ger tillräckligt luftflöde ända fram till ansiktet. Det funkar inte med en datorfläkt. En kupéfläkt från ett fordon skulle kunna fungera.
Speciellt hjälmar och visir för fläktmatning bygger på att alltid ha ett övertryck som håller ute föroreningar, det är därför de fungerar med skägg. Presterar fläkten för dåligt finns både risken att damm m.m tränger in samt att man andas samma luft, vilket resulterar i syrebrist.
Finns en del bra att läsa om du kollar runt lite här https://www.srsafety.se/
Om man ska hämta luft utifrån gäller det också att den är ren. Även med andningsskydd är utsug av någon form, gärna så nära det man svetsar som möjligt bra, allt för att minska mängden rök i lokalen. När man då blåser ut svetsrök på utsidan gäller det att inte suga in den igen.

I trånga utrymmen med väldigt mycket rök eller där risken för syrebrist finns ska man just använda luft från extern källa. Detta löses ofta med tryckluft. Men tryckluft från en vanlig kompressor är INTE ren nog att andas, den innehåller bland annat spår av olja. Så då måste luften renas, de filtren som är byggda för detta är inte billiga de heller.
Men som sagt, hälsan går inte sätta en prislapp på. Ju mer man läser om det ju viktigare förstår man att det är. Finns mycket bra videor om svetsning på Youtube, är dock synd att få av dessa använder eller pratar mycket om andningsskydd. Så många nybörjare missar gärna att röken inte är så bra.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#712261 Jag kör bara med P3 filter i min än, finns både odör samt gasfilter att sätta i vid behov. Som jag förstått det är det mer behov när man kör rostfritt. Odörfilter kunde vara önskvärt vissa dagar har jag märkt...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#712282 Har aldrig hört talas om gas filter. Vad är det? Jag använder då andra filter i min svetshjälm.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#712287 Gasfilter är de som är klassade A B E och K.
Olika klasser beroende på vad som ska filtreras, finns även kombinerade.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#712290 Blev intresserad av vilka filter jag har. Vet nu att det kallas gas filter. Sökte på beteckning nr. På dom i min svets hjälm. Jag har alltid kallat dessa för kol filter. Dom jag använder är klassade A1B1E1.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#712294 Måste visa några av kollegans svetsar.
"Höger proffs inverter på 140a o till vänster 120a Kina svets. Kina svetsen har ställbar arcforce och ställbar hotstart....... Det har inte proffs svetsen men den har bättre ljusbåge kontroll o bättre intermettens."


Det sjuka är att han kör kolbåge med båda.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#712321
Erre skrev:Måste visa några av kollegans svetsar.
"Höger proffs inverter på 140a o till vänster 120a Kina svets. Kina svetsen har ställbar arcforce och ställbar hotstart....... Det har inte proffs svetsen men den har bättre ljusbåge kontroll o bättre intermettens."
1620485374_img_20210508_135918.jpg

1620485381_img_20210508_135923.jpg

Det sjuka är att han kör kolbåge med båda.

Vad är sjukt med att han kör kolbåge med båda?
Är EWM pico 162 också en profssvets?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Williamm  
#712322
JohannesG skrev:
williamm skrev:Går det inta att bara dra en slang som kommer ut på taket och ansluta till luft-hjälmen? Utan filter och annat krångel.

På sätt och vis kan man göra så. Men en slang begränsar alltid dina rörelser, det kan ge effekten att man ogärna använder skyddet. Och det är viktigt att fläkten ger tillräckligt luftflöde ända fram till ansiktet. Det funkar inte med en datorfläkt. En kupéfläkt från ett fordon skulle kunna fungera.
Speciellt hjälmar och visir för fläktmatning bygger på att alltid ha ett övertryck som håller ute föroreningar, det är därför de fungerar med skägg. Presterar fläkten för dåligt finns både risken att damm m.m tränger in samt att man andas samma luft, vilket resulterar i syrebrist.
Finns en del bra att läsa om du kollar runt lite här https://www.srsafety.se/
Om man ska hämta luft utifrån gäller det också att den är ren. Även med andningsskydd är utsug av någon form, gärna så nära det man svetsar som möjligt bra, allt för att minska mängden rök i lokalen. När man då blåser ut svetsrök på utsidan gäller det att inte suga in den igen.

I trånga utrymmen med väldigt mycket rök eller där risken för syrebrist finns ska man just använda luft från extern källa. Detta löses ofta med tryckluft. Men tryckluft från en vanlig kompressor är INTE ren nog att andas, den innehåller bland annat spår av olja. Så då måste luften renas, de filtren som är byggda för detta är inte billiga de heller.
Men som sagt, hälsan går inte sätta en prislapp på. Ju mer man läser om det ju viktigare förstår man att det är. Finns mycket bra videor om svetsning på Youtube, är dock synd att få av dessa använder eller pratar mycket om andningsskydd. Så många nybörjare missar gärna att röken inte är så bra.


Tack! Då är nog filter en lättare lösning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).