Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 81685 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Huskvarna  
#685832 Hittade ett tips på youtube som fungerade bra:
När man ska fästa eller punkta med pinne, håll direkt i pinnen, närmare änden.
Gör det lättare att träffa rätt, minskar ”darrande” pinne.
Se bara till att ha REJÄLA svetshandskar, och fastnar pinnen, släpp genast!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#685834 Bra du skrev detta..
Det gör förbannat ont annars...jag har provat... 👎 👎

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

machonisti  
#685854 Upplevelse i jobbet.
Kan du svetsa?
- ja
Har du svetsat mycket?
- Ja
Har du svetsat ett helt elektrodpaket?
- Vad är ett elektrodpaket?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Bosse1  
#685874 Fullagning av utslitet kolvstångs öra, kapa upp och dra ihop med lämpliga fastsvetsade muttrar och en skruv lagom tajt åt länklagret.Sen svetsa ihop kapet och skär bort muttrarna.Helsvetsa, kanske lite kyla på länklagret ibland när man svetsar.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#685884
machonisti skrev:Upplevelse i jobbet.
Kan du svetsa?
- ja
Har du svetsat mycket?
- Ja
Har du svetsat ett helt elektrodpaket?
- Vad är ett elektrodpaket?

Nej, bara en elektrod i taget.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

machonisti  
#685886 Klevär!

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Fredi  
#685923
Bosse1 skrev:Fullagning av utslitet kolvstångs öra, kapa upp och dra ihop med lämpliga fastsvetsade muttrar och en skruv lagom tajt åt länklagret.Sen svetsa ihop kapet och skär bort muttrarna.Helsvetsa, kanske lite kyla på länklagret ibland när man svetsar.


Jag brukar kapa bort hela örat, tycker det är mycket enklare att svetsa dit ett helt nytt öra än att reparera på ett gammalt sönderslitet.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

BloM 230  
#685982 Istället för att hacka och skrapa med elektroden för att få den att tända enkelt så nyper jag bara bort lite av höljet mellan tummen och pekfingret. Det funkar ju bara med en "påbörjad" elektrod förstås och svetshandskar på.
För övrigt försöker jag hålla mej utomhus också när jag svetsar för att slippa svetsröken och brandfaran inne. Är det skitväder ute brukar jag öppna garageporten och sitta i öppningen och svetsa i nödfall:) Det funkar ju med elektroder men ska man svetsa med miggen ute ska det ju vara väl skyddat för vind och drag.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#702925 Investerade i en lite bättre svetshjälm nu, hittade en bättre begagnad, samt även ett fläktpaket så man slipper få i sig all skit som blir i luften. Det skulle man gjort för 15-20år sedan.
Ska bli kul att testa den.


Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#702943 Ja det skulle mä nog gjort det för längre sen än 15-20år .
Ja svetsar ogärna mer än några punkter nuförtiden.
Mår extremt dåligt av det.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#702949
Tralsmo skrev:Ja det skulle mä nog gjort det för längre sen än 15-20år .
Ja svetsar ogärna mer än några punkter nuförtiden.
Mår extremt dåligt av det.


Samma här, en pinne eller Max två inomhus, sen håller man på att hosta lungorna ur sig.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706092 Kanske inte ett tips men lite ändå. Har haft en riktigt gammal pinnsvetsen och har at med. Har aldrig blivit riktbra, svår att tända och rent allmänt tungjobbat för en amatör. Så förra året köpte jag en egentligen alldeles för avancerad svets från Kemppi. Men det blev fel, den är såld nu. Var på tok för avancerad för mig. Men idag så kom en liten mma-svets hem. En ESAB Rouge. Helt plötsligt blev pinnsvetsning roligt! En helt enorm skillnad mot min gamla.
Så tipset är förstås att inte vänta allt för länge med att uppgradera till något modernt, skillnaden kan vara mycket stor.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

WarPeter  
#706106
Uvskogen skrev:Kanske inte ett tips men lite ändå. Har haft en riktigt gammal pinnsvetsen och har at med. Har aldrig blivit riktbra, svår att tända och rent allmänt tungjobbat för en amatör. Så förra året köpte jag en egentligen alldeles för avancerad svets från Kemppi. Men det blev fel, den är såld nu. Var på tok för avancerad för mig. Men idag så kom en liten mma-svets hem. En ESAB Rouge. Helt plötsligt blev pinnsvetsning roligt! En helt enorm skillnad mot min gamla.
Så tipset är förstås att inte vänta allt för länge med att uppgradera till något modernt, skillnaden kan vara mycket stor.


Jag tycker det är ett jättebra tips. Med bra grejer blir det roligt och då blir det av att man gör dom där förbättringarna/lagningarna som annars skjuts upp. Även om det inte är billigt tror jag det lönar sig i längden. En bra svets har man hela livet.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

DennisCA  
#706113 En ny modern svets tror jag definitivt inte man har hela livet, får man 10-15 år tror jag man får vara nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JohannesG  
#712106 Ett tips angående andningsskydd. Lite billigare än hjälm och fläktpaket. Även om hälsan aldrig går att sätta ett pris i kronor på.
Sundström har en mask som heter SR900, till denna kan man köpa till slang och midjeburet filter (SR905), då fortfarande en undertrycksmask där man själv drar in luften, så skägg av alla typer går bort. Den passar utomordentligt bra under de flesta svetshjälmar och visir, skyddar även när man använder enbart glasögon. Och går att använda till alla möjliga andra arbeten där svetshjälm inte används.

SR900 i basutförande fungerar som en vanlig halvmask likt exempelvis SR100. Man vrider bara loss filterhållaren och flyttar denna till fästet vid midjan när man vill.

SR900 fungerar även ihop med deras olika fläktar och även tryckluft för den delen.

Och så slipper man se ut som en gris med det stora trynet fram. 🤣 😉

Sedan ska man aldrig över huvud taget svetsa i fleece, men det är en annan diskussion...🔥
Jag snålade lite och sydde egna slangskydd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).