Sida 2 av 2

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 14:47
av Hema
JohannesG skrev:Ja det kan man kanske kalla det. Eller som extra hjälpdrift på de brantaste ställena.

Du tror jag att den lilla vinsch du har, kommer bli allt för långsam för att kunna nå den kraft du ev skulle behöva.

Det går inte att ta en frontvinsch från en gammal militärtraktor?

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 14:56
av gnisten83
En sak till, om du nu 4 dubblar dragkraften behövs även en starkare/grövre vajer som nödvändigtvis inte alls blir kompis med en liten vinchtrumma när den lindas på och möjlig längd minskar med grövre vajer

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 16:45
av JohannesG
Hema skrev:Då tror jag att den lilla vinsch du har, kommer bli allt för långsam för att kunna nå den kraft du ev skulle behöva.
Det går inte att ta en frontvinsch från en gammal militärtraktor?

Bärgningsvinsch blir egentligen fel benämning då en sådan ofta drar runt 10ton eller mer.
Mitt mål är att få samma kraft (och hastighet vid samma flöde) som vår Weimer vinsch (2200kg på enkel lina). Skulle mer kraft behövas åker brytblocket fram. Troligen kommer den mest användas ihop med stegmataren då denna saknar drivning. Och då den traktorn har krypväxel så är där inga problem att få hastigheten att stämma, jag har provat.

Primära användningen är alltså inte att dra upp 20ton maskin ur mossen, utan som en extra hjälp där fyrhjulsdrift med diffspärrar inte riktigt är tillräckligt.

Det är klart att en militär bärgningsvinsch hade varit trevlig, men jag tänkte bara bygga något enkelt av vad jag har liggande som jag vet skulle uppfylla behovet. :grin:

gnisten83 skrev:En sak till, om du nu 4 dubblar dragkraften behövs även en starkare/grövre vajer som nödvändigtvis inte alls blir kompis med en liten vinchtrumma när den lindas på och möjlig längd minskar med grövre vajer

Det är jag väl medveten om. På trumman sitter idag 6mm och tanken är att gå upp till 8mm. Trummans diameter är större än vad jag sett på fabriksbyggda vinschar med 12mm vajer, så det ska inte vara några problem.

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 16:53
av Blondin 750
Har du PTO fram på 1000?

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 17:00
av JohannesG
Blondin 750 skrev:Har du PTO fram på 1000?

Ja, men lagerbocken och axeln är bortplockad. Allt ligger dock i en låda och väntar på montering. Men behovet har inte funnits så det har därför inte prioriterats. Lagerbocken monterades bak för att snabbt få traktorn i drift igen när bakre lagren hade havererat. Det är ju så finurligt att det är exakt samma lagerbock fram som bak.

Men så är ju framtiden för 1000 ganska oviss också. Ja du vet ju hela den historien.

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 17:08
av Blondin 750
Det jag tänkte på var just tanken med en gammal militär bärgningsvinch, de är ju inte direkt stekheta på marknaden såvida man inte har en 350-650, men tillsammans med Mercans PTO så borde det fungera bra om rotationsriktningen stämmer. Det kanske finns kunskap här om det?

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 21:22
av JohannesG
Blondin 750 skrev:Det jag tänkte på var just tanken med en gammal militär bärgningsvinch, de är ju inte direkt stekheta på marknaden såvida man inte har en 350-650, men tillsammans med Mercans PTO så borde det fungera bra om rotationsriktningen stämmer. Det kanske finns kunskap här om det?

Drivs dessa vinschar i vanliga fall av vevaxeln?
Front PTO roterar åt motsatt håll som bak PTO.

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: mån 06 jan 2020, 22:44
av Hema
Någon här för några år sedan satte en hydraulmotor, där pto:n skulle vara. Kanske kan vara en lösning, då det redan satt en utväxling där?

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: tis 07 jan 2020, 21:33
av JohannesG
Hema skrev:Någon här för några år sedan satte en hydraulmotor, där pto:n skulle vara. Kanske kan vara en lösning, då det redan satt en utväxling där?

Nej det är enbart en lagerbock. Ingen växellåda. Mercan har en växellåda med fördelarlåda för PTO ihop med övriga växellådan, därifrån går det en axel bakåt och en axel framåt. inget mer komplicerat än så. :grin:

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: tis 07 jan 2020, 22:24
av Hema
JohannesG skrev:
Hema skrev:Någon här för några år sedan satte en hydraulmotor, där pto:n skulle vara. Kanske kan vara en lösning, då det redan satt en utväxling där?

Nej det är enbart en lagerbock. Ingen växellåda. Mercan har en växellåda med fördelarlåda för PTO ihop med övriga växellådan, därifrån går det en axel bakåt och en axel framåt. inget mer komplicerat än så. :grin:

Nej, alltså att det var utväxling i vinschen. :)

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: ons 08 jan 2020, 07:05
av Emppoo
Skulle ett kedjehus från en snöskoter kunna fungera? i äldre arbetsskotrar är det iaf vanligt med triplex kedja och drev.

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: ons 08 jan 2020, 07:06
av Blondin 750
Bra tips!👍 Tillgången på dessa är väl dock ganska begränsad i Johannes region, men annars är det ett bra tips på lämpliga delar för dylika projekt.

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: ons 22 apr 2020, 01:27
av Edner
Här finns kanske något att bygga med. Han har massa prylar, mer än vad som är med på hemsidan och trevlig att prata med.

http://www.alfredssonsmaskin.com/am_page.asp?kat=31

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: fre 24 apr 2020, 22:31
av kungsis
Det är kanske för sent, men jag har några nya växellådshus liggandes till Ramsey winsch. Om man gör en bildsökning på ramsey dc200 ser man modellen.

Mvh
Kungsis

Re: Tillverka egen växellåda

Postat: lör 25 apr 2020, 18:10
av JohannesG
Edner skrev:Här finns kanske något att bygga med. Han har massa prylar, mer än vad som är med på hemsidan och trevlig att prata med.

http://www.alfredssonsmaskin.com/am_page.asp?kat=31

Kanske det.

kungsis skrev:Det är kanske för sent, men jag har några nya växellådshus liggandes till Ramsey winsch. Om man gör en bildsökning på ramsey dc200 ser man modellen.

Mvh
Kungsis

Funkar inte med en hydraulmotor, den skulle göra skrot av växellådan. Samt på tok för långsam även med elmotorn.