Verkstan

Funderingar kring batterier.

11 inlägg 5380 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar kring batterier.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39100 Hej, tänkte det kunde vara intresant med en tråd om fordonsbatterier,va kör ni med för batterier i era maskiner och bilar och va tycker ni om dessa,har ni några bra tips för att öka livslängden på batterier?.Hur länge brukar era batterier hålla,jag tycker det känns som om dagens batterier har blivit sämre än dom var för bara några år sen,tycker alltid det är något fordon som man skulle behöva byta batterier i. Nu är det tex vår gamla skotare som skulle behöva nya,trots att dom gamla inte är mer än ca 2år.Men två år hade väl varit okej om det hade varit en maskin som gått dagligen,men denna maskin går bara lite ibland när det behövs,då tycker ja iaf att livslängden borde vara upp mot fyra år.även i min kingcab verkar det börja bli dax att byta. någon som har erfarenhet av livslängd på optima?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
totte  
#39107 Det är inte alltid batterierna som är problemet. En avgörande faktor för batterilivslängd är att laddningsregulator och sånt är i bra skick. Överladdar den ständigt med för hög spänning så förkortar det livslängden rejält. När det gäller bilbatterier så har jag vanligtvis kört med relativt billiga standardbatterier och de har hållit 6 - 8 år utan problem.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39109 Jag har haft några Optima men inte så länge så jag kan uttala mig om livslängd
och jag har även haft ett par Exide STS för några år sedan som jag verkligen
kan rekommendera, de kostar ca hälften mot Optima och har nästan samma CCA
Cold Cranking Amperage, mkt viktigt för traktorer.
Båda tål hård laddning och det kan ju vara bra.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39147 Har ett Tudor Maxxima (Optima?) i min gamla Zetor. Batteriet är ca. 5 år.
Det har väldigt liten självurladdning ,och klarar kyla bra.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39169 Många batterier är ju gjorda för att starta,dvs dra runt snabbt=ge full effekt snabbt MEN när dom först ska dra webaston en timme i -25 vad är kvar att starta med då?Ta lillvalmeten tex,2 88ah batterier, ska man ha igång på vintern så lär man byta till nya batterier varannan höst :?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39172
totte skrev:Det är inte alltid batterierna som är problemet. En avgörande faktor för batterilivslängd är att laddningsregulator och sånt är i bra skick. Överladdar den ständigt med för hög spänning så förkortar det livslängden rejält. När det gäller bilbatterier så har jag vanligtvis kört med relativt billiga standardbatterier och de har hållit 6 - 8 år utan problem.


Jo det hat ja fått erfara,på skotaren fick vi byta batterier av just den anledningen,den överladdade så batterierna gick åt skogen.Så det fick bli utbytes generator+ 2 nya batterier för två år sen,sen har jag även monterat i voltmätare för att ha koll på spänningen för att slippa det ska hända mer.

däremot har ju maskinen stått en hel del och troligtvis har då tiduret till värmaren dragit ut batterierna,så det har ju blivit att man fått dra fram batteriladdaren ibland då och ibland starthjälp,kan det ha förkortat livslängden så mycket kanske?

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39173
kava skrev:Har ett Tudor Maxxima (Optima?) i min gamla Zetor. Batteriet är ca. 5 år.
Det har väldigt liten självurladdning ,och klarar kyla bra.


Tror det var ett sånt jag satte i våran ferguson 35 a,eftersom den inte går så ofta tänkte jag det var intressant att testa med ett sånt.

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39231 Mängden bly har väl minskat i vanliga batterier, det känns åtmindstonde så när man lyfter dem. Det bör väl påverka kvaliteten ? eller är jag ute och cyklar ?

Användarvisningsbild
totte  
#39240 Lite är du nog ute och cyklar (fast då behöver du ju inget batteri :lol: ) Mängden bly är i sig inget kvalitetsmått. Moderna batterier har blyet bundet på andra sätt än i äldre batterier (fråga mig inte hur), du får alltså mer AH per kilo bly. Och vanligtvis är moderna batterier hållbarare än de var för säg 20 år sen. Sen finns det förvisso stora kvalitetsskillnader, mest beror det på hur mycket du vill lägga ut. Men det du får av de riktigt dyra batterierna är oftast bättre startström i kyla, hållbarheten är nog ungefär densamma, utom för de allra billigaste "hobby-kvaliteterna". Hållbarheten beror så oerhört mycket på andra faktorer än batteriet självt, laddningen, som sagts ovan, hur hårt och ofta du anstränger det och under vilka temperaturer det jobbar.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39247 Det här ser ju bra ut.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Användarvisningsbild
totte  
#39249 Högintressant! :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).