Verkstan

Högt varvtal ford 4000

13 inlägg 3320 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högt varvtal ford 4000

minken  
#588859 Hej!! Idag när jag var klar med dagen syslor så började traktorn att gå med otroligt högt varvtal, får inte ner det i normalt. Kan det vara pumpen som get upp!!! eller sitter det någon typ av varvtals regulator?? jag bytte filter i fall någon smuts hade kommit in,,, men det såg rent o fint ut.
Mvh
/Stefan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Högt varvtal ford 4000

Avslutat-02  
#588861 Har du kollat fotgasen och handgasen?

Låter som om något har hackat upp sig...

Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588865 Låter som nåt med varvregulatorn, är det radpump?

Avatar Fallback

Re: Högt varvtal ford 4000

tallen100  
#588870 CAV rotorpump?
börja med titta så gasreglaget framme vid insprutningspumpen går helt tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

HannuRöj  
#588874 Kolla också genomgång, gasreglaget i pumplocket. Om muttern är lös, kan axeln senka ut av spåret. Regulatorn finns inom pumppen. Om du måste öppna pumplocket, gör det försiktigt. Regulatorfjädern kan installeras tre olika höjd. Missa inte rätta hål.
Om jag minns rätt, är det fullvarv, om vipparm har löst, samt är det fullvarv om fäste av fjädern är bryt. 🔧

Avatar Fallback

Re: Högt varvtal ford 4000

mikael_s  
#588923 Det gör vår 3600 också ibland när silen i tanken täpps till. Att lossa slangen in i filtret och blåsa försiktigt löser det.
Tillfälligt.

Rätt är ju förstås att tömma tanken och göra den ren, eventuellt med ny sil.

Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

minken  
#588934 fot och hand gas funkar som vanligt!
/Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

minken  
#588935
HannuRöj skrev:Kolla också genomgång, gasreglaget i pumplocket. Om muttern är lös, kan axeln senka ut av spåret. Regulatorn finns inom pumppen. Om du måste öppna pumplocket, gör det försiktigt. Regulatorfjädern kan installeras tre olika höjd. Missa inte rätta hål.
Om jag minns rätt, är det fullvarv, om vipparm har löst, samt är det fullvarv om fäste av fjädern är bryt. 🔧


Jag kollar detta, tack för info / Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

minken  
#588937
mikael_s skrev:Det gör vår 3600 också ibland när silen i tanken täpps till. Att lossa slangen in i filtret och blåsa försiktigt löser det.
Tillfälligt.

Rätt är ju förstås att tömma tanken och göra den ren, eventuellt med ny sil.


Detta skall jag kolla./ Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

minken  
#590721 Hej igen! All diesel har runnit in i motorn och var i oljetråget, för modar att det är något membran eller packning i pumpen som get upp!!!!Vad tror ni räcker det att renovera pumpen eller hur gör jag.

//Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

HannuRöj  
#590727 Hej Stefan! Ja, det finns akselpackning, det är det som läcker och är felet. Tätningssats räcker, blir enkelt och billigt renovering :-bd .

Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

minken  
#590918 Packning är beställd:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högt varvtal ford 4000

Fredi  
#590964
minken skrev:Hej igen! All diesel har runnit in i motorn och var i oljetråget, för modar att det är något membran eller packning i pumpen som get upp!!!!Vad tror ni räcker det att renovera pumpen eller hur gör jag.

//Stefan

Membranet i matarpumpen sönder och läckagehålet täppt så bränslet rinner in i motorn istället för ut på backen :sad: köp ny pump, kostar väl ca 400kr?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).