Verkstan

Gengas

73 inlägg 34614 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gengas

JensSkoog  
#717071 Intressant, @Bosse1 :wink:

Tog litt tid innan jag hittade oljelandet Norge med
dieselprisar nästan lika höga som i Sverige :((

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gengas

axwell  
#717074
JensSkoog skrev:Tog litt tid innan jag hittade oljelandet Norge med
dieselprisar nästan lika höga som i Sverige


Jens, har ni sånt gissel som Miljöpartiet eller Vänstern även i Norge ?

Användarvisningsbild

Re: Gengas

JensSkoog  
#717075
axwell skrev:Jens, har ni sånt gissel som Miljöpartiet eller Vänstern även i Norge ?

"MDG - Miljøpartiet de Grønne", som nu även vill kasta elbilarna ut från storstäderna. :-o
Dom sitter nu i en "samlingsregering" för hovudstaden Oslo, och har makt över mycket där.

Avatar Fallback

Re: Gengas

axwell  
#717086
JensSkoog skrev:MDG - Miljøpartiet de Grønne", som nu även vill kasta elbilarna ut från storstäderna. :-o
Dom sitter nu i en "samlingsregering" för hovudstaden Oslo, och har makt över mycket där.


Ajdå !
Även ni tycks ha fått er beskärda del av vansinnet.

Och jag som har ivrat för att Sveriges del norr om Dalälven ska gå upp i Norge. :surp:

Avatar Fallback

Re: Gengas

Bosse1  
#731467 Vedturbo 🤣



Användarvisningsbild

Re: Gengas

Darnshelm  
#739501 Hej. Tänkte göra ett gengas tunna. Men efter ha läst mycket hur en sån verkar funkar så tycker jag det låter lite som gengas tunnan jobbar på samma sätt som min vedpanna göra.

Ni som har lekt like med gengas kan fallet vara så att jag skulle kunna använda rökgaser från pannan att driva en motor eller blir det en mer komplett förbränning i pannan.

Se bild hur min panna funkar.
Mvh David

Avatar Fallback

Re: Gengas

tallen100  
#739505 Gengas bildas av ofullständig förbränning.
Skulle gissa att din panna har alldeles för bra förbränning för att kunna bilda gengas 😉

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Vedproducent  
#739507 Ja gengas blir det när jag gör kol i tunnor tex. Så det är ju bara att leda gasen från toppen i ett rör och elda runt som här.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Darnshelm  
#739778 Jo klart den just nu har väldigt bra förbränningen men det går att justera lite på luftmängden som kommer in i pannan.
Tänkte kan man göra det I pannan så tar man vara väldigt bra på värme energi som blir går den inte till spillo. Läste just i eldstaden skulle behöva komma upp nära 1000 grader för att man inte skulle få med sig tjära.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

totte  
#739796 En värmepanna är till för att bränna så fullständigt och effektivt som möjligt med en ganska god lufttillförsel. Den är inte till för det som sker i ett gengasaggregat. Där förbränns det utan lufttillförsel för att det skall blida en brännbar gas, som till stora delar består av koloxid CO. Samtidigt bildas det då restprodukter, aska, tjära och diverse syror och andra rätt farliga kemiska föreningar. En panna och dess skorsten är inte gjorda för att hantera detta.

En panna och ett gengasaggregat arbetar alltså enligt helt oförenliga principer. Att försöka skapa gengas i pannan är ett ganska säkert sätt att förorena miljön, riskera liv och hälsa med livsfarliga förbränningsgaser samt ganska snabbt förstöra panna och skorsten och lägga grunden för en rejäl soteld.

Avatar Fallback

Re: Gengas

torpöbo  
#739837 Om man jämför gengastillverkning med pyrolys och biokolstillverkning där man egentligen i huvudsak värmer processen med gas. Där torde väl pyrolysprocessen vara renare då man har möjlighet att använda sig av ren gas som förbränns helt o hållet och därmed även eventuella orenheter?

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Darnshelm  
#740259 Förstår att det skapas giftiga gaser och annat som inte är så bra. men tänkte inte använda skorstenen att plocka ut gasen.
tittar man på de olika lösningar som finns så bygger det på samma sätt som min panna jobbar på.
Tittar man på flöde på bilder så är det väldigt snarlikt som min panna jobbar.
Tycker vedpannan borde klara att göra samma sak utan att bli allt för sliten med tanke på att folk bygger gengas tunnor från skrot ofta och funkar väldigt länge vad jag har läst mig till.

tänkte att det skulle vara väldigt smidigt att kunna ta till vara på både värme och gasen som blir.
1640207347_images.png
1640207347_images.png (5.67 KiB) Visad 560 gånger

Användarvisningsbild

Re: Gengas

JensSkoog  
#740263 Det där skulle jag nog vara mycket varsam med,@Darnshelm :-ss
I pannor och kaminer ska gasen brinna upp när den "kokas" ur
veden. Det är det som värmer mest. Ta en prat med en VVS konsult
åtminstone.
Kommer i håg en sak från slutet av sjuttiotalet, där en vedpanna
exploderade efter felanvändning. Ett timmerhus på tre våningar
lyftade sig sidoväges, och tjocka naturstensmurar i källaren
blåstes ut och sönder. ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Gengas

totte  
#740271 Nej det är inte ett dugg snarlikt. Du verkar inte förstå alls att din panna och ett gengasaggregat inte jobbar på samma sätt. Det enda de har gemensamt är att det handlar om förbränning.

Pannan förbränner bränslet med tillskott av luft för att i slutänden producera minimalt med brännbara gaser och andra restprodukter. De gaserna som primärt bildas är främst koloxid och genom att den blandas med luft förbränns den och bildar värme. De gaser som sekundärt bildas är till största delen koldioxid och en del vattenånga och det vädras ut via skorstenen. Värmen i pannan bildas främst av att de primära gaserna förbränns med syre. Om du skulle lyckas på något sätt att hämta ut gaserna innan de förbränns så får du mycket lite värme.

Ett gengasaggregat torrdestillerar bränslet utan luft. Just därför att det inte tillförs luft bränns inte de primära gaserna utan kan tas ut för att sedan förbrännas som t ex motorbränsle. Aggregatet tar inte in luft till förbränningen och det har ingen skorsten eller motsvarande för att släppa ut rökgaser.

Glöm detta, det är helt enkelt inte möjligt att kombinera värmeeldning i en panna med gengasproduktion.

Avatar Fallback

Re: Gengas

sveakatten  
#740277 Nja, lite luft måste jag ha i mitt aggregat för att det ska fungera.
Detta förklarar väl principen lite, men inte allt.
http://www.gengas.se/hur-fungerar-gengas/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).