Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189822 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727950 Börja lite smått att plocka över lite smådetaljer på lite lediga stunder så nu har den gröna fått fungerande dörrlås med blåa handtag 😇 ,fram stolar med bälte mm.
Lite lättare att flytta när dörrar förblir stängde 😎

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#728155 Byte av rattstång samt knutkors på Valtran dagens operation 🙂
Rattstång med fäste
Ny samt gamal axel, ganska slitna splines på ca 6000h

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#728204
sunkann skrev:Tackar.
Blev ett köp från blocket igår kväll, så får testa och utvärdera. Kommer stå ett band framför som matar bort. Är till fars gubben som klyver till sig själv och till bekanta med kamin, kanske skall gå 50m3 igenom per år om han inte får hybris och lägger ikull får många trän.

Har du funderar något på inmatning av stocken mellan kapen så man slipper dra för hand.?


Bild


en sån här matarulle skulle man kunna montera men då måste man ju samtidigt byta ventilbort till ett 2spaks

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JohannesG  
#728205
Fredi skrev:Byte av rattstång samt knutkors på Valtran dagens operation 🙂

Var splinesen i orbitrolen bra?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#728254
JohannesG skrev:
Fredi skrev:Byte av rattstång samt knutkors på Valtran dagens operation 🙂

Var splinesen i orbitrolen bra?


Jo med ögonen kunde man inte se att dessa var slitna alls. Säkert lite slitet där också men axeln tycks vara mjukare material så den slits snbbare. Över 30mm tomt i ratten med gamla stången och under 10mm med nya. Lite glapp även i knutkorset men absolut största glappet i splinesen. Byte dock även knuten när jag hade allt i bitar. Har hört om fall där splinesen slår tomt så tänkte att det är säkrast att byta för det är knappast roligt om ratten plötsligt snurrar tomt om man råkar köra hårt längs väg t.ex.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#728574 Det var den jäkligaste bromsskivan jag varit med om.
Kapa så långt vinkelslipen räckte. Spräcka med huggmejsel.


Slå slå slå.


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bert1  
#728582 Inte ovanligt man får plocka bort bromsskivan i bitar med dagens konstruktioner

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#728587
Bert1 skrev:Inte ovanligt man får plocka bort bromsskivan i bitar med dagens konstruktioner

Backar å trumma känns ju inte lika stenåldern längre. 😁😉

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Grovsmen  
#728593 Ser ut som Volvo nav,vi använder en liten kort hydraul cylinder som placeras mellan skallen på hjulbult och bromsskiva,med lagom hårt tryck från cylindern och banka med en hammare så kryper skivan av,sedan noggrann rost rensning på splinsen så nya skivan går att trycka ner i bott för hand så blir bromsen jämn och fin

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#728598
Grovsmen skrev:Ser ut som Volvo nav,vi använder en liten kort hydraul cylinder som placeras mellan skallen på hjulbult och bromsskiva,med lagom hårt tryck från cylindern och banka med en hammare så kryper skivan av,sedan noggrann rost rensning på splinsen så nya skivan går att trycka ner i bott för hand så blir bromsen jämn och fin

Korrekt.
4 axeln på en Volvo. Som saltar många vägar på vintern.
Finnvedens i stan har en Wallmek sats med 3 kolvar för att pressa bort skivan. Vi är för liten verkstad för sånt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Grovsmen  
#728632 Wallmek bra verktyg men dyra,eller ja det tar både tid och kraft att kapa och spräcka skivan jämfört med att pressas av skivan, men det är klart det får bli några skiv byte innan verktyget är betalt,förut lade vi en broms trumma i pressen och hela navet i den och pressade av skivan

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#728724 Wallmek är grejer som kostar en bra slant i inköp, men ändå snudd på prisvärt.
Sparar oftast väldigt mycket jobb och verkar hålla länge.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#728726 Jepp.
Har en hel del Wallmek men till personbilssidan.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Grovsmen  
#732930 Min BM 35 hade riktigt dåliga bakdäck så jag började söka efter bättre beg däck,hittade 2st hjul som suttit på traktorgrävare byggd på Ford5000,OK dom passar inte direkt BM35 har 14,9/30(13/30) Ford har 18,4/30 så dom är för breda till BM fälgen, fälgcentrum på Ford fälgen var lite mindre så detta gick att slipa upp och bult cirkel diam var samma som BM.
Bilderna visar lite under arbetets gång,efter blästring och målning så blev resultatet bra typer jag.
Jag lackade med 2k maskin färg,RAL2002 är färg koden.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#733947 Byggt ett lyftok till trucken på jobbet av användbart skrot från lagret
då man har svurit många ggr när man ska lyfta något med lyftslinga å man har varit osäker om de ska glida av eller inte

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).