Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1821 inlägg 188562 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#726390 Har köpt mej ett shaktblad som var väldigt välanvänt. Men med lite svets och nya slitstål så blev det riktigt bra. Nu ska det bara slipas och målas lite. Och det har jag hyrt in pöjken till. Han frågade om han var tvungen att gå till skolan om man har något viktigt att göra hemma. Vad ska man svarar på det.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#726393
Boman skrev:Har köpt mej ett shaktblad som var väldigt välanvänt. Men med lite svets och nya slitstål så blev det riktigt bra. Nu ska det bara slipas och målas lite. Och det har jag hyrt in pöjken till. Han frågade om han var tvungen att gå till skolan om man har något viktigt att göra hemma. Vad ska man svarar på det.

Beror ju på hur gammal han är, men det verkar som han är på rätt väg :lol: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#726394 Han är 8 år. Man vill ju uppmuntra sunda intressen men kan ju vara bra med en utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

HannuRöj  
#726396 🤣 Bra fråga!
Det varierar väl ganska mycket vad som är viktigt, någon skolpojke har även gjort en resa till Spanien..

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#726397
Boman skrev:Han är 8 år. Man vill ju uppmuntra sunda intressen men kan ju vara bra med en utbildning.

Han kommer nog inte ta skada av att slippa skolan lite.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#726400
Boman skrev:Han är 8 år. Man vill ju uppmuntra sunda intressen men kan ju vara bra med en utbildning.

Ja, men skolan skulle aldrig komma i vägen
för utbildning till det verkliga liv :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#726403 Det är dagens sanning Jens 👍 .

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#727213 Idag har det slipats och målats. Fick bli gammal färg från samen vi hade för länge sedan. Det är skatteåterbäring när barnen är så stora att dom kan renovera maskiner åt mej.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#727243 Nu är mitt timmringsprojekt klart.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

sunkann  
#727352
Piraboin skrev:Renovering av en Kellfri vedkombi .Byte av ventilbord, bytte plats på bordet å tog bort några länkar så de blev mindre som kan glappa å jävlas samt lite annat underhåll
Den började gå mycket bättre nu då kapen har varit sönder 2ggr på 2-4 veckor innan jag tog tag i den å gjorde en renovering av den


Är detta en bra maskin om man vill komma ifrån traditionell klyv till mindre kostnad än en en processor.?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#727405 @Suneland
Har du fått igång din XR än? 😀

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#727407 de beror på hur mycket man behöver klyva
under de senaste 4 åren så har de bara 1 stort fel på den å de berodde ju dålig underhåll från våran sida
jag har nog klyft mellan 200-400 m3 med den
den är jävligt mycket snabbare jämfört med motorsåg å hydralklyv,
på jobbet har dom varit nöjd med den å jag med
den klara av att klyva ca 2 m3 innan man måste ta en paus å rada bort veden jag kapa, klöv å radade ca 20-25 m3 ved på ca 4 dagar i lugn takt utan hjälp
när den går snabbast så behöver man ha 2-3 man för att mata den å då går då går sågen nästan hela tiden förutom när vissa bitar ska klyvas igen = 1 som lastar på veden 1 som kapar klyver å 1 tar bort veden såvida man inte har ett band
ett råd är att om sågen går sönder till att byta ut den mot en sthil .
på jobbet så dom nog kapat å klyft några tusentals m3 sedan 2008 då den blev köpt

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

sunkann  
#727435 Tackar.
Blev ett köp från blocket igår kväll, så får testa och utvärdera. Kommer stå ett band framför som matar bort. Är till fars gubben som klyver till sig själv och till bekanta med kamin, kanske skall gå 50m3 igenom per år om han inte får hybris och lägger ikull får många trän.

Har du funderar något på inmatning av stocken mellan kapen så man slipper dra för hand.?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#727440 De äter den lätt

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#727933 Svetsar ihop hålpipan. 😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).