Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189182 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#721089 de börjar brännas nu

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#721095 Blir det en hydrofonmila istället för fatmila?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#721098 de som kommer ur den färdiga produkten är betydligt godare än kol

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

r93  
#721099 En offsetsmoker?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Piraboin  
#721100
r93 skrev:En offsetsmoker?

rätt svar

jag ska ha en av dom gamla gasflaskorna som eldhärd och hydrofonen som rök å järn ramen som ben

de är ett vinterprojekt när vi har lite att göra på jobbet

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#721831 Flyttar lite stockar, ett riktigt bra verktyg för att flytta stockar är en magasinkärra, bara att dra eller puffa i andra ändan.
Bild


Och såhär kan man lyfta den för hand
Bild


Bild


Sen behövde jag använda vinschar, satte dit diagonala bräder som en ramp och fäste vinschen längre fram och började hissa upp. Hade bara en vinsch så jag fick gå fram och tillbaka och lyfta litet på varje sida så den inte skulle stå för snett.
Bild


Jag har sen köpt en till vinsch, kommer använda båda två för att lyfta upp nockåsen till den slutliga platsen:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#721979 @dennisca bra trixat 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#721988 Tack, har upp nockåsen nu och ena sidoåsen.

Såhär lyfte jag nockåsen med två vinschar:
Bild


Installerad med diagonala förstärkningar
Bild


Sidoåsen lyfte jag istället med vinscharna också, istället för stegmetoden. Jag hyvlade och vaxade reglarna som jag drog upp åsen längs med, för att minska friktionen.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#722002 Gediget. Och föredömliga metoder för att lyfta.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722286

Efter mkt grejande med de dubbla zenith stromberg förgasarna där jag gjorde flera fel när de sattes ihop igen efter rengöringen.
Är membranet felvänt sitter kolven fel och och då blev allt fel 🤔
Till slut gick faktiskt min B30 igen och den verkar hålla vattnet men efter 17år i glömska 😎

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#722333 Väl jobbat Gnisten! Luriga grejor alla de där förgasarna med membran och kolv, haft en hel del jox med det på gamla SAAB 99:or.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Nyfors  
#722381 Byggt på flerträdshantering på energiklippen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#722397 Städade lite i förrådet idag, konstaterar att jag har ju ingen brist på luftverktyg hemma i garaget, särskilt inte med tanke på att jag inte har ström till min stora kompressor än…


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#722399
johan eriksson skrev:Städade lite i förrådet idag, konstaterar att jag har ju ingen brist på luftverktyg hemma i garaget, särskilt inte med tanke på att jag inte har ström till min stora kompressor än…

1628185881_0bf72d56-16b2-4228-a6c8-fa0d8d43bcd6.jpeg

Fin samling..

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#722416
johan eriksson skrev:Städade lite i förrådet idag, konstaterar att jag har ju ingen brist på luftverktyg hemma i garaget, särskilt inte med tanke på att jag inte har ström till min stora kompressor än…

1628185881_0bf72d56-16b2-4228-a6c8-fa0d8d43bcd6.jpeg

Du får göra som jag har gjort sista tiden. Allt jag inte behöver eller använder lägger jag på "Finn.no" (norska Blocket) eller på Facebook, och senn kan du uppgradera elen för pengarna. Sist vecka solde jag en alustega från 1984 och en gammal häcksax med sladd. Märkligt vad folk köar upp för, men för mig blev det 1000 kr som sparas till just det samma som du behöver - mer el i verkstan. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).