Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189674 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693803
morco skrev:Min logosol har ingen koppling, E5000 tror jag den heter, oljepumpen drivs av en liten snäckväxel på drevets axel.


Jag har tänkt att köra med ”droppsmörjning”
Men jag är sugen på att kolla på ett logosol hur Axel och drevet ser ut som driver oljepumpen!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

morco  
#693816 Ser väl kanske ut som droppsmörjning skulle kunna funka, 16 m/s tror jag är alldeles för lågt, tror logosol ligger närmre 25 och det ser ju ut som du har en skaplig motor!

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693853
Emil83 skrev:Hur är det sågverket att såga med, vad har motorn för effekt? Vet du vilket varvtal eller kedjehastighet det har? Om jag räknat rätt kommer jag upp i 16ms vilket kanske är för lite? Är ju van vid att köra med bensin och då är nog hastigheten tio meter snabbare. Fast å andra sidan tror jag inte ytan blir mindre jämn när jag kör på halvfart.. bygget går framåt och det ska bli väldigt kul att testa den😀

Fungerar utmärkt. Lätt att få stocken i våg, snabb reglering av skärhöjden och enkelt att vrida stockarna (ett brytjärn med vändhake räcker för de flesta stockarna, det är bara för de allra största som man behöver ett spett till hjälp)

Motorn är på 5,5 kW och 2800 rpm. Med ca 3x uppväxling och ett 8-tandat drev får man ca 21 m/s kedjehastighet, vilket gör att man klyver en stock med ca 3 - 5 m/minut ( lite mindre för grova stockar) med en kedja som är filad för att få en slät yta. Det går att fila för snabbare skärning men dels blir kedjan slö fortare och dels blir det lite för ojämn yta tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693861
th skrev:
Emil83 skrev:Hur är det sågverket att såga med, vad har motorn för effekt? Vet du vilket varvtal eller kedjehastighet det har? Om jag räknat rätt kommer jag upp i 16ms vilket kanske är för lite? Är ju van vid att köra med bensin och då är nog hastigheten tio meter snabbare. Fast å andra sidan tror jag inte ytan blir mindre jämn när jag kör på halvfart.. bygget går framåt och det ska bli väldigt kul att testa den😀

Fungerar utmärkt. Lätt att få stocken i våg, snabb reglering av skärhöjden och enkelt att vrida stockarna (ett brytjärn med vändhake räcker för de flesta stockarna, det är bara för de allra största som man behöver ett spett till hjälp)

Motorn är på 5,5 kW och 2800 rpm. Med ca 3x uppväxling och ett 8-tandat drev får man ca 21 m/s kedjehastighet, vilket gör att man klyver en stock med ca 3 - 5 m/minut ( lite mindre för grova stockar) med en kedja som är filad för att få en slät yta. Det går att fila för snabbare skärning men dels blir kedjan slö fortare och dels blir det lite för ojämn yta tycker jag.


Tack för den recensionen😀👍
Jag köpte denna motorn begagnad för 400:- i annonsen stod det att den skulle ha ett varvtal på 3000. Jag kollade inte förens jag kom hem och på motorn stod det 1430 😥 . Men nu är det den jag har och behöver jag byta ut den så har jag ju inte betalat en förmögenhet!
Jag är inte säker på att jag räknat rätt heller, är ju enbart en bonnalurk från Småland😉 ni som kan er multiplikationstabell bättre kanske vill hjälpa mig😀
Remhjulet på motorsidan mäter 224. Remhjulet på drivaxeln mäter 51mm. Ringdrevet är ett 8 tandat!

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693864 Fått bältet bytt till snöslungan. Lokala bildelsaffären hittade ett bälte från en fläkt som var ganska nära i längd, några mm kortare bara.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JOLOF  
#693939
DennisCA skrev:Fått bältet bytt till snöslungan. Lokala bildelsaffären hittade ett bälte från en fläkt som var ganska nära i längd, några mm kortare bara.

Bild


Bild


Hej!
Det ser ut som Du bytt remmen för framdrivningen. Den övre på bild två. Med märkning xxx10x875 La. Rätt?
Jag är rädd för att den kanske inte håller ens en säsong. Fråga inte hur jag vet!! 😇
Hjulet som syns till vä om remmen är väl det som kopplar in drivningen?
Det sker vanligen genom att hjulet pressar på "ryggen" av remmen. DVS bryter remmen åt fel håll.
En vanlig fläktrem till bil är inte byggd för det.
Remmar avsedda för snöslungor klarar att brytas åt båda hållen. Det är därför de kostar mer!
Det gäller även på en del andra maskiner.
Försök att få tag på en original- eller åtminstone pirat-rem avsedd för applikationen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693942
Emil83 skrev:Jag är inte säker på att jag räknat rätt heller, är ju enbart en bonnalurk från Småland😉 ni som kan er multiplikationstabell bättre kanske vill hjälpa mig😀
Remhjulet på motorsidan mäter 224. Remhjulet på drivaxeln mäter 51mm. Ringdrevet är ett 8 tandat!

Lätt matte, men man måste kunna dividera också 😉
Kedjehastigheten = Motorns varvtal per minut * motorns remhjuldia / drivaxeln remhjuldia * 0,366 * 2 * Antal tänder * 0,0254 / 60 = 15,6 m/s som avrundas till de 16 du redan räknat ut 👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693952
th skrev:
Emil83 skrev:Jag är inte säker på att jag räknat rätt heller, är ju enbart en bonnalurk från Småland😉 ni som kan er multiplikationstabell bättre kanske vill hjälpa mig😀
Remhjulet på motorsidan mäter 224. Remhjulet på drivaxeln mäter 51mm. Ringdrevet är ett 8 tandat!

Lätt matte, men man måste kunna dividera också 😉
Kedjehastigheten = Motorns varvtal per minut * motorns remhjuldia / drivaxeln remhjuldia * 0,366 * 2 * Antal tänder * 0,0254 / 60 = 15,6 m/s som avrundas till de 16 du redan räknat ut 👍


Attans jag som hoppades på att jag räknat fel 🙃 stort tack för ditt engagemang th😀 idag fick jag dit kilremmen och se att spännanordningen funkade. I den vevan fick jag reda på att lagerhuset jag använt till drivaxeln var av den typ där kullagret kan röra sig, suck.. fick plocka isär och borra/gänga i några bultar som nu håller lagret på plats!
Undrar om jag får ihop det här innan barnet kommer?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693987
JOLOF skrev:
DennisCA skrev:Fått bältet bytt till snöslungan. Lokala bildelsaffären hittade ett bälte från en fläkt som var ganska nära i längd, några mm kortare bara.

Bild


Bild


Hej!
Det ser ut som Du bytt remmen för framdrivningen. Den övre på bild två. Med märkning xxx10x875 La. Rätt?
Jag är rädd för att den kanske inte håller ens en säsong. Fråga inte hur jag vet!! 😇
Hjulet som syns till vä om remmen är väl det som kopplar in drivningen?
Det sker vanligen genom att hjulet pressar på "ryggen" av remmen. DVS bryter remmen åt fel håll.
En vanlig fläktrem till bil är inte byggd för det.
Remmar avsedda för snöslungor klarar att brytas åt båda hållen. Det är därför de kostar mer!
Det gäller även på en del andra maskiner.
Försök att få tag på en original- eller åtminstone pirat-rem avsedd för applikationen. 👍


Det är inte riktigt på det viset. Hjulet till vänster spänner dock remmen, men kraften överförs till hjulen genom ett hjul som vänder 90 grader mot det nedre hjulet och har ett gummilager på ytan. När man trycker in reglaget så förs allting bakåt mot detta drivhjul och kraften överförs via friktion. Men bältet blir ändå böjt åt andra hållet. Men detta var nu vad som fanns och jag behövde få igång slungan snabbt. Får köpa en riktig reservdel sen.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JOLOF  
#693995 Bra! Huvudsaken att Du är medveten om problemet. Håller tummarna! 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#694010 Jag har kört med vanliga standardremmar på mina snöslungor hela tiden. Har aldrig varit nåt problem. De där remmarna som påstås vara speciellt för snöslungor är gravt överreklamerade och framför allt rent brottsligt överprissatta. Enligt min åsikt alltså.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694026
Emil83 skrev:
th skrev:
Emil83 skrev:Jag är inte säker på att jag räknat rätt heller, är ju enbart en bonnalurk från Småland😉 ni som kan er multiplikationstabell bättre kanske vill hjälpa mig😀
Remhjulet på motorsidan mäter 224. Remhjulet på drivaxeln mäter 51mm. Ringdrevet är ett 8 tandat!

Lätt matte, men man måste kunna dividera också 😉
Kedjehastigheten = Motorns varvtal per minut * motorns remhjuldia / drivaxeln remhjuldia * 0,366 * 2 * Antal tänder * 0,0254 / 60 = 15,6 m/s som avrundas till de 16 du redan räknat ut 👍


Attans jag som hoppades på att jag räknat fel 🙃 stort tack för ditt engagemang th😀 idag fick jag dit kilremmen och se att spännanordningen funkade. I den vevan fick jag reda på att lagerhuset jag använt till drivaxeln var av den typ där kullagret kan röra sig, suck.. fick plocka isär och borra/gänga i några bultar som nu håller lagret på plats!
Undrar om jag får ihop det här innan barnet kommer?

Troligen blir hastigheten på kedjan lite högre än det jag skrev men jag har inte koll på hur man räknar på vad som är effektiv diameter för remmar. För en kedja är det ju lätt att räkna ut hur man konverterar från varvtal till kedjehastighet eftersom kedjan inte krymper eller expanderar runt ett drivhjul, men för remmar borde det bero på om man t.ex. har kilrem eller flatrem och bero på hur mycket remmen krymper på "insidan" jämfört med den "effektiva" remhöjden runt ett hjul. I min formel ovan räknar man ju med att remmen inte krymper på insidan utan bara expanderar på yttersidan, så troligen är den verkliga hastigheten högre än den jag räknat ut.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#694029 Använde snö slunga i kväll direkt efter jobbet. Skulle ju bara lufta den lite. Så den inte blir oanvänd. Man tvär vänder den och sträcker sig i ryggen ordentligt. Blev till att ställa in den i verkstan direkt. Att man inte tänker sig för. När man nyligen haft problem med ryggen. Typiskt mig.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#694043 Det är väldigt lätt att göra rysligt ryggovänliga saker när man kör slunga. Fråga inte hur jag vet :oops: . Krya på ryggen snabbt och bra nu! 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#694050 Tack totte. Hatar att göra sådana här dumheter. Man borde ju lära sig någon gång. Snedvridning av överkroppen. Benen I rak framåt position. Böj dig fram i sidled. För att vrida något, ta upp något från marken. Så är det kört. Bara att stoppa i sig mängder av alvedon direkt. Innan muskulatur börjar krampa och det blir värre. Ligga ner och vila bort det? Glömm det, för min del. Har prövat. Det blir bara värre.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).