Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189756 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693499 Glömde ju bilden..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#693501 Liten snickaryxa skulle jag kalla den, och huvudet
är nog felvändt, i alla fall enligt mig :wink:
Men om den har funkat så i alla år, så duger det väl tills
skaftet går av, och då kan du ju testa det andra vägen - man
ska ju göra några ändringar i livet nu och då så man får
lite spänning i vardagen :D

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#693525
williamm skrev:
fendt311 skrev:
Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?

En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊

Huvud ser ut att vara uppochned. Jag skulle kalla den för spänt-yxa.


Instämmer! Yxhuvudet sitter helt klart bakochfram, som jag förmodar att williamm också menar. Men finns ju ingen anledning att laga det som fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#693545
Emil83 skrev:Den här lilla söta yxan hittade jag på en loppis i somras och tänkte att min förstfödde son ska få i tvåårspresent i vår! Min andra son kommer om ca en vecka.. undrar vad han kommer gilla för yxor😉

Bra @Emil83 :-bd :-bd
Jag har alltid sagt att alla barn skulle få tre saker
när dom är nyfödda; yxa, kniv och en banjo. :D

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#693547
JensSkoog skrev:Bra Emil83 :-bd :-bd
Jag har alltid sagt att alla barn skulle få tre saker
när dom är nyfödda; yxa, kniv och en banjo. :D


Och när man hör en banjo så paddlar man fortare

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693580
Emil83 skrev:Bygget av mitt nya sågaggregat går framåt.

Skall du inte ha någon koppling?

Främsta vitsen med det tror jag är att man inte behöver precisionspassa svärdet mot drivhjulet eftersom det senare justerar sig i höjdled automatiskt på kopplingstrummans tänder.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693594 Säkert ingen dum idé th! Jag har chimsat in svärdshållaren och lagerhuset och fått det att linjera fint. Om det inte fungerar får jag bygga om😀 fast jag tror inte det sitter någon koppling på ex logosol sågarna?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693595 Haha @jensSkoog
Med banjon tillsätter man ju lite kultur i skogen och dom mjuka värdarna ska inte underskattas😀

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Arvid0  
#693607
Emil83 skrev:Säkert ingen dum idé th! Jag har chimsat in svärdshållaren och lagerhuset och fått det att linjera fint. Om det inte fungerar får jag bygga om😀 fast jag tror inte det sitter någon koppling på ex logosol sågarna?


Jag har också för mig att det bara var av och på på solosågen jag hade, ingen koppling.

Du ser ut att ha fin verkstad emil! Tappa inte bygget på tårna bara... Tror du skenan på sågverket håller? ;-)

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693615 Ja tungt blir det arvid0! Skulle tro det kommer landa över 60 kg.. jag tror min skena kommer hålla, den är bra mycket stabilare än logosols.
Sånahär byggen står jag på jobbet och laborerar med. Jobbar med att bygga kundanpassande fixturbord.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Arvid0  
#693623
Emil83 skrev:Ja tungt blir det arvid0! Skulle tro det kommer landa över 60 kg.. jag tror min skena kommer hålla, den är bra mycket stabilare än logosols.
Sånahär byggen står jag på jobbet och laborerar med. Jobbar med att bygga kundanpassande fixturbord.



Ja jag tänkte på skenan på sågverket 🙂.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693626
Arvid0 skrev:
Emil83 skrev:Ja tungt blir det arvid0! Skulle tro det kommer landa över 60 kg.. jag tror min skena kommer hålla, den är bra mycket stabilare än logosols.
Sånahär byggen står jag på jobbet och laborerar med. Jobbar med att bygga kundanpassande fixturbord.



Ja jag tänkte på skenan på sågverket 🙂.



Jag menar åxå skenan på sågverket! Det är egen konstruktion där med. Men om den inte håller så får jag bygga den starkare 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693789
Emil83 skrev:Säkert ingen dum idé th! Jag har chimsat in svärdshållaren och lagerhuset och fått det att linjera fint. Om det inte fungerar får jag bygga om😀 fast jag tror inte det sitter någon koppling på ex logosol sågarna?

På Logosol vet jag inte hur det ser ut men mitt Jonseredssågverk har en koppling. Både kopplingen och oljepumpen är likadana som deras största såg, 2095.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

morco  
#693791 Min logosol har ingen koppling, E5000 tror jag den heter, oljepumpen drivs av en liten snäckväxel på drevets axel.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693797
th skrev:
Emil83 skrev:Säkert ingen dum idé th! Jag har chimsat in svärdshållaren och lagerhuset och fått det att linjera fint. Om det inte fungerar får jag bygga om😀 fast jag tror inte det sitter någon koppling på ex logosol sågarna?

På Logosol vet jag inte hur det ser ut men mitt Jonseredssågverk har en koppling. Både kopplingen och oljepumpen är likadana som deras största såg, 2095.


Hur är det sågverket att såga med, vad har motorn för effekt? Vet du vilket varvtal eller kedjehastighet det har? Om jag räknat rätt kommer jag upp i 16ms vilket kanske är för lite? Är ju van vid att köra med bensin och då är nog hastigheten tio meter snabbare. Fast å andra sidan tror jag inte ytan blir mindre jämn när jag kör på halvfart.. bygget går framåt och det ska bli väldigt kul att testa den😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).