mrlynx skrev:
När bromsarna på min mf 135 har fått centralsmörjning från bakaxeln då är det nog dags att byta tätningen.
Hej Robert! Kul att du kikar in då och då!
mrlynx skrev:
När bromsarna på min mf 135 har fått centralsmörjning från bakaxeln då är det nog dags att byta tätningen.
totte skrev:DennisCA skrev:Jag börjar hata den litet för den är så urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isär en massa delar och så många fästningspunkter är riktigt omöjliga att komma åt med något verktyg överhuvudtaget, så det blir en kedjereaktion där man får plocka bort mera delar för att slippa åt skruvarna.
Det där är en direkt följd av konstruktionen av en tvåstegsslunga. Fläkten måste sitta där den sitter bakom matningsspiralerna. Det är lika svårt på de flesta vanliga tvåstegsslungor om man behöver komma åt fläkten.
DennisCA skrev:Jobbade på min snöslunga, en Toro 828 LE då jag bröt av säkerhetsstiften till själva fläkten förra året (bytte mot M6 skruvar nu, originellt 1/4" skruvar eller stift).
Jag börjar hata den litet för den är så urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isär en massa delar och så många fästningspunkter är riktigt omöjliga att komma åt med något verktyg överhuvudtaget, så det blir en kedjereaktion där man får plocka bort mera delar för att slippa åt skruvarna. Den verkar gjord för att frustrera en. Jag lyckades inte få bort den sista biten, ens med en såndär flexibel förlängare som var det sista som krävdes för att plocka bort den svarta kåpan så jag skulle få tillgång till fläkten från sidan och linjera upp hålen i skaftet och fläkten.
Jag lyckades ändå få det fixat genom att plocka bort grejen som styr vart man slänger snön istället, då fick jag ett hål att se igenom från sidan och lyckades linjera upp fläkten korrekt igen. Så då hade man skruvat bort en massa jobbiga skruvar i onödan egentligen...
En sak som gör att det är jobbigt är att dom använder många bultar med lösa muttrar, istället för att ha en gänga direkt i ena delen så man måste ofta hålla i från båda hållen och kan inte bara skruva utifrån. Och sen har dom använt vagnsbultar därtill på flera ställen och som vänder utåt så att du har inget att hålla i och du måste skruva från andra sidan. Den sista skruven som satt fast var en försänkt bult med mutter på insidan, såg inget sätt att komma åt den skruven förutom att dela snöslungan i två....
Och sen gick det flexibla skaftet sönder också, andra gången jag avände det, biltema skräp, kan icke rekommenderas:
https://www.biltema.se/en-se/tools/hand ... 2000028246
Men det var så jäkla användbart då det funkade. Jag behöver ett sånt, men ett som inte är skräp. Tips?
Slutligen är allting i maskinen är i tum, men jag har ett billigt kit med tumhylsor så det var en icke fråga, men jag köptet kittet p.g.a. snöslungan.
DennisCA skrev:Synd jag skulle gärna vilja veta hur man går tillväga.
Ikväll så gick ena remmen av annars så nu har den ingen drift och uppfarten är halvfärdig och ett jättestort snöfall väntas... Och bilen gick inte genom besiktningen idag (rosthål vid ena hjulbrunnen där bak, blir att svetsa).
fendt311 skrev:Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?
En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊
williamm skrev:fendt311 skrev:Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?
En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊
Huvud ser ut att vara uppochned. Jag skulle kalla den för spänt-yxa.