Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189827 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#693375
mrlynx skrev:
1610364765_20210108_181129.jpg


När bromsarna på min mf 135 har fått centralsmörjning från bakaxeln då är det nog dags att byta tätningen.



Hej Robert! Kul att du kikar in då och då!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693379
totte skrev:
DennisCA skrev:Jag börjar hata den litet för den är så urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isär en massa delar och så många fästningspunkter är riktigt omöjliga att komma åt med något verktyg överhuvudtaget, så det blir en kedjereaktion där man får plocka bort mera delar för att slippa åt skruvarna.


Det där är en direkt följd av konstruktionen av en tvåstegsslunga. Fläkten måste sitta där den sitter bakom matningsspiralerna. Det är lika svårt på de flesta vanliga tvåstegsslungor om man behöver komma åt fläkten.


Nu har du nog missförstått vad jag klagar på... Det jag talar om har nog inget att göra med att det är en tvåstegsslunga. Jag klagar inte på att jag måste demontera litet och ta bort den svarta kåpan för att komma åt impellern. Det vore helt OK om det bara var det...

Jag klagar på att det inte går att plocka bort den delen utan att atomisera slungan i smådelar, och en myriad med mindre irriterande designval, t.ex. hur man valt att använda bultar och muttrar på vissa ställen som gör det otroligt svårt att komma åt på ett enkelt vis.

Speciellt en skruv och mutter som ju gjorde att jag fick ge upp då jag inte var villigt att plocka isär slungan till den graden att jag skulle slippa åt den. Tänk om dom tänkt om lite och gjort att man kunde skruva från andra sidan istället, jag kan enkelt se hur man kunde ha löst det.

Jag vet inte om det handlar om att spara pengar eller nåt men detta är väl lite orsaken jag först letade en äldre snöslunga av märket Gilson eller Ariens, dom äldre maskinerna verkar va mera inställda på att man ska kunna serva dom själv, medan moderna maskiner verkar designade att uppmuntra ägaren att lämna in på service.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693417
DennisCA skrev:Jobbade på min snöslunga, en Toro 828 LE då jag bröt av säkerhetsstiften till själva fläkten förra året (bytte mot M6 skruvar nu, originellt 1/4" skruvar eller stift).

Jag börjar hata den litet för den är så urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isär en massa delar och så många fästningspunkter är riktigt omöjliga att komma åt med något verktyg överhuvudtaget, så det blir en kedjereaktion där man får plocka bort mera delar för att slippa åt skruvarna. Den verkar gjord för att frustrera en. Jag lyckades inte få bort den sista biten, ens med en såndär flexibel förlängare som var det sista som krävdes för att plocka bort den svarta kåpan så jag skulle få tillgång till fläkten från sidan och linjera upp hålen i skaftet och fläkten.

Jag lyckades ändå få det fixat genom att plocka bort grejen som styr vart man slänger snön istället, då fick jag ett hål att se igenom från sidan och lyckades linjera upp fläkten korrekt igen. Så då hade man skruvat bort en massa jobbiga skruvar i onödan egentligen...

Bild


En sak som gör att det är jobbigt är att dom använder många bultar med lösa muttrar, istället för att ha en gänga direkt i ena delen så man måste ofta hålla i från båda hållen och kan inte bara skruva utifrån. Och sen har dom använt vagnsbultar därtill på flera ställen och som vänder utåt så att du har inget att hålla i och du måste skruva från andra sidan. Den sista skruven som satt fast var en försänkt bult med mutter på insidan, såg inget sätt att komma åt den skruven förutom att dela snöslungan i två....

Och sen gick det flexibla skaftet sönder också, andra gången jag avände det, biltema skräp, kan icke rekommenderas:
https://www.biltema.se/en-se/tools/hand ... 2000028246

Men det var så jäkla användbart då det funkade. Jag behöver ett sånt, men ett som inte är skräp. Tips?

Slutligen är allting i maskinen är i tum, men jag har ett billigt kit med tumhylsor så det var en icke fråga, men jag köptet kittet p.g.a. snöslungan.


Du hade nog bara en dålig dag och krånglade till det för dig mer än nödvändigt. Jag skulle inte byta brytbultarna mot vanlig M6, de är för sega och när du slagit i några gånger så är hålen förstorade och snöskruven glappar.
Att dela slungan är väldigt enkelt, om man ska in där o böka.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693423 Har du en Toro eller? För det ser inte alls lätt ut på den här att ta isär den.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693426
DennisCA skrev:Har du en Toro eller? För det ser inte alls lätt ut på den här att ta isär den.


Nej, en MTD. Men har jobbat på småmaskinverkstad under 4-5år, till o från.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693431 Synd jag skulle gärna vilja veta hur man går tillväga.

Ikväll så gick ena remmen av annars så nu har den ingen drift och uppfarten är halvfärdig och ett jättestort snöfall väntas... Och bilen gick inte genom besiktningen idag (rosthål vid ena hjulbrunnen där bak, blir att svetsa).

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#693437 Sitter i verkstan och bara eldar i gammla vedpanna från huset. Traktor Fendt 306, tankad och på laddning, motorvärme. Inför snön som är på väg. Får se om man tar sig till jobbet i morgon vid halv fem. Häŕ i Västerbotten kustland. -9 ingen snö ännu. +22 grader i verkstan. Radio p4 på . 😊

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#693441 Går ingen nöd på dig med andra ord. 😁👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#693452 Mycket skönt här i värmen. Filat röjsåg klinga, vässat spjäl yxan. Som alltid är med på fyrhjulingen. Sorterat lite bullt, plan brickor. Njuter av värmen. Undrar om snön är på gång? Temperaturen ute sjunkit till -6,5 nu.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693464 Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693469
DennisCA skrev:Synd jag skulle gärna vilja veta hur man går tillväga.

Ikväll så gick ena remmen av annars så nu har den ingen drift och uppfarten är halvfärdig och ett jättestort snöfall väntas... Och bilen gick inte genom besiktningen idag (rosthål vid ena hjulbrunnen där bak, blir att svetsa).


Riktig skitdag!

Jag tror att du kan byta drivremmen utan att dela maskinen, den övre remskivan är delad så du kan flytta undan den främre remmen och sen tråckla ut drivremmen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#693471
Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?

En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊
Heter kanske något annat hos er?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#693482
fendt311 skrev:
Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?

En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊

Huvud ser ut att vara uppochned. Jag skulle kalla den för spänt-yxa.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#693494
williamm skrev:
fendt311 skrev:
Emil83 skrev:Låter riktigt mysigt fendt311! Spjälyxa, hur ser en sådan ut?

En liten yxa. För att spjäla, spinta ved till eld i skogen( eld till kaffe kok).😊

Huvud ser ut att vara uppochned. Jag skulle kalla den för spänt-yxa.

Huvudet är rätt väg. Öhhh tror jag. Blir osäker när du säger det😲. Men den har funnits här på gårdarna länge.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693498 Aha, såklart! Ja jag bor ju i Småland och skulle nog åxå kalla det för späntyxa eller kanske för stickeyxa!
Den här lilla söta yxan hittade jag på en loppis i somras och tänkte att min förstfödde son ska få i tvåårspresent i vår! Min andra son kommer om ca en vecka.. undrar vad han kommer gilla för yxor😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).