Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlĂ€gg 189054 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#691659 Vilken fin vagn Henrik-. Nu blev det en riktig proffs vagn.👍👍

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Henrik-  
#691751 Han Ă€r nöjd med vagnen 👍. Han var och hĂ€mtade sin plĂ„nbok och undrade vad den kostade đŸ€Ł

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#691804 Vi hĂ„ller med om att det Ă€r en fin vagn men pöjken behöver ju en riktigt traktor som Ă€r röd (valmet) . Konstaterade min pöjk.đŸ€Ł

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Henrik-  
#691844 JĂ€kla morfar som tutat i dom att det ska vara blĂ„tt. Försöker stĂ€lla min valmet 805 jĂ€mter för att visa vad som Ă€r rĂ€tt, men inte 🙄 morfar vet bĂ€st👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Arvid0  
#692238


Bara - 3 idag sÄ dÄ gÄr det jobba i blÄ-hallen.

Byte av bussning till höjdjusteringen pÄ trak-met bandsÄgverk.

SÄ fÄr vi hoppas den löper smidigare....

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Stampep  
#692912 Idag blev det dĂ€ckkrĂ€ngning, hann fĂ„ av det första och pĂ„ med det nya innan kompisen vaknade đŸ€Ł


Skaplig skillnad pĂ„ mönstret 😎


NĂ€r kompisen kommit sĂ„ gick det sĂ„ smidigt att lĂ€gga om det andra sĂ„ vi hann montera kedjorna ocksĂ„, nu ska det vĂ€l vara fn om man kör fast đŸ’Ș

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

0470  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#693149


Hittar saker som hamnat pÄ fel plats.
Det Àr skapligt haveri pÄ svÀnghjulsdÀmparen pÄ min New Holland TL90A.

Men nu vet man vad det Ă€r för fel, sĂ„ dĂ„ Ă€r det bara bestĂ€lla delar och skruva ihop igen. 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#693171 Bra med tydliga fel 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

0470  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#693195 Ja, nÀr man river och hittar det fel man tror att det Àr, sÄ blir man ju glad.

Annars Àr det bara att fortsÀtta riva.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

nilaszettlin  
#693201 Äntligen lite kallare vĂ€der sĂ„ lite service Ă„ sen till skogs 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#693324 Jobbade pÄ min snöslunga, en Toro 828 LE dÄ jag bröt av sÀkerhetsstiften till sjÀlva flÀkten förra Äret (bytte mot M6 skruvar nu, originellt 1/4" skruvar eller stift).

Jag börjar hata den litet för den Àr sÄ urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isÀr en massa delar och sÄ mÄnga fÀstningspunkter Àr riktigt omöjliga att komma Ät med nÄgot verktyg överhuvudtaget, sÄ det blir en kedjereaktion dÀr man fÄr plocka bort mera delar för att slippa Ät skruvarna. Den verkar gjord för att frustrera en. Jag lyckades inte fÄ bort den sista biten, ens med en sÄndÀr flexibel förlÀngare som var det sista som krÀvdes för att plocka bort den svarta kÄpan sÄ jag skulle fÄ tillgÄng till flÀkten frÄn sidan och linjera upp hÄlen i skaftet och flÀkten.

Jag lyckades ÀndÄ fÄ det fixat genom att plocka bort grejen som styr vart man slÀnger snön istÀllet, dÄ fick jag ett hÄl att se igenom frÄn sidan och lyckades linjera upp flÀkten korrekt igen. SÄ dÄ hade man skruvat bort en massa jobbiga skruvar i onödan egentligen...

Bild


En sak som gör att det Àr jobbigt Àr att dom anvÀnder mÄnga bultar med lösa muttrar, istÀllet för att ha en gÀnga direkt i ena delen sÄ man mÄste ofta hÄlla i frÄn bÄda hÄllen och kan inte bara skruva utifrÄn. Och sen har dom anvÀnt vagnsbultar dÀrtill pÄ flera stÀllen och som vÀnder utÄt sÄ att du har inget att hÄlla i och du mÄste skruva frÄn andra sidan. Den sista skruven som satt fast var en försÀnkt bult med mutter pÄ insidan, sÄg inget sÀtt att komma Ät den skruven förutom att dela snöslungan i tvÄ....

Och sen gick det flexibla skaftet sönder ocksÄ, andra gÄngen jag avÀnde det, biltema skrÀp, kan icke rekommenderas:
https://www.biltema.se/en-se/tools/hand ... 2000028246

Men det var sÄ jÀkla anvÀndbart dÄ det funkade. Jag behöver ett sÄnt, men ett som inte Àr skrÀp. Tips?

Slutligen Àr allting i maskinen Àr i tum, men jag har ett billigt kit med tumhylsor sÄ det var en icke frÄga, men jag köptet kittet p.g.a. snöslungan.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#693327 Bygget av mitt nya sÄgaggregat gÄr framÄt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

mrlynx  
#693360


NÀr bromsarna pÄ min mf 135 har fÄtt centralsmörjning frÄn bakaxeln dÄ Àr det nog dags att byta tÀtningen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#693372
DennisCA skrev:Jag börjar hata den litet för den Àr sÄ urbota dumt designad. Det gick inte att byta stift utan att plocka isÀr en massa delar och sÄ mÄnga fÀstningspunkter Àr riktigt omöjliga att komma Ät med nÄgot verktyg överhuvudtaget, sÄ det blir en kedjereaktion dÀr man fÄr plocka bort mera delar för att slippa Ät skruvarna.


Det dÀr Àr en direkt följd av konstruktionen av en tvÄstegsslunga. FlÀkten mÄste sitta dÀr den sitter bakom matningsspiralerna. Det Àr lika svÄrt pÄ de flesta vanliga tvÄstegsslungor om man behöver komma Ät flÀkten.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#693374
Emil83 skrev:Bygget av mitt nya sÄgaggregat gÄr framÄt.


Intressant bygge! 👍

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).