Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189576 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#660242 Dessa svarta rör grejor, gäller allt har kostat mig 0kr hittills. Allt är faktiskt återanvända saker dels från gammla systemet i huset (gråmålade rör) Rördelar som legat i ladugården. Det är en historia i sig själv hur jag fick tag på allt. Det enda som kostat mig något tidigare är ved panna, acctank,en grundfors cirkulation pump, trevägs shunten. Som suttit tidigare i huset innan jag byggde eget system där. Dessa saker köptes för trettio år sedan. Allt annat är gratis. Röret som är 45 grader gick inte att göra på ett annat sätt. Beror på att acc tanken står på ben upp i luften. 3 vägs shunten sitter högst på acc tanken. Laddomat ( faktiskt en ny från rinkaby, hade en som suttit i huset tidigare som jag slängde i järn skrot. Rostig som f-n) som ska in under pannan. Skruv kompressor som är så jäkla nära tanken. När jag kopplar ett pannsystem så är det med insikt av fullt utnyttjade av systemet. Man ska kunna köra med pannans alla accumulator. Utan att försaka skiktningen. Nytt för mig är vatten aerotempen som ska in. Titta på bilden så ser du hur trångt allt är.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#660243 Enda sättet var att dra retur från shunt till acc tank var så här.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#660244 Du kommer nog att förstå när laddomat kommer på plats. Har inte fått den ännu. Så det är måtten på den som är på papperet till vänster mot pannan. Under acc tanken.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#660249 🤣 🤣
Tre inlägg var på raken, ni är snart värre än vinterröjaren 😉

Blir nog bra det där🙃

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#660272 Jobbar och jobbat många år inom rör. Har alltid gillat svart rör. Det är så stabilt och så kan man enkelt ändra då man klantat sig. Pressning typ mannesman eller nuförtiden geberit är snabbt men en "riktig" röris jobbar svart. 😀
Brukar inte blanda mig i vvs frågor på forumet för skog men kunde inte hålla mig då fendt gängar svart.

Tror att jag försökt mig på att dra en bit vågrätt och sedan vinklat ned istället för att snedda.
Men det är smaksak och saknar egentligen betydelse.
Full fart på kloppan Fendt det blir säkert bra 👍 .

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

snurra  
#660757 Byter motor på en Raider 850, den trasiga är ur, sitter bara och väntar på posten 😉

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#661355 Återvìnning av konisk 1" röŕ koppling med gas. Denna rördragning ska tendera återanvändning av allt. Ska använda det jag har kvar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#661590 Ett himmelens bök att få dit laddomat. El kabel och allt förberett. Förstå om man inte krångla till allt med idéer. Vill kunna köra panna utan acctank till aerotempen. Man skulle haft en duktig rörmokare som machonisti till granne. Bara resten kvar nu. Hand gänga! Det är sista gången i detta (liv )projektet jag gör.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

sveakatten  
#661700 Tänkte försöka göra en ved klipp till gengasveden( småbitar), en fråga: pto axel med smatter koppling, skyddar den traktorn om jag kör fast klippern?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

svampbob  
#661708
sveakatten skrev:Tänkte försöka göra en ved klipp till gengasveden( småbitar), en fråga: pto axel med smatter koppling, skyddar den traktorn om jag kör fast klippern?


Ja det skulle ju vara illa om klippen står stilla och traktorn istället börjar snurra runt som en propeller 😉 nej jag kan inte tro att det är någon fara för traktorn.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

sveakatten  
#661713 Vet du hur mycket det behövs för att smatter kopplingen ska träda i funktion?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#661714
sveakatten skrev:Vet du hur mycket det behövs för att smatter kopplingen ska träda i funktion?
1597682153_20200816_183306.jpg

Ingen aning, men se till att få ett ordentligt svänghjul på klippen...

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

sveakatten  
#661727 Funderade på en sån här.
Varför behövs svänghjul?


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661731
sveakatten skrev:Tänkte försöka göra en ved klipp till gengasveden( småbitar), en fråga: pto axel med smatter koppling, skyddar den traktorn om jag kör fast klippern?

Det verkar vettigt, du skyddar både traktorn och knutarna mm.
Om jag minns rätt så är nya smatterkopplingar fyllda till max med fjädrar och mothåll, vill man ha den känsligare
så får man plocka ur ett antal fjädrar och mothåll, pröva sig fram.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

massa-ved  
#661757
sveakatten skrev:Vet du hur mycket det behövs för att smatter kopplingen ska träda i funktion?
1597682153_20200816_183306.jpg

Det beror på hur kraftig axel du har. En axel avsedd för en hövändare runt 600nm. En maskin som kräver 150hk på kraftuttaget har ju en kraftigare slirkoppling med smatter eller lamell.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).