Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 186080 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#659385
vinterrojarn skrev:
fendt311 skrev:Det var då en bucklig epa. Spackla och slipa om igen. Fast jag ska inte klaga. Det är ju första spackling som vi gör. Fanns ju en hel del innan på fronten som jag tog bort.



Det där är skillnaden mellan kunskap och förståelse...att under arbetet gör hela upplevelsen...
Det de flesta gör idag är att ha förståelse för hur man skulle ha gjort..

Fina grejer 👍 👍

Håller med dig vinterrojarn. Synd bara att inte mellan killen är mer entusiastisk att vara med och lära sig. Men han kommer nog att vara mer rädd om fronten. Men i den åldern är det tjejer som lockar mer. 😊

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#659416 Får han tag i rätt flicka som är intresserad av motorer och bilar mm så kommer han krypande för att få lära sig....

Jag var så bråkig som barn, så det var far som fick ta hand om mig...

Jag fick lära mig från tidig ålder att klyva ved, slå, ta in hö, köra motorsåg mm...
Men så hade jag kanske intresse från början...

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#659437 Om inte annat så är dina barn så pass säkra på sin uppfostran från dig som far att de vet, att den dagen som de är redo för att ta steget att lära sig om din kunskap och erfarenhet, så är du där och stöder dem fullt ut..

Du har gjort det bra och gör det bra, eftersom dina barn vill ha din hjälp och din närhet, omtanke..det är bevis på trygghet och kärlek..
👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#659438 Lackerade först med 2k grund i kväll. Sedan med 2k färg. Efter 2 tim beslutade jag mig för att dra på metallic röd färgen( bara bas, matt) på toppen. Blev som en Jaffa lack (apelsinskal)) ďirekt.😡 Får se hur det ser ut i morgon när det torkat.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#659439
vinterrojarn skrev:Om inte annat så är dina barn så pass säkra på sin uppfostran från dig som far att de vet, att den dagen som de är redo för att ta steget att lära sig om din kunskap och erfarenhet, så är du där och stöder dem fullt ut..

Du har gjort det bra och gör det bra, eftersom dina barn vill ha din hjälp och din närhet, omtanke..det är bevis på trygghet och kärlek..
👍 👍

Vad gör inte vi alla för våra barn. Det och frugorna våra är det viktigast för oss alla.👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#659440 Ja det är ingen gräns.. jag är glad att mina barn älskar att vara med när det är hö dags..
Och att åka traktor..
Jag hoppas de vill vara med och lära sig av både mig och min far..då har de en bra grund i livet..

Ibland så kan ju färgen behöva lite tid på sig..
Det kan bli kalas imorgon, vilket jag tror och hoppas..
👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

tallen100  
#659448
vinterrojarn skrev:Jag var så bråkig som barn, så det var far som fick ta hand om mig...

Det menar du inte... 🤣 🤣 😉

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#659453 🤣 🤣 Jo tyvärr...

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#659691 Här äntligen fått tummen ur och byggt klart förvaringen till nyanställningen så mycket enklare än att ha den liggande på golvet i maskinhallen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#659825 Gött det är med semester idag så regnade det så då blev det till att montera led på fyrhjulingen och justera in draget

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#660207
Boman skrev:Gött det är med semester idag så regnade det så då blev det till att montera led på fyrhjulingen och justera in draget

Härliga bilder. Klart man måste ha bra lyse på en sådan fin och vass 4-hjuling.👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#660213 Har tagit itu med rörkrökning av ved pannan i verkstan. Lite att klura ut hur jag vill ha det. Enkel hopkoppling om man tittar på den jag koppla i huset. Men i går fick jag hjärnsläpp när jag klura. Bara att avsluta och gå in. Att det enkla kan göra så att man får härdsmälta i huvet. Men en vanlig åkomma för mig enligt frun.
4vägs shunt uppe på acc tanken ska bort. Blir påfyllning av glykol där.
Är ett elände att handgänga 1" med gängklocka.
Ovanpå acc tanken. Sätter in trevägs shunt i stället.
Ett jäkla piller att mäta ut längder bakom, under tanken till retur.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#660217 Allt hänger ihop med repetitioner. Ju mer gånger desto lättare.
Min favoritgängmaskin är ridgid 535, enklare än handgängning.
Ett tips! Tänk från båda hållen.
Normalt tänker man från en punkt och går stegvis mot slutmålet.
Tänk från båda kopplingspunkterna. Då får du en annan bild.
Men du måste släppa prestationstanken, då hittar du troligen enklaste vägen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#660218 Jag tycker mig se ett relativt hyggligt arbete, gillar inte sneda rör!
Hittade en bild där röret verkade gå 45 grader. Det går an bara det inte är för synligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#660219 Tittade igen...
Är du säker på dom där 45 graders grejerna.
Vinklarna kostar ju inte multum då du kör svart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).