Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189847 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#642684 Trots att dieseln blivit billig har man ju inte råd att slita däck så det får man göra på annat vis

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#642687
Vardon skrev:Trots att dieseln blivit billig har man ju inte råd att slita däck så det får man göra på annat vis

Vad pågår?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#642688 Ser ut som om Vardon.. håller på att balansera navet på hjulet så att hjulet går jämnt och fint på vägen utan att slita på mönstret i onödan....

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#642698 Längre historia än så.

En bekant har haft sina däck i vårt garage. Sen kvadadebhan bilen och däcken vlev kvar. Samtidigt som det var slut på fars opel

Samma dimension, bultmönster , etc men urtaget för navet var 3 mm för tight men nu är de urtagna.

Så förutom att spara för omläggning så fick jag 2 reservhjul till vagnar då jag har en sådär 10 axlar på gammal opel.

Dock var min svarv för liten men har tillgång till fler

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645274
Stockhållare blev rakare
Inmatningen blev rakare

Min kära Palax KS35s börjar ha några kubik bakom sig och jag tog och riktade upp stockhållaren
som spruckit och svetsas en gång tidigare.
Samt inmatningen som knäckts rejält en gång när den var uthyrd, förmodligen har hyraren lastat
grova stockar med traktor, sen har den blivit mer och mer sned varje år men nu riktade jag även den
med hjälp av slägga, domkraft, spett och press samt att jag la i två plattjärn på insidan som jag limmade
fast med Kemppi-lim och nu funkar den riktigt bra.
Bytte även kedjedrivhjul, kedjespännare, svärd och kedja samt hydrauloljefilter inför säsongen som startade
idag något försenad pga av brädsågningen som tog sin tid och hade högre prio.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Prickskytt  
#645290 Känner igen reparationen Slurfi, Har en KS 35 själv som hade samma åkomma nyligen.
Två kilar som får förstärka lite.
Inte så mycket gods det sitter i.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

ananders  
#645704 Försöker att byta lager i spindelleden och en p-ände på traktorn.
Lyckades iallafall plocka isär det idag sedan får vi se om jag får ihop det på lördag.

Att få av hjulet var iallafall enkelt.


Första bulten jag skulle lossa var brusten.


En improviserad avdragare till spindeltappen, detta är tredje versionen och den som fungerade.


Nu ska det bara plockas ihop med.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Vardon  
#645722 Typiskt att det är det sista försöket som fungerar...

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Palakangas  
#645724
Vardon skrev:Typiskt att det är det sista försöket som fungerar...

=)) :d

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

ananders  
#645735
Vardon skrev:Typiskt att det är det sista försöket som fungerar...


Visst är det så men jag gav iallafall inte upp innan sista försöket. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

ananders  
#645978 Lyckades få ihop traktor idag :ymparty: fast det kändes väldigt motigt den första timmen innan jag fick bort lagerbanan till det undre lagret. Hatar att jobba liggandes på rygg.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646000 Hade lite smidigare att komma åt med att lägga traktorn på sidan 😉

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#648286 Nu ska gamla ved pannan in i verkstan. Ska flytta in ena acc tanken också. Den har stått vatten fylld i källaren länge. Blir till att köpa ny laddomat. Sedan koppla ihop allt. Pannan och rök kanal klar. 208L glykol fat på plats. Blir till att svetsa ihop ett stativ till acc tank. Blir trångt mellan acc tank, ved panna, kompressor, rök kanal.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#648576 MIG eller MMA? Sex år sedan jag svetsa med pinne. Ville prova om man duger till det ännu.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#648585 Blev nästan inponerad av mig själv. Genombränning helt ok. Svets ok. Fuskar lite. Kör med elektrod I N E 7331. Hade föredragit OK4800. 😊

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).