Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 188992 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#760690 Den här rullade ja in i verkstan Ida.

Lite eljobb.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760691 Fick motivation att återuppta ett kompressorprojekt som jag aldrig började på förra året efter jag blästrat lite, den kompressorn räcker inte till.

Jag började med att kontrollera motorn som jag tänkt använda, detta är alltså 3kw motorn på 1400 rpm. Har aldrig testat denm bara legat i hyllan i många år. Men funkar gör den.

Bild


Svetsade ihop en konsol av L-profiler:
Bild


Blocket och motorn tillfälligt på konsolen:
Bild


Som ni ser har jag monterat allting på en 18mm plywoodskiva och sen monterade jag skivan med fjädrar mellan den och konsolen för avvibrering. Undrar dock om det vore bättre med nån sorts tjock gummi istället. Det är mkt lättare att göra layouten på en fanerskiva än prova göra nåt i metall.

Bild


Remskivan får också hänga utanför konsolen. På så vis förenklar jag designen och kan göra konsolen mindre. Den är nu 35x80cm och själva konsolerna är CC 60cm så jag kan skruva dom i reglarna utanpå väggen. När allt är färdigt bygger jag ett hölje med tak och väggar åt den som omsluter allting.

Jag undrar om jag borde svetsa fast ett par till L-profiler som sticker upp ovanför konsolen, som då också vore CC 60 cm så jag har mera vertikalt utrymme att skruva fast konstolen på. Annars blir det väl kanske 4-6 tjocka träskruvar som håller den på plats. Några till högre upp borde fördela belastningen bättre.

Undrar också om motorn, då den ä 1400rpm och jag vill sikta på 1270rpm på kompressorblocket, det blir en stor remskiva... 39cm ungefär. Borde man överväga en annan motor. Jag har en 4kw motorn som är 2800rpm. Men den har flänsmontage, så det skulle kräva mera jobb att tillverka nån sorts fot.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#760703 Hur stor volym har kompressorblocket?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760727 Enligt tillverkarens specifikationer är det 3 cylindrar på 65 mm med en slaglängd på 45 mm. Det får jag till 477 cm3, fast det står 568 under displacement (ingen enhet specificerad) så det kan vara volymen,

Den ska kunna drivas vid 1270 rpm med en 3kw motor och ger då 355l/min vid 6 bar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#760769 Visst blir det 447 cm3 inte 477. Displacement brukar anges som den totala genomlöpta cylindervolymen under en minut. Dvs cylindervolymen multiplicerad med varvtalet så det stämmer bra med 447. Och rätt typisk siffra då för avgiven luftmängd.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760777 Hade upp kalkylatorn ännu då jag kom hem och såg jo, det stod 447, hade skrivit fel.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#760786 Är nog på gränsen att det funkar, man brukar räkna 1kW till 100l/min.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760788 Det är väl en medelsiffra, då tillverkaren säger 3kw för 1275rpm så tycker jag det måste gå. Man kan köra den på 2,2kw om man kör den saktare. Men det vill jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#760791 Kollar man lite det som saluförs på olika ställen så specas oftast kompressorer med 4 hk till mellan 370 - 400 l/min. 4 hk är nästan exakt 3 kW.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#761169
@DennisCA skrev:Min svarv har lite slitage under bädden, det finns en liten metallbit där som håller ner släden men man kunde lyfta upp släden där framme, vilket ibland orsakade problem. Och slitaget var ojämt, det var mest under de 2/3 av bädden som används mest. Så jag laminerade fast en tunn bit med mässing under för att kompensera. Skavade också mässingen för oljefickor. Nu är det mycket bättre.

Bild


Bild

Har klurat så länge nu på hur du kom fram till att den var sliten på undersidan?
Det vanligaste är ju att gejderna slits. Speciellt nära chucken där man oftast bearbetar. Och oftast pga av dåligt underhåll. Dvs dom städas inte rena och oljas.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#761178 Ja men det kan inte vara så mycket slitage, det skulle man se i användning och med ögat faktiskt, så stort var spelet, över en mm. Jag vet inte heller varför det verkar vara mera slitet där.

Kanske tidigare och enda ägaren, en motorlindarverkstad, gjorde nånting som skapade slitage just där, ytan är ju ganska liten så slitage där går snabbare.

Nog för att gejdrarna säkert är slitna också, men inte till samma grad.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#761191 Okej.
Ja för slitage under får man ju bara om man kör väldigt mycket med chucken bakåt. Då lyfter vaggan. Om man går hårt åt med matningen. Kör man framåt trycks vaggan neråt i framkant. Å då får man lättare ett slitage i bortre undersida. Men oftast är det ju som sagt gejderna som slits. Å det kräver lite att få dom rätt.
Maskinvattenpass och att hela svarven är rätt ställd mot marken.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#761194 Maskinen är inpassad med maskinvattenpass jo, har inget eget men fick låna för det. Står på ett betonggolv som är jämt och i vattenpass.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#761195
Erre skrev:Okej.
Ja för slitage under får man ju bara om man kör väldigt mycket med chucken bakåt. Då lyfter vaggan. Om man går hårt åt med matningen. Kör man framåt trycks vaggan neråt i framkant. Å då får man lättare ett slitage i bortre undersida. Men oftast är det ju som sagt gejderna som slits. Å det kräver lite att få dom rätt.
Maskinvattenpass och att hela svarven är rätt ställd mot marken.



Får bara fråga Erre, här du jobbat me sånt där?
Tycker du ä rätt påläst.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#761198
Tralsmo skrev:
Erre skrev:Okej.
Ja för slitage under får man ju bara om man kör väldigt mycket med chucken bakåt. Då lyfter vaggan. Om man går hårt åt med matningen. Kör man framåt trycks vaggan neråt i framkant. Å då får man lättare ett slitage i bortre undersida. Men oftast är det ju som sagt gejderna som slits. Å det kräver lite att få dom rätt.
Maskinvattenpass och att hela svarven är rätt ställd mot marken.



Får bara fråga Erre, här du jobbat me sånt där?
Tycker du ä rätt påläst.

Nä. Men har haft 2 svarvar på jobbet som svarvat koniskt och konstigt. Bägge gångerna har det varit fel på gejderna. Slitna närmast chucken för att det är där man jobbar mest med en svarv. Å det är ett helvete att få det rätt igen. Har aldrig hört om en svarv som är sliten i underkant. Finns liksom ingen belastning där om man inte konstant kör svarven avigt. Men jag har jobbat så länge i verkstad att jag är öppen för att allt kan hända.
Det hänger som vanligt på hur man använt grejerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).