Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 188948 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#759120
hlb skrev:
hlb skrev:Min gamla Tylarc kommer inte upp i strom. Felet har kommit o gått ett par gånger. Någon som har tips eller elschema. Bra svets annars. Lönt att lämma in för rep?


HITTAT FELET. Det var dålig kontakr i utgångskontakterna. Rensat med tryckluft, på med kopparpasta. Tack för synpunkter. Nu yar jag, som gammal elwktroingenjör på mig skäms-struten och sätter mig i en hörna resten av dagen.



Ja har hållit på mycke me el ja ochså. Drygt 30år alla fall.
Ingenjör ä ja inte men skäms struten får ja ta på mej me jämna mellanrum.
Tror du är i gott sällskap.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#759121 Plockade ihop en startmotor av två brunna exemplar. Såg bra ut från början men blev till att kapa bendix axel och borra in styrning för att svetsa ihop densamma. 24 volt bosch runt 40 år gammal.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#759196 Monterar ventil vedmaskin.
Men Älä Hyppi.
Texten finska.
Så långt, från småländska.
Men d ska nog , gå ändå.
Får lyfta på kepsen.
Å gnugga hårbotten.
Så kan d bli, en snilleblixt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#759198 Mycke kul under locket.
Å ett lager vänt, upp å ner. Därför ej hittat. Vid symbolen. Men d vänder ja nu

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#759208 Då är det, bara vänta på.
Dsv m andra ventil å bord.
Blev inget över

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Stampep  
#759229 Nytt golv på vagnen

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#759309 Installerade vinschen på skogslastaren som blev "glömd" vid köpet av kranen för några år sedan. Konstaterade att det är ett jäkla köras onödigt med annan traktor och vinsch för att dra något träd man inte slipper till och sedan åka dit på nytt för att lasta på samt köra hem. Så det blev att köpa en Weimer vinsch att montera dit 😀
Puckarna svetsade på plats.
Tur att jag har en 24 polig kabel mellan traktor och vagn, fanns ännu två lediga kablar så jag får vinschens ström i samma kabel.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#759335 Har bytt ut spännbanden mot kedjor så nu kommer förhoppningsvis grävmaskin stå still på flaket ska byta ut nån kedja ibak så det blir smidigare att spänna fast.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#759343 Min svarv har lite slitage under bädden, det finns en liten metallbit där som håller ner släden men man kunde lyfta upp släden där framme, vilket ibland orsakade problem. Och slitaget var ojämt, det var mest under de 2/3 av bädden som används mest. Så jag laminerade fast en tunn bit med mässing under för att kompensera. Skavade också mässingen för oljefickor. Nu är det mycket bättre.

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#759345 Ett litet P.S. annars, i svarven är min nya 125mm chuck och med min bakplatta som jag tillverkade några veckor sen.

Jag har gjort chucken så att den inte registrerar mot mitten av bakplattan utan det är några mm spel. Bulthålen är också lite överstora. Detta betyder jag kan lossa bultarna litet, justera in chucken med en mjuk hammare och mätklocka på svarvämnet. Så jag kan spänna upp saker i 3-backschucken med lika stor noggrannhet som i 4-backschucken.

Bild

Användarvisningsbild
hlb  
#759354
hlb skrev:
hlb skrev:Min gamla Tylarc kommer inte upp i strom. Felet har kommit o gått ett par gånger. Någon som har tips eller elschema. Bra svets annars. Lönt att lämma in för rep?


HITTAT FELET. Det var dålig kontakr i utgångskontakterna. Rensat med tryckluft, på med kopparpasta. Tack för synpunkter. Nu yar jag, som gammal elwktroingenjör på mig skäms-struten och sätter mig i en hörna resten av dagen.
.

Hittat ett kopplingsschema, kanske inte exakt rätt, men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#759365 Smart 👍

DennisCA skrev:Ett litet P.S. annars, i svarven är min nya 125mm chuck och med min bakplatta som jag tillverkade några veckor sen.

Jag har gjort chucken så att den inte registrerar mot mitten av bakplattan utan det är några mm spel. Bulthålen är också lite överstora. Detta betyder jag kan lossa bultarna litet, justera in chucken med en mjuk hammare och mätklocka på svarvämnet. Så jag kan spänna upp saker i 3-backschucken med lika stor noggrannhet som i 4-backschucken.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760391 Provar bygga om mitt billiga gamla blästerskåp från venturi-principen till direkt tryck. Har köpt ett tryckkärl men lite jobb att få allt att passa ihop, blir en tripp till biltema och köpa kopplingar, slangnipplar och några kulventiler.

Blir ingen pistol i skåpet, bara en slang med munstycke, kulventil vid sidan av skåpet, jag tar lite tips av Stefan Gotteswinter som är en tysk maskinist på youtube, en bra kanal för den som gillar sånt.

https://youtu.be/jtWi_YMcZdI?t=402

Jag bytte annars ut det söndriga lysröret i skåpet mot en LED:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#760595 Jobbat på trycktanken jag köpte som ska kopplas ihop med blästerskåpet... Den var inte så bra från fabrik. Fel sorts koppling (c-typ) som byttes ut, och ventilen till mixern var så liten man fick inget bra grepp. Jag köpte två ventiler och bytte mixerventilen och lade också en ventil på inloppet till trycktanken. Tycker där borde ha funnits en från fabrik.

Bild


Bild


Detta är den gamla pistolen ur blästerskåpet, denna blev ändå en helt bra tryckluftspistol efter man tog bort venturi-delen. Onödigt att slänga grejor om man kan få dom att uppfylla en annan funktion.

Bild


Den gamla mixerventilen lägger jag på sidan av blästerskåpet istället, så använder jag det för att starta och stänga av blästringen till skåpet. Måste svarva till en adapter för det skulle passa in.

Bild


Bild


Såhär börjar det se ut i förrådet, lite rörigt ännu..

Bild


Jag återanvände delar från tryckluftspistolens blästringsdel så jag kunde fortsätta använda munstycket, men nu är det bara en slang med munstycke.
Bild


Förstås testandet gick inte så bra, problem med att få median att flöda, fick tömma tanken och kolla och det var stockat innuti, låg en liten rund plastbit där inne som perfekt täckte över utloppet till mixerventilen. För att få ut den måste jag ta upp några kopplingar, så nu väntar jag på att loctiten ska härda igen.

Jag vill gärna börja få detta att funka, så jag får blästa cylinderns utsida och ljuddämparen till motorsågen jag jobbat med, det är detta som det projektet hängt upp sig på...

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Stampep  
#760689 Balansera gräsklipparkniv.
Stora delar av gräsmattan är gammal åker, det kryper gärna upp nån sten till våren 😥

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).