Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189798 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#758609 Detta är lite spritt, men det får passa i denna tråd ändå. Detta är vad jag fnulat med senast.

Några fynd på tippen.
först en vinkelslip med trasigt lager bakom kålen. Den är nog inte värd att fixa, vad tror ni?

Sedan en nästan ny batteridriven från någon med kort stubin. Knappen satt kvar, men hade lossnat från den riktiga

knappen. Så den var lätt att fixa. Vad ska jag göra med den? Skaffa batterier eller sälja?

En vad jag tror är en äkta Vimek-krok.
Målad och fin.
Kroken är ganska stor...
Men skiftnyckeln är större. 13" svärd till höger.


Och så fik jag en migsvets. Jag vill köra gaslös tråd i den för jag svetsar ute. Vilken tråd ska jag köpa (som inte är så dyr..)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#758645 Gaslös svetstråd av vettig kvalité är tyvärr dyr.
Dessutom är det en väldigt ohälsosam rök från den. Och tänk även på att kolla vilken polaritet den vill ha, oftast så får man skifta + och - i svetsen för att det ska funka.

Angående vinkelslipen så hade jag plockat isär den helt först och kollat vad som behövs innan jag tagit beslut om ev rep.
Ibland är det inte så farligt dyra grejer och man kan idag enkelt beställa direkt från Bosch som privatperson.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#758646
johan eriksson skrev:Gaslös svetstråd av vettig kvalité är tyvärr dyr.
Dessutom är det en väldigt ohälsosam rök från den. Och tänk även på att kolla vilken polaritet den vill ha, oftast så får man skifta + och - i svetsen för att det ska funka.

Angående vinkelslipen så hade jag plockat isär den helt först och kollat vad som behövs innan jag tagit beslut om ev rep.
Ibland är det inte så farligt dyra grejer och man kan idag enkelt beställa direkt från Bosch som privatperson.

Tack!

Av vad jag såg när jag tog isär den så är det lagret bakom kolen och nya kol.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#758647 Är det bara kol och lager så hade jag nog reparerat den.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#758665
johan eriksson skrev:Är det bara kol och lager så hade jag nog reparerat den.

Kolen är nog ok. Så det är bara kollagret egentligen. Men är kol billiga så är det nog bra att byta.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

johan eriksson  
#758673 Plocka isär allt först och syns rotor och lindning noga.
Ska du byta lager så byt samtliga, sådan små lager kostar inte många kronor. Gör rent allt och rensa spåren i kollektorn, sen har du nog en bra slip du har nyttta av länge.
Jag gillar de blå Bosch sliparna. Har en på 1400w och en på 1700.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#758696 Jobbas utomhus

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#758730
johan eriksson skrev:Jag gillar de blå Bosch sliparna. Har en på 1400w och en på 1700.


Jag har en också, med 125 mm skiva. Minns inte effekten. Den har tjänstgjort hårt och felfritt. Mycket bra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758750 Har med en snarlik boschmodell, dock slets vinkelväxeln ut på den.
Delar finns att få tag på men de var lite rörigt att få rätt delar genom Bosch egen reservdelssida då de helt enkelt inte stämde på min model

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Cat554  
#758753 Jeg har en 9" fra midt på 70-talet. Den falt ned så handtaget brakk. Det finns inte nytt. Nogon som har det, eller har bruk for resten? Den er gul, men lik de blå.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758931 Hei. Har fått kjøpt helsvetsade felger til min valtra, 2stk Fendt felger 18x38" og 2stk John deere felger 15x28" jag skal pusse ned og lakkere i ljus grå som skal monteras på min Valtra 6400.
Monterar på ventilskydd ,burde vel og kantforsterkat dom men har inte tid til det nu.
Skal fiksa bild når dom er ferdig lakkerat også.
Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759029 Bra med ventilskydd men kommer inte kantförstärkningen inte dit nu blir de inte av 😉

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#759062 Fast jag skaffat robot får jag ändå mecka med en bensingräsklippare.... Svärmors gräsklippare har slutat funka, hon har haft den till nån som tog 50€ för det, sen funkade den inte och han sade förgasaren var stockad och skulle behöv rengöras, hos en annan som skulle ha 70€ för det. Hon tänkte slänga bort den och köpa ny... Sa jag kan titta på den.

Såhär ser det ut då man plockade bort luftfiltret och tanken. Packningen ser lite mysko ut.

Bild


Bild


Bild


Jag tror den som kan sig på maskiner so mdessa ser ett problem iaf... Jag bara fotade så jag visste hur det skulle gå ihop igen. Jag tog bort förgasaren som annars såg ren och fin ut och körde den igenom ultraljudsrengöraren. Sen blåste jag den ren med tryckluft och slutligen carb-cleaner.

När jag skulle sätta ihop den igen så fick jag genast en dålig känsla då det kom till länkarna. Kopplade jag ihop regulatorn så funkade det, allt rörde sig som det skulle. Men då jag skulle sätta tillbaka länkarmen för choken så ja den verkade inte passa där, och då jag väl fick dit den så gjorde det att regulatorn inte kunde röra sig lika fritt och jag såg noll chans att länkarmen skulle kunna reglera choken öht... Kollade runt och sen kollade jag också ett diagram jag hittade på nätet och jo länkarmen för choken ska inte sitta där! Det finns en liten spak som den ska sitta i på framsidan, då passade allt. Inte konstigt den inte funkade som den skulle...

Monterade ihop igen, smorde in packningarna med fett för säkerhets skull. Startade på första draget, går lite väl hårt så jag ska försöka tuna regulatorn sen idag, det lär bara va att ställa in spänningen på fjädern.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hlb  
#759103
hlb skrev:Min gamla Tylarc kommer inte upp i strom. Felet har kommit o gått ett par gånger. Någon som har tips eller elschema. Bra svets annars. Lönt att lämma in för rep?


HITTAT FELET. Det var dålig kontakr i utgångskontakterna. Rensat med tryckluft, på med kopparpasta. Tack för synpunkter. Nu yar jag, som gammal elwktroingenjör på mig skäms-struten och sätter mig i en hörna resten av dagen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hlb  
#759105 Glömde bilden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).