Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 186015 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hfab  
#754549

Då blir det väl denna då?
Om du tycker att det blir oskäligt dyrt så kan jag eventuellt vara schysst och köpa av dig traktorn. 😉

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Stampep  
#754665 Fixat kraftaxel till tippvagnen har inte testat den förut, köpte lite på vinst och förlust men den funka 💪
Återstår att fixa tag i lite nya/bättre beg däck, en del svets och ev nytt trä under golvet så har man vagn med 3 vägs tipp 😎

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#755075 Fixar iordning lite äldre hyvlar jag fått ärva av min farfar som i sin tur ärvt dom.

Nyslipat stål på lilla masurbjörk hyveln, ska gå på stora snart 👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#755082 Kulturgärning 👍👍👍

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#755151 Nu är stora fixad oxå 😀 Den ska i en snar framtid få hyvla om en ärvd hyvelbänk 😇

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#755204 Med en bra rubank kan man slå världen med häpnad! Jag har en mycket lik din.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Klyv Bixby  
#755205
totte skrev:Med en bra rubank kan man slå världen med häpnad! Jag har en mycket lik din.


Kul 👍 vet du vartifrån din kommer?

Mina kommer från en bonde som var bysnickare i Uppsala trakten tidigt 1900. Tror det var min Farfars morfar 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#755236 Min fick jag från eller köpte billigt någonstans för förskräckande många år sen, minns inte var eller vem, kan ha varit nån loppis. Var i alla fall i Västerbotten där jag bodde då. Har gjort god tjänst, bla a just att ordna ett par hembyggda hyvelbänkar.


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

svampbob  
#755241
hfab skrev:
1648888889_screenshot_2022-04-02-10-40-01.png

Då blir det väl denna då?
Om du tycker att det blir oskäligt dyrt så kan jag eventuellt vara schysst och köpa av dig traktorn. 😉


Det löste sig och som nästan alltid var felet enkelt.
Jag öppnade värmaren för att felsöka elen. Traktorn var då parkerad under skärmtaket. Stoppade in kontakten när jag felsökte och började då höra ljud. Det var motorvärmarkabeln inne i garaget som var trasig.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#755259
totte skrev:Min fick jag från eller köpte billigt någonstans för förskräckande många år sen, minns inte var eller vem, kan ha varit nån loppis. Var i alla fall i Västerbotten där jag bodde då. Har gjort god tjänst, bla a just att ordna ett par hembyggda hyvelbänkar.


Den senaste hyvelbänken, sept 2014, efter att vi nyligen flyttat hit till Skåne. En bra rubank är oundgänglig till såna jobb.


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#755272
totte skrev:
totte skrev:....En bra rubank är oundgänglig till såna jobb.
[/attachment]

Såframt ingen har haft kul och slagit små, osynliga spik ner i hyvelbänken :mrgreen:
Upplevde jag några gånger när jag jobbade i skolan och ansvarade för slöjd.
Då gick jag över till att använda bandslip :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bert1  
#755281 Åkte på och köra en 40m ved åt ett par bekanta så lite nya remmar,svärd oljebyte bla skulle bara fälla ut elevatorn å provköra då pajar vinchen till elevatorn.
Tur man inte ringde i gårkväll å sa att vi kör imorgon

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#755326 Kollade remspänningen på vedmaskinen idag. En av bultarna hade gått av. Tur man är nyfiken och kollar sånt emellanåt.


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

svampbob  
#755330
Erre skrev:Kollade remspänningen på vedmaskinen idag. En av bultarna hade gått av. Tur man är nyfiken och kollar sånt emellanåt.
1649589877_dsc_3220.jpg

1649589877_dsc_3221.jpg


Dags för dig också att byta upp dig till en 38a enda gången jag ångrade mig lite var när jag betalade räkningen på mellanskillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#755335 Ja. Vi börjar nog närma oss det. Men vi kör ju bara för husbehov. Det går ju åt lite ved till 2 hus på samma panna så jag hoppas få ut några år till med 37an.

Enda jag kör som inte är till oss är ett lass till mina föräldrar varje år.
Men man har lärt sig att dessa vedmaskiner kan gå sönder lite var som helst. 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).