Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189108 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Hema  
#793603
Alex Strömberg skrev:Blev att gå igenom 9 blåsar från Svenska Kyrkan. Kommer 7 till när de hämtar dessa.

Mest rengöring eller?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Alex Strömberg  
#793609
Hema skrev:
Alex Strömberg skrev:Blev att gå igenom 9 blåsar från Svenska Kyrkan. Kommer 7 till när de hämtar dessa.

Mest rengöring eller?

Blev standard service på alla. De är rätt fräscha.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#793895
DennisCA skrev:Renoverar en gammal högtryckstvätt, det där är kolvarna till pumpen, rostat genom beläggningen, som i sin tur gjort det läcker genom tätningarna.


Har jobbat i CAD lite för att få lite hum on hur reparationen bäst görs. Den nya kolven blir i flera delar. Jag tänker en konisk inpassning, den är trevligt nog självcentrerande. En skruv i mitten, M10 inse som håller ihop delarna, sedan ett "topplock" som skruvas på, detta blir i rostfritt tänker jag så det ska hålla och inte rosta. Kanske täta med en hemmagjord tätning i tunn bladmässing, eller bara Hylomar direkt mellan ytorna.

Bild
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794699 Bygger bukplåt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

alias  
#794700
0470 skrev:Bygger bukplåt.
1677943904_20230304_162650.jpg


Bytt traktor (tyckte däck och fälgtallrikar såg tämligen oanvända ut)?

Har ett minne av att du lagt upp bilder på en driven Farma huggarvagn och en Fiat (80-90 eller liknande) och senare någon modell av New Holland (kan det ha varit en TL90 eller dess efterföljare), men jag kanske blandar ihop det med bilder på någon annans ekipage?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794733
Du får nästan alla rätt Alias!
Jag hade en Fiat 80-90 tidigare. Sen köpte jag en New Holland TL90A. Det är den som ska få bukplåt nu. Men hjulen flyttade jag över från Fiaten då jag hade rätt så nya diagonaldäck runt om på den och passande snökedjor, så dom är från -85. Dom bredare radialhjulen som satt på TL90 och som var full med dubb då den tidigare gått som kommuntraktor i Timrå sitter nu på Fiaten som min bror nu har som gårdstraktor där han bor.

Fiaten var en bättre skogsttaktor än TL90A men jag behövde en traktor med vändbar stol så därför bytte jag, men jag saknar den automatiska klokopplings diffspärren som var på framaxeln på Fiaten. Den behövde man nästan aldrig använda diffspärren i bakaxeln på. På New Holland spärrar man både bak och fram på samma knapp och då vill den bara gå rakt fram med kedjor på bakhjulen. Så nu måste jag skaffa bättre kedjor till framhjulen också.

Och jag har en tio tons Farmavagn utan drift, men med skivbroms då jag har mycket utförskörning på mina skiften.

Användarvisningsbild

Renoverat en Buster!

MF förare  
#794760 Köpte en buster med en motor som satt fast.. motorn blev hel renoverad med nya kolvar foder slipad vev bla...
Fälgarna och fram axeln ska få ny färg vid däck byte senare!
Blev jobb än tänkt men nu ä den ju som ny igen!
Motorn va i sämre skick än väntat..

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#795506 Svarvar litet, kvar att göra ännu, sen blir det att upprepa tre gånger till.

Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Östen A  
#796700 Bygger stegmatare.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#797399 Har köpt och provat alla typer av rengöringsmedel. Men nu har jag hittat ett som fungerar kanonbra. Bara att spreja på och 5 min senaste skölja eller torka av. Och det funkar! Hjälpte till att gnugga med en tandborste. Mirakulöst medel.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Blondin 750  
#797400 Om det är så bra så som det verkar så är det nog läge för ett par BRA skyddshandskar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Boman  
#797401 Ja det borde man ha! Ja slarvade dena gången men nästa tillfälle så absolut skyddshandskar. Händerna är lite rosiga och extremt torra nu.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#797418
Boman skrev:Har köpt och provat alla typer av rengöringsmedel. Men nu har jag hittat ett som fungerar kanonbra. Bara att spreja på och 5 min senaste skölja eller torka av. Och det funkar! Hjälpte till att gnugga med en tandborste. Mirakulöst medel.

Absolut mycket bra, men hutlös dyr. 169 kroner for 0,5 liter här.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

superdave  
#797492 Släpskor till plogen av gammal bladfjädring från lastbil. Svårt att se på bilden men bitarna är tagna från hänget så tomteslädeprofilen kom på köpet. Hållfasthetsprov av svetsar blir imorgon.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Nelson81  
#797614 Adapter volvo l30 fäste till trima

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).