Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 189014 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#648588
fendt311 skrev:Blev nästan inponerad av mig själv. Genombränning helt ok. Svets ok. Fuskar lite. Kör med elektrod I N E 7331. Hade föredragit OK4800. 😊

Blir till att svetsa hela stativet med pinne. Var riktigt roligt när det blir ok.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#648601 Ser riktigt bra ut. En fördel med pinnsvets när man svetsar sånt handelsjärn att det inte är lika kritiskt med rengöringen som när man kör med MIG/MAG. Lite glödskal och rost tål det utan att bli dåliga svetsar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#649393 Nu ska acc tanken på plats innan jobbet i eftermiddag. Blir lite spännande.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#649401
fendt311 skrev:Nu ska acc tanken på plats innan jobbet i eftermiddag. Blir lite spännande.

Nu på plats. Rikta upp allt sedan rörkröka i hop det. Blev trångt. Tur man mäta rätt.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649412 Varför är tanken på ben?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#649421
gnisten83 skrev:Varför är tanken på ben?

Alldeles för liten verkstad, till att börja med. Ville ha allt mot en vägg. Tanken under kompressor sticker ut. Så tanken rymdes inte mellan ved panna och kompressor Därför ställde jag tanken på ben.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

snurra  
#649441 Städar 😱

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#650848 Service på vedmaskin.
Så man kan roa,sig m veden i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#653022 Byte av insprutningspump på Valtran idag, Stanadyne pumpen börjar vara trött så skruvar dit en Bosch istället. Även nya större insprutaren skall installeras. Sen bör de vara 30-40 hk mera i den 😀
Ny pump på plats.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653076 Berätta gärna hur det blev med mer hk

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#653758 Idag provkörning med skogsvagnen efter. Samma väg jag körde för ca 2 veckor sedan. Vilken skillnad, nu känns det som det skulle vara lite drag i Valtran. Tycker man fick börja plocka i lägre växlar redan när backen närmade sej förut. Nu går den på ungefär en växel högre uppför backarna. Många backar man fick gå till H3 samt även använda snabbväxeln så rusar den ledigt upp på H4 nu 😀. Turbinen släpper totalt vid ca 1500 varv nu, förut ca 1400 varv så lite olja skall jag fylla på i den så drar den till lite lägre varv. Men inte en sekund att jag ångrar att jag satsade på ny pump samt spridare när den gamla började bli trött.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653848 Låter som en bra investering, hoppas allt håller i längden för den ökade effekten.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-01  
#653851


bygger en bättre verkstad i min verkstad...allt är uppreglat nu.
invänta bättre väder för att hämta brädor till golvet

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Fredi  
#653930
Slurfi skrev:Låter som en bra investering, hoppas allt håller i längden för den ökade effekten.


Tror jag nog, samma växellåda och bakaxel finns i traktorer med större effekt än vad denna hade original. Motorn håller säkert, finns dom som tar ut närmare 200hk från dessa utan problem. Och sen måste man köra med eftertanke så man inte belastar kraftöverföringen i onödan utan använder växellådan mera 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#659081 Nu har epa traktorn inte körts sedan i våras. Beror på hårt leverne av ungdoms hantering. I dag blir det till att rikta, svetsa upp flipp fronten. "Pappa! det måste ha blivit nåt litet fel. Ena framhjulet tar i skärmen. När man svänger"
Som mellan sonen uttryckligen sa.😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).