Verkstan

Mässing 614N

6 inlägg 1415 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mässing 614N

sveakatten  
#582828 Går det att böja detta material?
Tänkte göra en ring av 50x7mm ca 10cm i diameter.
Ska man värma det först?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mässing 614N

vinterrojarn  
#582833 Har du pratat med inseco..?
De kanske har mässingbussning...

Användarvisningsbild

Re: Mässing 614N

totte  
#582849 Mjukglödgning av mässing görs med 425-650 grader C. http://danubia.se/sortiment/massing-2/t ... a-massing/

Notera att när man glödgar koppar och mässing så skall det svalna innan man sen böjer, till skillnad från järn som böjs varmt.

Avatar Fallback

Re: Mässing 614N

sveakatten  
#582857 Tack Totte.
Hade också för mig att det skulle fungera, eftersom att det är så mycket koppar.
Använde mycket sådant som var varmsmitt i jobbet, men var osäker på om man skulle göra samma med den som med koppar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mässing 614N

sveakatten  
#584227 Verkar inte fungera med denna mässing,
Värmde upp den och lät den svalna, var nästan lika hård som före värmningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mässing 614N

hlb  
#584230 Väldig skillnad på koppar och mässing. Försök svetsa i mässing. Smälter inte, smälter inte, ....smälte bort, men hårdlödning kan ju bli rätt bra också. Koppar svetsade vi förr mycket med wolframelektroder utan tillsats. Med en skicklig svetsare eller robot blev det väldigt fint. Området nära svetsen blev naturligtvis mjukt, men kunde återställas med hjälp av en kopparslagare i form av ett litet viberatordrivet verktyg.Mässing lyckades vi aldrig bra med. Det är dock ett material som CNC-maskinerna älskar, även utan kylning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).