Verkstan

Klä in källarvägg under jord.

27 inlägg 14153 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

Avslutat-02  
#577830
torbjorn_2150 skrev:Sorry det gick att läsa på datorn. Du hittar säkert flera möjliga leverantörer av Ozonbehandling. Jag tror det används också efter brand.

Jag kunde då läsa texten, på telefonen.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577859
. Jag kommer inte längre än hit.. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

T Landström  
#577860 Okey! Om källaren är torr behövs ju definitivt inget tryckat virke :)

Jag skulle ha gjort som du men hoppat det tryckimpregnerade virket:)

Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

Avslutat-02  
#577864
anersimyra skrev:
1563956329_48a442b4-0c2d-4f2e-88de-5b0eaaabccdd.png
. Jag kommer inte längre än hit.. :???:

Traditionellt har ozongeneratorer haft ett dålig rykte då risken är stor att de orsakar permanenta skador på plast, gummi och elektronik. Ozoneairs luktborttagare är det enda ozonaggregatet som arbetar i oscillerande intervaller. Detta gör reningen mycket skonsam och eliminerar risken för eventuella följdskador.

Intervallerna låter nedbrutna mögelsporer, luktämnen, bakterier och allergener skingras. Då reagerar inte ozonet ytterligare en gång med redan nedbrutna ämnen. Risken finns annars att de brytas ner ytterligare och bildar illaluktande ämnen och syror som sedan inte kan avlägsnas.

Skillnaden mellan en traditionell ozongenerator och ett ozonaggregat från Ozoneair är de Oscillerande intervallerna den arbetar i, vilket innebär att effekten varierar med tiden. Ozongeneratorn räknar även ut själv den mest optimala tiden för behandlingen, samt optimerar ozonmängden beroende på ytans storlek.

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577865
T Landström skrev:Okey! Om källaren är torr behövs ju definitivt inget tryckat virke :)

Jag skulle ha gjort som du men hoppat det tryckimpregnerade virket:)

Jag tog tryckt virke då det fanns i just den dimensionen jag ville använda, men jag gjorde samtidigt tankevurpan att det vore lämpligt ifall det blir fukt i virket.. :(( men som sagt, utrymmet är torrt så de får bli kvar där de sitter, hela rasket är dessutom enkelt att demontera om det skulle uppstå problem. För övrigt avstår jag från den där ozonbehandlingen då reklamen tycks lova mer än den kan hålla.. :o ....
https://www.lfs-web.se/luftrenare-ozon- ... foring.htm

   TS
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

Avslutat-02  
#577867 https://ozoneair.se/

Tror det var denna han ville visa, hoppas den funkar.

Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

bgl  
#577868 Jag pratade nyss med en pensionerad snickare som just ställt upp för en villaägare med fuktproblem.
Han har stor erfarenhet från tidigare liknande skador. Jag berättade om denna tråd, då sa han direkt att lukten behöver inte komma från den rivna väggen.Lukt kan gå i sidled om ytskiktet i källaren är ganska tätt, du bör kolla resten av källaren också!

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

Arvid0  
#577893 grundregeln är att man inte monterar organiska material i källarutrymmen. nu säger du att ditt är kruttorrt och kommer så förbli. men jag vågar lova att en (seriös) besiktningsman skulle anmärka på det vid t ex en överlåtelsebesiktning. man gör ju som man själv vill i sitt eget hus. (inom ramarna...)
sedan borde man väl inte ha en kondenseringspunkt under jord? men fukten vandrar och frågan är ju då vart det stannar. har varit med och sanera en 70-talskåk som hade impregnerade reglar i plattan. torrt och fint men gav ifrån sig emissioner.

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577914
. Nu är verkstadsholken klädd och dammsugarhålen delvis klara. Sedan så blir det samma antal rader i överkant och på mitten. Uppstår det fuktproblem så är beklädnaden lätt att demontera på någon dryg timma.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Klä in källarvägg under jord.

k_h  
#577957 Det ser snyggt och fint ut tycker en icke snickare och icke fuktexpert 😀
En paxfläkt eller liknande borde kunna öka ventilationen och få bort lukten?

Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

anersimyra  
#577994
k_h skrev:Det ser snyggt och fint ut tycker en icke snickare och icke fuktexpert 😀
En paxfläkt eller liknande borde kunna öka ventilationen och få bort lukten?

Nu luktar det enbart trä.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klä in källarvägg under jord.

JensSkoog  
#578013
anersimyra skrev:
k_h skrev:Det ser snyggt och fint ut tycker en icke snickare och icke fuktexpert 😀
En paxfläkt eller liknande borde kunna öka ventilationen och få bort lukten?

Nu luktar det enbart trä.. :-bd

Ser ju bra ut, och om du passar på att det finns utluftning och att temperaturen inte blir för låg, så blir det där toppers. Annars har jag testat ut ättica i sådana rum, och den gör jobbet med att ta bort källardoft, om så finns.
Ozon skulle inte jag villa använda i ett rum där jag själv ska vara eller där jag ska ha verktyg och andra prylar. Ozon är hemskt reaktivt, så många saker gillar inte den als, och absolut inte människokroppen och lungorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).