Sida 1 av 2

Momentnyckel

Postat: lör 01 jun 2019, 18:52
av Mettämies
Vad heter de där gamla momentnycklarna med en pinne och mätskala vid handtaget?

Tänkte försöka hitta en sån för låga moment om det går, jag har en modern klick-nyckel men använder inte den för jag upplever den som ojämn. En sån där gammal nyckel är lätt att kontrollera och visar alltid samma moment :-b

Re: Momentnyckel

Postat: lör 01 jun 2019, 19:00
av valtra a 72
Biltema har sådana momentnycklar.

Re: Momentnyckel

Postat: lör 01 jun 2019, 19:16
av Avslutat-02
Momentskaft.

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 07:51
av meknisse
Den heter kort och gott "momentnyckel med visare"

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 20:14
av Pabene
När skruvförband ska dras med ett visst moment är friktion den största felkällan. I tråden före denna handlar det om smörjfett. Om skruvar/muttrar dras helt torra, utan någon smörjning av gängorna, erhålls ett resultat. Om samma skruvar smörjs med tex motorolja erhålls ett helt annat resultat. Om samma skruvgängor skulle smörjas med MoS2-fett, såsom Molycote och liknande, blir friktionen i gängan så mycket mindre att skruven sannolikt brister av det värde du läser på momentnyckeln. I verkstadsmanualen för Triumph Tiger årsm 1955, skulle vevstaksöverfallens muttrar/skruvar dras så att de förlängdes 0,17 mm av åtdragningen, vilket skulle mätas med mikrometer. Senare i livet har jag lärt mig att det är den bästa metoden för att erhålla ett säkert/bästa resultat. (Skruvens förlängning måste givetvis beräknas för varje fall).

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 20:45
av Avslutat-02
meknisse skrev:Den heter kort och gott "momentnyckel med visare"

Ja gott kanske men inte kort .. =))

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 22:17
av meknisse
Haha sant 😅

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 22:20
av meknisse
vinterrojarn skrev:
meknisse skrev:Den heter kort och gott "momentnyckel med visare"

Ja gott kanske men inte kort .. =))


Haha sant :lol:

Re: Momentnyckel

Postat: sön 02 jun 2019, 22:29
av meknisse
Pabene skrev:När skruvförband ska dras med ett visst moment är friktion den största felkällan. I tråden före denna handlar det om smörjfett. Om skruvar/muttrar dras helt torra, utan någon smörjning av gängorna, erhålls ett resultat. Om samma skruvar smörjs med tex motorolja erhålls ett helt annat resultat. Om samma skruvgängor skulle smörjas med MoS2-fett, såsom Molycote och liknande, blir friktionen i gängan så mycket mindre att skruven sannolikt brister av det värde du läser på momentnyckeln. I verkstadsmanualen för Triumph Tiger årsm 1955, skulle vevstaksöverfallens muttrar/skruvar dras så att de förlängdes 0,17 mm av åtdragningen, vilket skulle mätas med mikrometer. Senare i livet har jag lärt mig att det är den bästa metoden för att erhålla ett säkert/bästa resultat. (Skruvens förlängning måste givetvis beräknas för varje fall).


Jättebra metod, om man jobbar på nasa. 8) Annars räcker det med olja. Om det är noga, så är det ofta angivet i en verkstadsmanual. I tex John deeres manual för 6068 motorer står det att topplockets skruvar ska doppas hela i motorolja, ej av multigradetyp, innan det får rinna av och monteras. Sedan dras bultarna först till ett angivet moment, sedan vinkeldragning i två steg.

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 00:33
av Pabene
John Deere kan ju det här, deras manual beskriver ju hur man gör för att eliminera påverkan av olika friktionsförhållanden. Att dra till kontrollerad anliggning och fullfölja med vinkeldragning bedömdes förr vara den näst bästa metoden. Jag har inte jobbat på Nasa, jag ville bara försöka bidra med något här på forumet som det kan vara bra att förstå.

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 09:22
av Kse
meknisse skrev:
Pabene skrev:När skruvförband ska dras med ett visst moment är friktion den största felkällan. I tråden före denna handlar det om smörjfett. Om skruvar/muttrar dras helt torra, utan någon smörjning av gängorna, erhålls ett resultat. Om samma skruvar smörjs med tex motorolja erhålls ett helt annat resultat. Om samma skruvgängor skulle smörjas med MoS2-fett, såsom Molycote och liknande, blir friktionen i gängan så mycket mindre att skruven sannolikt brister av det värde du läser på momentnyckeln. I verkstadsmanualen för Triumph Tiger årsm 1955, skulle vevstaksöverfallens muttrar/skruvar dras så att de förlängdes 0,17 mm av åtdragningen, vilket skulle mätas med mikrometer. Senare i livet har jag lärt mig att det är den bästa metoden för att erhålla ett säkert/bästa resultat. (Skruvens förlängning måste givetvis beräknas för varje fall).


Jättebra metod, om man jobbar på nasa. 8) Annars räcker det med olja. Om det är noga, så är det ofta angivet i en verkstadsmanual. I tex John deeres manual för 6068 motorer står det att topplockets skruvar ska doppas hela i motorolja, ej av multigradetyp, innan det får rinna av och monteras. Sedan dras bultarna först till ett angivet moment, sedan vinkeldragning i två steg.


Hur noga det är brukar ofta bero på vem det är som skruvar.😄
Själv vet jag att vid 50nm knäpper det till i handleden, 70nm så knixar det till i armbågen och vid 150 mm så går axeln ur led. Är det mer noga än så, ja då använder jag momentnyckeln. 😉

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 09:59
av Avslutat-02
=)) Ajaj

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 10:40
av gnisten83
Viktigt att göra rätt med momentskaftet, en kompis höll på att montera ihop en cheva smallblock med rätt vassa grejer och hade koll på omräkningen från inch/foot? till Nm men han missade en annan parameter,momentet för skruvarna till topparna var för Unc med de av någon anledning var unf på hans block.....

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 10:48
av Avslutat-02
Det där lät som om det sa smack, och sedan hade man en avbruten skruv i blocket..... skitkul..... :((

Re: Momentnyckel

Postat: mån 03 jun 2019, 14:57
av ÅsaNisse
Volvo Bm har noga anvisningar om att smörja bultar innan momentdragning. Det är bara problemet med att kvaliteten på deras pinnbultar varierar kraftigt. I sotningssatsen för en TD63G levererades 10st bultar till 6 spridare??
Tur var det för 4st töjde sig så angivet moment gick aldrig att uppnå.