Sida 1 av 1

David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:05
av Camaro1969
aldrig bytt olja i transmissionen/bakaxeln så det var prioriterat.

tänkte att jag varmkör lite så jag tog harven och körde en sväng,
tyckte det verkade gå tungt efter ett tag. men kan ju vara inbillning...

sen kopplade jag lös harven, och tappade ur oljan, trodde jag!
det var med likt filmjölk... alldeles vitt så säkert massvis med vatten i..

hittade 3 pluggar så tappade ur samtliga. (växellåda, bakaxel, remskiva bak. )

skruvade även ner tråget under växellådan där det sitter en sil som ska rengöras.

såg lite knepigt ut och jag konstaterade att sugröret från silen måste saknas samt att silen var trasig.

vad gör jag nudå?
det lär ju vara omöjligt att få tag i sugledning som passar, och kanske filtret med?

kan jag bara fylla på ny olja och köra?
såg ju inge spår av sugledningen i växellådan, inte heller något järnskrot och knappt heller något spån.
magnet fanns iaf och den hade lite spån på sig så den fungerade nog

vad skulle ni gjort?
jag tänker att det är en gammal traktor, så det är väl bara att fylla på och köra som den säkert varit de senaste 20-30 åren, alltså utan sugledning...

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:08
av Camaro1969
Hör är bilder på silen, och även en bild från manualen där det ser ut som en sugledning..

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:26
av Avslutat-02
Det finns en mekaniker utanför Umeå...🤔

Åström tror jag han heter.....
Han har delar till David Brown.
..

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:29
av Avslutat-02
Det är bara att fylla olja och åka, det ska väl sitta ett filter till returen 🤔🤔 kanske ska kolla efter detta, och sedan är det tuta och köra.

En David Brown är en evighetsmaskin. Bara serva och åka....

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:34
av Camaro1969
vinterrojarn skrev:Det finns en mekaniker utanför Umeå...🤔

Åström tror jag han heter.....
Han har delar till David Brown.
..


Broström kanske.. ?

sugledningen är väl bara till hydraullyften? allt annat smörjs väl?
jag hade nästan bara tänkt att slå i en dunk och köra, sen undersöka om jag kan få tag i nytt filter och sugledning och byta igen till hösten.

då blir det en sköljolja som jag slår i nu :D

en dunk olja kostar ju "bara" som en fulltank numera...

kör nog inte ens 10 timmar per år... sätter pärer och finåker

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:39
av Avslutat-02
Har för mig att oie har filter.

Ja, det duger länge att fylla på och åka, dessa maskiner är som skrivet inte så kinkiga...

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 08:50
av Camaro1969
följdfråga!

avtappningspluggar på slutväxel tex, har invändigt 4kanstsfäste.

1/2" spärrskaft passade inte, det va lite för stort.

3/8" va lite för litet... fick upp de som inte satt som berget...

vart hittar man verktyg för 4kantsanslutning som passar?

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 10:31
av D Brown
Det där med vattenblandad olja hade min 31D också, först kom någon liter rent vatten (nåja), resten såg väl precis ut som Baileys. Sugrör med yttre metallsil satt som det skulle, har något svagt minne av att något inre finare nät var spräckt.
En tom 2,5 meters Stegsted såmaskin är precis vad den orkar lyfta, så antagligen är den väl lite försvagad av rost/ålder.

Biltemas oljepluggsats har hittills hjälpt mig med alla pluggar jag stött på:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000021846

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 10:38
av Camaro1969
D Brown skrev:Det där med vattenblandad olja hade min 31D också, först kom någon liter rent vatten (nåja), resten såg väl precis ut som Baileys. Sugrör med yttre metallsil satt som det skulle, har något svagt minne av att något inre finare nät var spräckt.
En tom 2,5 meters Stegsted såmaskin är precis vad den orkar lyfta, så antagligen är den väl lite försvagad av rost/ålder.

Biltemas oljepluggsats har hittills hjälpt mig med alla pluggar jag stött på:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000021846


ja men se där, biltema kan man lita på =)

snyggt namn du har.. står det månne för Dennis Brown? ;)

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 11:05
av D Brown
Camaro1969 skrev:
snyggt namn du har.. står det månne för Dennis Brown? ;)


Nej, Dan Brown....författaren :grin:

Re: David Brown D34

Postat: tis 28 maj 2019, 12:20
av Camaro1969
D Brown skrev:
Camaro1969 skrev:
snyggt namn du har.. står det månne för Dennis Brown? ;)


Nej, Dan Brown....författaren :grin:


doc brown

i tillbaka till framtiden :-bd

Re: David Brown D34

Postat: fre 31 maj 2019, 07:00
av Camaro1969
fyllde olja i växellådan och även slutväxlar samt hissade upp och kände så bakhjulen rullade lätt, och det gjorde dem.

sen tuta jag och körde.. gick ju galant!

men skulle nog behöva införskaffa nya växelspaksdamasker då jag gissar det är den största boven till att få in vatten i lådan.
jag har gjort traktorn hyttlös.. det är inte bara positivt märker jag =)

å andra sidan kan den ju få en dunk olja om året, eller kanske vartannat beroende på hur mycket den används... mer olja än diesel :D

Re: David Brown D34

Postat: fre 31 maj 2019, 07:24
av Avslutat-02
Damasker är bra att ha, då vatten bidrar med rost i lådan....inget bra.

Billiga grejer,,,, annars håller jag med, en dunk olja om året är inget dyrt.
Och diesel drar ju nästan en David Brown inget. :-bd