Sida 2 av 2

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 17:26
av totte
Mettämies skrev:Kemisk metall är egentligen plast (polyesterbas)


Plastic Padding är polyesterbaserad.
Finns även med epoxibas, t ex Loctite 3463, som ju förstås är en plast också.

Ingen håller för samma belastningar som metall, men t ex sprickor i lättmetallkåpor och sånt brukar funka bra att laga. Riktigt höga temperaturer klarar nog ingen av dem. Den som är tåligast är nog JB Weld, skall klara nånstans uppåt 300 grader och är oerhört hård och stark. Tror det är den som brukar användas av motortrimmare.

Skulle likväl inte ens drömma om att dra på det på en hydraulkolv.

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 17:52
av Mettämies
Ja det var så jag menade men skrev kanske inte riktigt färdigt :)
Det finns plaster (epoxy) som används av motortrimmare så tydligen kan de uppfylla rätt höga krav om man vet vad man gör. Men det är ju synd att kalla det metall :oops:

Jag är urusel på att få sånt att funka, klarar inte av att limma nåt heller så för mig gäller endast svets (metall eller plast) :mrgreen:

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 19:45
av Erre
Kse skrev:Det där skulle jag absolut avråda ifrån.
Vad tror ni händer om en sån bit lossnar och åker in i systemet?
Kolvstången utsätts för höga skillnader i temperatur, tänk er själv att delen där lagningen sitter är i utetemperatur och sen dras in och möter den varma hydrauloljan, skillnaden i temperatur gör att metallen krymper/växer och risken för att den kemiska metallen lossnar känns överhängande. Att den dessutom ligger i oljebad mellan varven gör inte saken bättre.

Svets är det enda rätta i detta fall, kemisk metall är bra till mycket men inte till att reparera skadade kolvstänger.


Det finns inga genvägar.
Saker ska lagas rätt.

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 20:06
av tallen100
Erre skrev:
Kse skrev:Det där skulle jag absolut avråda ifrån.
Vad tror ni händer om en sån bit lossnar och åker in i systemet?
Kolvstången utsätts för höga skillnader i temperatur, tänk er själv att delen där lagningen sitter är i utetemperatur och sen dras in och möter den varma hydrauloljan, skillnaden i temperatur gör att metallen krymper/växer och risken för att den kemiska metallen lossnar känns överhängande. Att den dessutom ligger i oljebad mellan varven gör inte saken bättre.

Svets är det enda rätta i detta fall, kemisk metall är bra till mycket men inte till att reparera skadade kolvstänger.


Det finns inga genvägar.
Saker ska lagas rätt.

Möjligen med silvertejp :d

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 20:30
av Erre
tallen100 skrev:Möjligen med silvertejp :d

Ja macgyver och @halvproffs lösningen finns ju alltid. :d

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: lör 08 feb 2020, 21:13
av JohannesG
Då var min skepsism inte helt obefogad. 👍

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: sön 09 feb 2020, 07:38
av holmesö
Jag har lagat en gropig vändkolv till växelplog med plastic padding. Det höll.

Re: Kemisk metall - vilken är den bästa?

Postat: fre 14 feb 2020, 07:42
av johan eriksson
Blev ett litet fullskaligt prov igår av Biltemas knådbara kemisk metall, en kund kom in på jobbet vid lunch med en läckande trevägskran på en gödseltunna, var hål på baksidan så inte helt smidigt att komma åt med svetsen, och en ny kran fanns så klart inte att uppbringa för stunden. Svetsade så många strängar jag kunde komma åt att göra och sedan ett lager kemisk metall utanpå för att täta det som inte gick att komma åt. Lär nog få reda på idag om det höll, de skulle lite akut flytta 300kubik flytgödsel då brunnen höll på att svämma över :d