Verkstan

Slagslåttermaskin till putsning ?????

9 inlägg 5890 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slagslåttermaskin till putsning ?????

Hundkex  
#37098 Finns det någon som har någon erfarenhet av att bygga en slagslåttermaskin eller betesputs för tex dikeskanter för att hålla undan sly ? Jag har en Trejon vanlig betesputs idag men är inte nöjd med resultatet annat än ute på öppen äng. Kom gärna med förslag eller ritningar. Jag skulle gärna vilja ha en sidoförskjutning på den så man kommer åt eller rentav en arm ut på sidan. Allt är intressant hemma byggare som jag är.
Kom med synpunkter......men jag ska ha den till mest tunn sly och tornbuskar.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#37101 Helt förutsättningslöst 2 länkar som kanske kan ge nåt:

http://www.slagkraft.se/dyn/goto_articl ... guage_id=1

http://www.kts.nu/NT/svenska/produkter/armklippare.htm

:?:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37102 Falc Pelicano 2100 har vi en.
Går å köra "sly" på 5cm i dimeter med den. Går å köra upp till 10cm men då går det illa å prylarna.
Sitter tunga hammar slagor i den. 90-120hk är rekomenderat!!
Dock har 2st axlar som håller i själva slagor gått av men har väl körts lite för hårt med den.
Blir ju så första åren nästa år är ju det grova borta å endast klenare mot nu.
Annars mycke bra maskin, maler ner allt till flis och hackar sönnder det.
Vår köptes genom Möremaskiner. med några repor i färgen så gick den som oanvändt demoex med sänkt pris.
Mycke nöjda!!

Finns en till salu, Dyr dock
http://atl.nu/radisar/?a=54780&q=slagklippare&p=1

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37107 Om man börjar med principer. Skulle det kunna fungera med en rund skiva med några knivar från en gammal slotterbalk fastbultade. Inte okänslig för sten visserligen, men en enkel konstruktion.

Användarvisningsbild
totte  
#37108 Borde nog funka, jag har kört sly med en gammal gräsklipparmotor med en vanlig gräsklipparkniv. Min är ju i väldigt liten skala, men det faktum att en sån liten apparat klarar sly på upp till 1,5 - 2 cm utan problem säger väl att en skiva med knivar och betydligt mer effekt skulle funka bra.

En mycket konstig vägkantklippare

Men tänk på säkerheten först, du måste ha kåpor som skyddar, dels för stensprut, dels om en kniv skulle släppa eller gå av. Knivinfästningen är viktig, den måste vara rejält säker, inga småbultar här utan rejäla stålddoningar, som på en slåtterkross.

Och räkna på varvtalet så att den inte går för fort, vad du nu tänker driva den med. Min gräsklippare gör 3500 varv och är 45 cm i diameter det gör en periferihastighet på ca 80 m/s.

Avatar Fallback
Hundkex  
#37239 Tanken är ju att jag ska ha den hänga i trepunkten. Men skulle gärna ha den byggd som en mindre kran arm ut på sidan. Men de går ju även att ha den som en vanlig snett bakom. choot gubbar fler vilda planer om detta .....
Kom igen !!!

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37241 Jag har en gammal slag hack o busar med...

Funkar fint även med sly o smågrenar.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37245
Mange skrev:Jag har en gammal slag hack o busar med...

Funkar fint även med sly o smågrenar.


Det har vi en oxå, körde med den innan vi köpte en riktigt.
Har en Gyro hack som jag plockat av tratten på, monterat på en täck plåt i stället, å sen en hydraulkolv så jag kan tilta den en del upp o ner.
Funkar men endast till klent.

Avatar Fallback
Hundkex  
#37260 Jo det är ju en variant. En annan skulle kunna vara nåt med en hydraulmotor kopplad till traktorn på nåt sätt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).