Verkstan

BM36 går bara med fullgas!

5 inlägg 2161 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM36 går bara med fullgas!

Larsa100  
#552345 Hej,

Skulle ut med min BM36 från 56 idag och efter mycket nötande på nyladdat batteri och en bra dos startgas gick den igång.

Dock gick den på fullgas hela tiden och jag blev tvungen att stänga ner ganska snabbt genom att stänga av bränslekranen. Det bildas gnistor och den står i trälada. Det blev snabbt mycket avgaser som inte är så trevliga att stå i och det kändes som att den skulle explodera. Kör aldrig den gamla klenoden på fullgas normalt så den fick nog lite hicka. Alltså hade jag ingen längre felsökning med maskinen igång.

Provade att dra igång den en andra gång men samma sak igen att det var fullgas direkt.

Jag har provat att reglera handgas och fotgasen och dem hade inte fastnat utan följde med som dem ska.
Vajern till choken satt inte heller fast utan gick att skjuta fram och tillbaka.

Jag undrar om någon har en idé eller kanske vet varför den går på fullgas och vad som ska felsökas först?

Bifogar lite bilder. Någon som ser något som saknas utvändigt?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: BM36 går bara med fullgas!

Avslutat-02  
#552373 Om den går på fullgas oavsett, måste ett spjäll ha fastnat i öppet läge ........

Avatar Fallback

Re: BM36 går bara med fullgas!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552379 Regulator eller reglerstång har fastnat och du kommer spänga motorn (kolla efter "runaway diesels" på tuben) om du startar igen utan att kunna strypa luftintaget HELT. Döda motorn med soppakranen är för långsam metod.

Det finns fräsch olja i pump och regulator??? Är du mekkunnig?

Morgan

Avatar Fallback

Re: BM36 går bara med fullgas!

Larsa100  
#552392 Tack för svar!

Kan inte säga at jag är mekkunnig men kan följa instruktioner om det inte är för avancerat :smile:

Oljan är inte ny.

Är det rimligt att börja kolla nåt själv ( och i så fall vad) eller ska jag leta rätt på nån som kan?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM36 går bara med fullgas!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552398 Blir lite orolig när du säger "vajer till choke". Vad är detta? Ser ut som en pump av fabrikat Injector och inte en Bosch. jag skulle i din sits försöka hitta en dieselverkstad som kan kolla över den. Tvätta rent och studera hur man demonterar/monterar pumpen INNAN du du lossar något.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 80063&lv=0

MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).