Sida 1 av 1

Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 17:48
av Camaro1969
Körde imorse med min för året nyinförskaffade westbjörn snöfräs..

Har använt den hela vintern men idag small brytbulten på kraftöverföringen av..

Det var en svart M10 märkt 8.8...

Jag hittade en M10 bult märkt 8.8 men den var förzinkad och även märkt fz, eller tom fzv minns inte riktigt..

Hursomhelst,
Är det viktigt att ha rätt material i brytbulten?

Är mina likvärdiga för de är märkt 8.8 eller måste de vara svart likt den som gick av?

Svart bult brukar väl vara 12.9 om ja minns rätt?

Va säger ni kunniga? :)

Re: Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 18:11
av skogjussi
8.8 betyder 800N/mm2 i brottgräns och 800N/mm2 x 0.8=640N/mm2 i sträckgräns
finns alla slags 8.8 10.9 och 12.9 i svart utförande

Re: Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 18:17
av Camaro1969
Okej..

Men jag kan ta vilken bult som helst som det står 8.8 på?? Det är just 8.8 som är väsentligt vad gäller brytbult?

Re: Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 18:24
av totte
Om det är 8.8 original så är det det skall vara och det är materialet som är viktigt och att den är likadan i gängning. Förzinkad eller svart är likgiltigt.

Re: Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 20:05
av Tralsmo
Totte har rätt ytbehandling har ingen betydelse.

Re: Brytbult..?

Postat: lör 09 feb 2019, 20:07
av Tralsmo
Förlåt. Totte har rätt. Å ytbehandling har ingen betydelse.