sön 23 sep 2018, 22:17#525813
Rasken skrev:e: Dålig värme i Kubota L4200.
av Rasken » 24 min
Om du hittar slangarna som går upp till hytt elementet kan du koppla på vatten tryck på den ena och ha öppet i kylaren för att trycka upp vatten och bort med luften. Glöm inte att fylla koncenterad glykol efteråt och varmkör ordentligt så det blir cirkulation. Kolla glykol koncentrationen sedan.
Kommer du åt värme elementet i taket, kan du montera ett t-rör på den översta kopplingen och fylla systemet med vattentryck därifrån. Jag tycker det fungerar bättre.
Det kan vara lite pyssel innan man får det att fungera. På vissa maskiner sitter slangarna till värme elementet med snabb kopplingar. Dessa kan sättas igen och det blir stopp, så kolla om det sitter några såndana.
Lycka till!
Rask
Hej Rasken.
Slangarna till värmepaket kan man inte missa
Samma slangdragning som på modeller utan hytt, av vad jag kan förstå med tanke på 2 onödiga skarvar.
aerostaffan här på forumet hade råkat ut för samma sak med sin Kubota L4200.
Svar från honom fick jag i "Yanmar Iseki Kubota-tråden.
Jag kommer att dra mig för lossa innertaket om det lyckas med att spola med slang, som han gjorde.
Först skall jag rengöra hela systemet två omgångar vatten, varav den 2:a med kylarrens.
Sen får jag fundera på att sätta in en ventil på en av slangarna för att göra slutspolningen mer lätthanterlig.
Det blir byte till Longlife-glykol, den gamla kan ju tom. vara från 2001. Traktorn med hydrostat har gått 2500 timmar bla i Västerbotten och Medelpad saknar ändå motorvärmare och huvudsäkerhetsbrytare. Radion som var stendöd rev jag ut igår medan jag funderade på om jag verkligen måste lossa innertaket.
Rostfläckarna på bilden kommer från att locket på expansionsbyttan saknade packning, så på skumpig väg droppade det från utsidan av överlöpsslangen.