Verkstan

Dålig värme i Kubota L4200.

6 inlägg 3436 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig värme i Kubota L4200.

axwell  
#525696 Kopierar in från Yanmar Iseki Kubotatråden.


Avatar Fallback
Re:Dålig värme i Kubota L4200. #525341
axwell - Timrå - tor 20 sep 2018, 14:49

Ja "vintertraktorn" ser inte ut att bli så mycket varmare för föraren än Yanmarm utan hytt.

Termostaten ser ut att fungera, börjar öppna vid 71(original rekommendation dia 44 mm maxhöjd 64 mm) grader och tvärstänger ögonaböj i kallt vatten.
Vid stängd termostat når utgående rör till värmepaketet ca 70 grader, returen blir max ljummen och värmepaket uppe i hyttaket ger bara rumstemperad luft.

Antar att det finns en luftficka längst upp under hyttaket, hur skall jag få bort den.

Om jag skulle lyckas cirkulera den vidare (1,5 meter neråt lodrätt), hur skall luften kunna ta sig ut ur systemet ?
Drar mig för att demontera innertaket, vet inte det finns nån luftningskran där, hur brukar det vara i traktorer med värmepaket uppe i takhöjd ?

Har idag fortsatt mitt sökande efter värmen, men det ser ut att bli ett cold case.
Med övre kylarslangen (efter termostaten) hopnypt och 2000 rpm på motorn kommer det acceptabelt varm luft ur munstyckena, på 800 rpm är det svårt att avgöra om det tillförs nån värme.

Någon som har en idé som kan ge bättre värme. :?: :???:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dålig värme i Kubota L4200.

Rasken  
#525802 Om du hittar slangarna som går upp till hytt elementet kan du koppla på vatten tryck på den ena och ha öppet i kylaren för att trycka upp vatten och bort med luften. Glöm inte att fylla koncenterad glykol efteråt och varmkör ordentligt så det blir cirkulation. Kolla glykol koncentrationen sedan.

Kommer du åt värme elementet i taket, kan du montera ett t-rör på den översta kopplingen och fylla systemet med vattentryck därifrån. Jag tycker det fungerar bättre.

Det kan vara lite pyssel innan man får det att fungera. På vissa maskiner sitter slangarna till värme elementet med snabb kopplingar. Dessa kan sättas igen och det blir stopp, så kolla om det sitter några såndana.

Lycka till!

Rasken

Avatar Fallback

Re: Dålig värme i Kubota L4200.

axwell  
#525813
Rasken skrev:e: Dålig värme i Kubota L4200.
av Rasken » 24 min
Om du hittar slangarna som går upp till hytt elementet kan du koppla på vatten tryck på den ena och ha öppet i kylaren för att trycka upp vatten och bort med luften. Glöm inte att fylla koncenterad glykol efteråt och varmkör ordentligt så det blir cirkulation. Kolla glykol koncentrationen sedan.

Kommer du åt värme elementet i taket, kan du montera ett t-rör på den översta kopplingen och fylla systemet med vattentryck därifrån. Jag tycker det fungerar bättre.

Det kan vara lite pyssel innan man får det att fungera. På vissa maskiner sitter slangarna till värme elementet med snabb kopplingar. Dessa kan sättas igen och det blir stopp, så kolla om det sitter några såndana.

Lycka till!

Rask


Hej Rasken.
Slangarna till värmepaket kan man inte missa
Samma slangdragning som på modeller utan hytt, av vad jag kan förstå med tanke på 2 onödiga skarvar.


aerostaffan här på forumet hade råkat ut för samma sak med sin Kubota L4200.
Svar från honom fick jag i "Yanmar Iseki Kubota-tråden.

Jag kommer att dra mig för lossa innertaket om det lyckas med att spola med slang, som han gjorde.
Först skall jag rengöra hela systemet två omgångar vatten, varav den 2:a med kylarrens.

Sen får jag fundera på att sätta in en ventil på en av slangarna för att göra slutspolningen mer lätthanterlig.
Det blir byte till Longlife-glykol, den gamla kan ju tom. vara från 2001. Traktorn med hydrostat har gått 2500 timmar bla i Västerbotten och Medelpad saknar ändå motorvärmare och huvudsäkerhetsbrytare. Radion som var stendöd rev jag ut igår medan jag funderade på om jag verkligen måste lossa innertaket.

Rostfläckarna på bilden kommer från att locket på expansionsbyttan saknade packning, så på skumpig väg droppade det från utsidan av överlöpsslangen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig värme i Kubota L4200.

aerostaffan  
#538773 Har det löst sig?

Användarvisningsbild

Re: Dålig värme i Kubota L4200.

halvproffs  
#538779 En annan fråga. Ska man byta glykol? Har aldrig gjort det i varken traktor eller bil. Valmeten har jag haft över 20 år. Längst utan att byta glykol.
Har aldrig haft problem och vill inte ha i färskt vatten.

Avatar Fallback

Re: Dålig värme i Kubota L4200.

axwell  
#538821 Ja det har "löst" sig med hjälp av kemisk wcstolslösare. Japanska originalglykolen matchade inte det som X-maskin troligen har efterfyllt med.

Kan inte klaga på värmen sedan jag fick ordning på proppen som hade satt sig vid lägsta punkten under golvdurken före värmepaketet som sitter nästan 2 meter högre upp.

Nio munstycken blåser fram och sidorutorna is-/immfria snabbt, bakrutan tar längre tid.
Bättre blås på bakrutan får anstå till nästa vår/sommar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).