Re:Dålig värme i Kubota L4200. #525341
axwell - Timrå - tor 20 sep 2018, 14:49
Ja "vintertraktorn" ser inte ut att bli så mycket varmare för föraren än Yanmarm utan hytt.
Termostaten ser ut att fungera, börjar öppna vid 71(original rekommendation dia 44 mm maxhöjd 64 mm) grader och tvärstänger ögonaböj i kallt vatten.
Vid stängd termostat når utgående rör till värmepaketet ca 70 grader, returen blir max ljummen och värmepaket uppe i hyttaket ger bara rumstemperad luft.
Antar att det finns en luftficka längst upp under hyttaket, hur skall jag få bort den.
Om jag skulle lyckas cirkulera den vidare (1,5 meter neråt lodrätt), hur skall luften kunna ta sig ut ur systemet ?
Drar mig för att demontera innertaket, vet inte det finns nån luftningskran där, hur brukar det vara i traktorer med värmepaket uppe i takhöjd ?
Har idag fortsatt mitt sökande efter värmen, men det ser ut att bli ett cold case.
Med övre kylarslangen (efter termostaten) hopnypt och 2000 rpm på motorn kommer det acceptabelt varm luft ur munstyckena, på 800 rpm är det svårt att avgöra om det tillförs nån värme.
Någon som har en idé som kan ge bättre värme.