Verkstan

Elproblem Fendt 308 LSA -86

7 inlägg 3063 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elproblem Fendt 308 LSA -86

M Nilsson  
#522825 Hej!
har en Fendt enligt ovan med nytt batteri, jordfläta, hela säkringar och nyare startmotor som antingen:
Endast startar med påkopplad underhållsladdare (då ofta helt utan problem, men det ökar bara chanserna att den går igång)
Eller inte alls, ström finns på batteriet, inga felmeddelanden på instrumentpanelen men startmotorn drar bara inte alls. Låter som ett klick bara, sen inget.
När den väl drar är den kusligt lättstartad.
Någon som har några tips? Någon jordning som glappar i startmotorn?
Tack på förhand! :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

finskpinne  
#522830 Startrelä som inte ger ström??

Avatar Fallback

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

Dennis1982  
#522832 Jag hade/har liknande problem i min 308 -82. Då var det dålig kontakt på jorden vid huvudströmbrytaren.
Alla lampor osv fungerade med den orkade inte dra runt starten.

Avatar Fallback

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

M Nilsson  
#522862 Känns som att jordkablarna är lättast att kolla, så då sitter det en på huvudströmbrytaren förutom på batteriet? Var kan det mer finns jordkablar, startmotorn?
har sökt lite men hittar ingen "kopparspray" eller liknande som kan sprayas på skruvar o.s.v. för kontakt. Vissa kan ju sitta lite trångt till för att skruva av och lägga kopparpasta på.
Ska läsa på lite exakt var startreläet sitter så kan man ju kolla det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

axwell  
#522867
M Nilsson skrev:har sökt lite men hittar ingen "kopparspray" eller liknande som kan sprayas på skruvar o.s.v. för kontakt. Vissa kan ju sitta lite trångt till för att skruva av och lägga kopparpasta på.
Ska läsa på lite exakt var startreläet sitter så kan man ju kolla det också.

Kopparpasta är ingen höjdare för det ändamålet, kontaktspray, 556, wd40 och tex multispray är mycket effektivare.
Inget av dom här sprayerna är sekundsnabba, i bland kan det ta flera timmar innan resultatet märks.

Avatar Fallback

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

M Nilsson  
#522868 Ok, trodde inte att 5-56 ledde ström exvis, men det är väl upplösningen av axideringen som ligger emellan som hjälper antar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elproblem Fendt 308 LSA -86

M Nilsson  
#530906 Svaret kom med tekniker på besök. Kabelskon till pluspolen på batteriet felade, billigt och bra.

Dock upptäcktes läckade från kopplingen, så det blir nog dyrt till slut..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).