Verkstan

Byta tätningár i hydraultub?

15 inlägg 24161 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta tätningár i hydraultub?

asseasse  
#35134 Är det svårt att byta tätningar i en hydraultub själv eller behövs det mycket kunskap och erfarenhet för att få det rätt och inte skada tätningarna?

Finns det någon fin sida med anvisning på nätet eller någon som kan lägga upp en fin guide med vad man bör tänka på för att det ska bli bra?

Tacksam för tips!

/andreas.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35148 Sunt bondförnuft,renlighet,gas att värma med + en sprängskiss på cylindern så kommer man ganska långt :D Det är klart att olika cylindertillverkare har lite olika fastsättningslösningar,vissa har tex fast kolven bara med lim som måste värmas för å lossa,andra har en låssprint och en del har bägge :shock:
Det som ska varnas för är vissa extremcylindrar som har en fjäder i sej,typ ALS-stöttorna men en sprängskiss och en fikapaus så brukar reda upp mycket :D
Ngn sida känner jag inte till men det finns dom med ögonen på skaft här som säkert kan svara på det

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35151 Vanligt är väl haknyckel och lite mild släggning.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35166 en beskrivning på vad för kolv det handlar om hade varit bra....

Avatar Fallback
asseasse  
#35202 Jag tänkte snarast på helt vanliga standard hydraultuber tex styrcylindrar bm 642 eller gripcylinder till ett skogsvagn.

Det jag tänkte på var väl snarast just den kritiska punkten då man ska tjonga in kolven med de nya tätningarna i cylindern igen. Hur mycket våld behöver och får man bruka och kan man klanta sig och riva sönder de nya tätningarna igen och hur undviker man att man gör det?

Att montera tätningarna kan väl inte vara något större problem eller ska man tänka på något särskilt då som tex att det finns tätningsskarver som bör positioneras i ett visst läge mot varandra eller fästbultar som skall dragas till ett visst moment etc?

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35228 Inget särskillt att tänka på direkt.
Att få i en kolv med nya tätningar i en cylinder kan kräva rätt stor kraft i bland beroende på storlek.
Man brukar få lirka lite på dom.
Det som du ska tänka på är smörj in dom nya packningarna ordentligt.
Va rädd om plastringarna dom kan hamna galet då du stoppar i kolven i cylindern.
Va noga med å byta glidlagringarna i kolvar, en del verkstäder byter inte dom då man packar om en kolv med följden att man riskerar repor i kolvstången.
Ta det försiktigt första gången då du kör kolven efter ompackning. Va noga med å köra kolven i ändlägena ett par ggr innan den belastas fullt.
Va noga med att dra fast allt ordentligt, använnd gärna Loctite på ställen som kan riskera att lossna.

Avatar Fallback
asseasse  
#35250 Tack för goda råd!

Men glidlagringen - exakt vilken del är det? Menar du tätningen som man kan se från utsidan av tuben som tätar mellan kolvstången och själva cylinderöppningen? Den fick jag annars lära mig nyligen att den kallas för avstrykare.

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35251 Jupp den synliga yttre är avstrykaren.

Inuti kolven finns 2st oftast röda ringar i plast som fungerar som glidlager mellan kolv och cylinder.
2st sitter på kolvstången å sen sitter ytterligare 1 i cylinder muttern/huvet.
Den i muttern/huvet kan skilja mellan kolvar, en del är i typ mässing en del i plast och en del i styvt okännt material.
Den är det en del verkstäder inte alltid byter.
så köp original packningssats så du får med den. är den sliten så kan kolvstången gå järn mot järn mot cylinder muttern/huvet.
Vilket i sin tur ger repor längst med kolvstången.

Ska ordna en bild.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35252 själv använder jag samma verktyg som håller in kolvringarna som på en vanlig motor, ser ut osm ett runt plåt ark med en spänn skruv på. brukar fungera bra för att först komprimera och sedan skjuta in den ny packade kolven... vad du än gr så banka inte in det för då lär du banka något snett. och värme inte!!! du kan få sättningar i cylinder väggarna och hydraul olja är något av det mest brandfarliga som finns.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35253 Värm som Simba skrev ovan kan man bli tvungen å göra i bland.
Kolvstångs muttern är i bland loctitedad och för å få det till å släppa så kan man få bli tvungen å värma.
Men det är ju endast vid demontering.
vid montering så är det bara å va noga, se till att alla packningar mm ligger rätt, smörj å sen tryck å lirka lite försiktig.
Större kolvar kan man få ta till spännband på för å få i dom.

Avatar Fallback
asseasse  
#35256 Kanon! Det börjar arta sig med råd tack så mycket alla! Jättefint om det går att ordna en bild på glidlagringarna dessutom!

/andreas.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35261 Hej du,tyvärr är våra ringar svarta men det kanske går ändå :D
Dessutom om man inte byter dessa glidlagringar vid renovering så hamnar stångtätningen att fungera som glidlager istället och då nöts den upp i förtid.
Bild från en skrotad FMG-cylinder därför så skitig :oops:
Glidlagringar,i detta fallet 2 st
Glidlagring monterad,avstrykare närmast och stax innanför finns glidlagringarna

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35273 Angående hydraulolja och brandfarlighet så är den väl inte särskilt brandfarligare än något annat?? Men att till exempel blåsa ren en hydrauloljekylare, eller i det här fallet en kolv med syrgas från en gastub är annat, då det har en tendens att självantända, inte kolven kanske om man inte har maximalt otur, men väl kylaren och då säjer det Poff :? . Är det så Gossebear menar? Men hursomhelst så ska man väl inte trassla till det hela så mycke, utan göra som Simba och Henrik K beskrivit.
En rörtång kan föresten komma väl till pass.

Användarvisningsbild

Re: Byta tätningár i hydraultub?

svempus  
#62949 bytte flera tätningar i plugget var skit lätt fick hjälp första gången sen kunde jag det.. oftast var man tvungen att andvända den stora rörtången för att få löst saken i änden av kolvstången kommer inte på namnet just nu :oops: de blev visseligen märken i den när man var tvungen att hänga på rörtången för att få lös den var inge som man inte kunde åtgärda me en fil...

Användarvisningsbild

Re: Byta tätningár i hydraultub?

stegmaster  
#63238 fikk byta alla packinger på svivel til min grävmaskin för et tag sen, skulle villa se den som inte måste bruke makt(se, stor slägga), för at få ihop grejärna. Tror det va 8-10 tätningsringer efter värandra. Dom 2-3 förste gick at få på för hand, men sen blev det tyngre och tyngre( fikk inte loss alla slanger til svivelen, så det blev nog mycket mostand av luft som inte kunne släppa ut nånstans), och på slutet måste det rejält med kraft til för at få ihop det. Det va dessutan en svär arbetställning(längst ned midt i midjan på Gräveren), fast alt blev tätt til slut. :grin:
Så det e nog mycket enklare med en enda cylinder. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).