Sida 1 av 1

Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 16:05
av Simon.M
Hej har en bekant som har en MF 165 som krånglar vid start. Kommer bra med diesel innan insprutningspumpen men inget efter den när man försöker starta märkte jag när jag släppte på bränslerören. Men ger man den lite startgas så hoppar den igång direkt o pumpar diesel vad kan det bero på tror ni

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 16:50
av tallen100
Sånt är svårt att gissa.. Går den som den ska för övrigt, svarar den ordentligt på gasen?

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 16:52
av jannee
Har varit ute för att elementen i bränslepumpen kan kärva (skära) och med dagens torra diesel är detta inte en omöjlighet, nu vet jag förstås inte hur bränslepumpen på en MF 165 är konstruerad.
Varför inte prova med att slå i en/eller halv flaska tvåtaktsolja i bränsletanken, någon skada gör det i alla fall inte.

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 16:59
av tallen100
Det är en stjärnpump/rotorpump på 165an, sitter en lite oval ring som det snurrar två vingar i som kallas lamellpump har jag för mej, sitter i bakänden på insprutningspumpen. har den blivit sliten så får du för dåligt med diesel ur pumpen.

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 18:13
av Simon.M
Letat lite på nätet men inte hittatnågot. är det möjligt att byta den där lamellpumpen enbart. Den svarar sämre på gasen med säger han än vad den borde

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 19:41
av tallen100
Simon.M skrev:Letat lite på nätet men inte hittatnågot. är det möjligt att byta den där lamellpumpen enbart. Den svarar sämre på gasen med säger han än vad den borde

Ja den går att byta bara lamellpumpen, troligen är det själva bladen som har blivit slitna men lika bra i så fall att byta själva "ringen" som dom snurrar i oxå.

Re: Startproblem

Postat: mån 13 aug 2018, 23:05
av Simon.M
Ok låter bra det får forska i det imorgon då

Re: Startproblem

Postat: ons 15 aug 2018, 23:23
av Simon.M
Fattar inte riktigt vad det ör mer man måste släppa för att få loss den någon som vet antar att det är axeln den sitter fast på men vet inte vart man släpper den

Re: Startproblem

Postat: ons 15 aug 2018, 23:54
av tallen100
Lamellpumpen sitter i bakänden på insprutningspumpen, du ska alltså ta lös "gaveln" bak, sitter med några skruv.
Inte ta lös insprutningspumpen.

Re: Startproblem

Postat: fre 17 aug 2018, 21:15
av Simon.M
Tänkte byta packningar i den med han köpte nån renoveringssats

Re: Startproblem

Postat: fre 17 aug 2018, 21:23
av Bert1
Tänk på att aldrig låta dom så längre tid med stoppen utdragen

Re: Startproblem

Postat: lör 18 aug 2018, 06:59
av källefall8
Gäller det alla dieselmotorer med mekanisk stopp och vad är det som händer?

Re: Startproblem

Postat: lör 18 aug 2018, 07:34
av jannee
Redan på 60 talet fick jag mig itutat att ALLTID föra tillbaka stoppreglaget efter att jag stannat motorn.
Risken för att stoppreglaget på något sätt kan kärva (vintertid frysa fast) är inte obefintlig.
Min röjsåg har ibland varit omöjlig att starta och då har det varit att stoppen inte gått tillbaka, syntes ej men efter en omgång med 555 har problemet upphört.

Re: Startproblem

Postat: lör 18 aug 2018, 21:34
av Hema
Kanske därför Husqvarna börjat med återfjädrande stoppknappar. Om man har tid över kanske man skulle byta på röjsågen, 339:an och 390:n. 👍

Eller så är det för att hjälpa alla idioter som försöker starta med stoppet i... Ingen nämnd, ingen glömd. :lol: