Sida 1 av 2

Konstruktion av axel låsning

Postat: sön 22 jul 2018, 18:14
av JohannesG
Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: sön 22 jul 2018, 18:42
av Mikael
JohannesG skrev:Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?

Tvåan är det vanligaste jag har sett av, ser ingen nackdel med den.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 00:08
av Hema
Mikael skrev:
JohannesG skrev:Behöver en ny axel till en maskin, tänk axel i lederna på en kran. Den är 50mm. Finns att köpa men jag är snål och gör gärna själv om det är möjligt. Frågan är vilken låsning som är att föredra eller om det inte spelar så stor roll.
Original är det modell nr1. Men är inte säker på att jag kan få tillgång till en svarv. Finns det någon nackdel med de andra två modellerna?

Tvåan är det vanligaste jag har sett av, ser ingen nackdel med den.

Tvåan är väl även enklare att tillverka? Bara man hittar en stav i rätt dimension.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 11:33
av totte
Om du gör tvåan, använder en pinnbult och gänglåsning och sätter på en mutter sen så har du i praktiken ettan.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 12:56
av JohannesG
Kommer nog köra på nr2. Ser som tidigare nämnts ut att vara det vanligaste. och även enklare. Skall bara ha tag i material. Det var semesterstängt där jag tänkte köpa. Men ingen jättepanik, så det kan vänta lite. Tack för alla svar.

Nr3 sitter i boggin på Mowin original. Någon fördel med denna konstruktion?

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 13:12
av Blondin 750
50mm slipad axel, hur lång bit behöver du?

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 13:20
av JohannesG
Precis. Behöver 220mm.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 14:16
av Jim_90
Ifall ett glapp finns så finns det risk för att bulten kan gå av å då kan det vara lite jobbigt att få ut den. Skulle själv bårra hål från sidan och sätta rörstift och även lämna lite rum för att shimsa.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 14:30
av JohannesG
Oddsen är nog ganska små att en M20 skulle gå av, skall till ganska stor sidokraft för detta. På andra sidan sitter den skruvad med en M12 eller M14 för att inte kunna rotera. Ett rörstift med shims riskerar att bli glapp fort, axeln ska ju sitta still, är tanken i alla fall. Går den av får jag väl svetsa på en mutter och skruva ut den. En till fördel med att gänga ett hål och sätta skruv i istället för modell nr1.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 14:45
av Jim_90
Visserligen så håller nog 20mm bult men för egen del hade det blivit dyrt för mig att köpa 20mm gängtapp för ca 650kr om jag velat få det billigare än färdigt köpt.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 15:15
av JohannesG
Fast om man redan har så är inte tappen någon extra kostnad. 😉

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 21:54
av Cat554
Ellers ville jo løsning 3 vært aktuell. M12 er det flere som har, samt at den er lettere å dra. I praksis eneste forskjell.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: mån 23 jul 2018, 22:03
av Martin_N
3-an skulle möjligtvis vara bättre mot urskruvning om det blir lite glapp i "anti-rotations" skruven. Men med Locktite så spelar det nog ingen roll.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: tis 24 jul 2018, 08:32
av Pabene
Man kan oftast få bättre slitstyrka om axeln kan tillåtas vara "flytande". Då skulle jag välja lösning nr 3 i båda ändar.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: tis 24 jul 2018, 08:48
av JohannesG
Om axeln tillåts röra på sig så kommer den snabbt äta upp materialet ute i öronen med glapp som följd. Även att man smörjer bra. I öronen finns inga bussningar, bara i den rörliga delen. Det absolut bästa för att motverka detta är nog egentligen expanderbult, men det är jobbigare att tillverka eller ännu dyrare att köpa. Och så långt har det inte gått att det behövs.