Sida 2 av 2

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: tis 24 jul 2018, 21:30
av Pabene
Utan att veta vad det är för maskin och hur originallösningen ser ut är det svårt att ge bra förslag på renoveringslösning. En del entreprenadmaskiner har härdade stålbussningar som glidlager. Då fungerar endast en härdad och slipad stålaxel. Gör en ersättningsaxel i "stål 2511" (gamla beteckningen), lämna den för sätthärdning och rund-slipning till rätt diametermått. Om axeln ska vara fast i sina fästöron är det ju bäst om den verkligen kan hållas säkert fast. Finns där ett glapp, aldrig så litet, kommer hålen i öronen att slitas. Om dina lösningar 1,2 och 3, också har till uppgift att hindra att öronen hindras att sära sig, behöver du ju också god passning i längdled.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: tis 24 jul 2018, 22:17
av JohannesG
Originallösningen ser ut som nr1. Är perfekt avstånd så att den precis håller ihop öronen, men inte drar åt dem. Sitter bronsbussningar med någon plast-näts-grej i den del som rör sig. Har säkert ett bra namn som jag glömt.

Re: Konstruktion av axel låsning

Postat: sön 23 sep 2018, 20:01
av JohannesG
Kan meddela att jag gick på modell nr2 enligt bilden i första inlägget. Men med den modifikationen att jag skruvade in och drog åt skruven med Loctite som jag sedan kapade skallen på så den blev som en pinnbult. Då behövde jag inte tänka på lagom längd på skruv, det gav sig själv med mutter.