Verkstan

Gjutjärn gjut stål

8 inlägg 7253 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gjutjärn gjut stål

sveakatten  
#517401 Zetorn har spruckit vid sprängkåpan, vet inte vad det är för material i detta.
Törs jag svetsa detta, eller spricker det och blir sämre.
Hur gör man?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Gjutjärn gjut stål

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517437 Prata med nån firma som säljer svetspinnar typ svetsteknik.
Jag fick tag i pinnar som var till oljigt gutjärn.funkar kanon att svetsa i gutjärn om man har rätt pinnar.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Gjutjärn gjut stål

totte  
#517440 Skulle inte ge mig på att svetsa det utan att konsultera någon som är riktigt bra på att svetsa alla slags material.

Användarvisningsbild

Re: Gjutjärn gjut stål

Göt  
#517442 Undrar om det ska värmas innan man svetsar, är nog läge för en smidesverkstad

Användarvisningsbild

Re: Gjutjärn gjut stål

JohannesG  
#517456 Kommer det gnistor som på vanligt järn om du slipar på det så bör det vara gjutstål. Kommer det nästan inga gnistor alls är det gjutjärn. Gjutstål är enklare att svetsa, men bör nog ändå vara annan pinne och en duktig svetsare. Har lite dålig koll. Jag hade lämnat bort det till någon riktigt duktig även om jag i övrigt inte är rädd för att använda svetsen.

Avatar Fallback

Re: Gjutjärn gjut stål

Hema  
#517466 Spännande tråd. Vi är nog många som någon gång råkar ut för trasiga fästöron på gjutgods.

Avatar Fallback

Re: Gjutjärn gjut stål

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517480 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gjutjärn gjut stål

Pabene  
#517567 På min tid fick man lära sig att en svets aldrig kan kan hålla mera än ca 70% av vad grundmaterialet höll då det var helt. Man kan ibland lägga på mera material och på så sätt öka arean för den del som är mest påkänd.
Om det är möjligt tycker jag det är bäst att göra en överlappande reparations-del i tex bra stålplåt. Man skruvar den i gjutjärnet med många utspridda mindre skruvar. Undvik att svetsa gjutjärn om du kan. Det handlar oftast om att se och förstå hur belastningen ska kunna "spridas ut" över så stor yta att inte grundmaterialet överbelastas "nästa gång".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).