Verkstan

JD 1640 hydraulik problem

9 inlägg 13976 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD 1640 hydraulik problem

sjodin  
#34607 Detta kanske inte hör hemma på detta forum, men jag försöker ändå. Det är så att jag har en JD 1640 (jordbrukstraktor) som fungerar prima, förutom att hydraliken blir väldigt knäpp ibland. Man måste gasa upp mot 2000 varv ibland för att få frontlastaren att lyft, och ibland är den alldelles perfekt.

Konstig men vad kan de bero på?



Ett annat "fel" är att den knackar väldigt mycket "ibland", vad är det vanligaste felet när en dieselmotor knackar? :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34619 Borde väl vara någon ventil som kärvar och släpper oljan till retur, ta en titt på överströmningsventilen kan ju vara en början. går traktorn bra i övrigt så kan ju knakningar bero på att någon spridare kärvar(är dålig) är väl vad jag skulle börja med att kolla.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35136 Är det verkligen motorn som knackar då? Inte från transmissionen eller hydrauipumpen?

MVH
MN

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35168
Morgan Nordin skrev:Är det verkligen motorn som knackar då? Inte från transmissionen eller hydrauipumpen?

MVH
MN


Min fösta tanke oxå.

Kavitation knack. Då pumpen inte får olja?

Användarvisningsbild
sjodin  
#35366 2 skilda saker , det är jag 100% säker på.

Hydraulikproblemet har varit i ca 1 års tid nu. För kanske ett halv år sedan fick jag tipset att jag fyllt på med fel H-olja, vanlig hydraul olja, "Handel 46". Så nu har jag bytt till den rätta. Men det känns som om det inte fungerar korrekt ändå. har bytt olja 3ggr nu, så det kan inte vara stora mängder av Handel 46 oljan kvar.. Men de är ju klar att man har ju en skvätt Handel olja i alla redskap också. Kan de vara felet, olika oljor i systemet? Eller är pumpen sliten?

Över till knackningsbiten, Kan det vara en spridare som sitter igen eller kan ventilspelet vara helt fel? Någon som vet vad spelet ska vara? In och ut ventil?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35394 Oljans sort ska inte påverka oljepumpningen.
Oljans sort har med att bromsarna på JD:n är våta å ska därför ha typ 10/30 olja för våta bromsar (Hy-gard) eller va JD har döpt sin olja till.

Det du bör kolla upp är ledningarna och slangarna mellan pumpen å bakaxlen.
Så att ingen har skavhål eller att slangen ovan pumpen är dålig.
Kontrolera även dom små plastslangarna så att dom är hela och annslutna.
Sugfilter siter det väl på den traktorn oxå rengör i så fall.

Har suttit å kollat lite på JDParts och det sitter en flödeskontroll ventil på sidan av traktor kroppen oxå som jag inte vet om den kan ha med saken å göra.

Hur är din lastare kopplad? Var är den inkopplad på hydraulsystemet.
Är det bara lastaren eller beter sig hydraullyften oxå konstigt?

När du ändå håller på så kolla upp gummina i halvorna mellan remskivan och hydraulpumpens axel. dom nöts med tiden ut.


Sen angåden knackeriet.
Allt onormalt knack är Stopp och omedelbar felsökning.
Det kan vara ventilerna, glapp i kolvbullt, fel bränsle mm mm.
Man behöver lite mer info. Är det tex alltid knack, vid vissa varv osv....

Användarvisningsbild
sjodin  
#35960 Hydrauliken
Blr svag efter kanske 30 minuters körning. Om man då höjer varven på motorn så fungerar det. Det är HELA hydraul systemet (trepunktslyften, frontlastaren, tippvagn, servon) som jäklas. Du pratar om skavhål, men inga sådana då de inte blir en ända droppa under traktorn.

Knackningen är varierande, men värst när den är kall tycker jag. varv talet tycker jag inte har någon betydelse.

Ska försöka fixa fram ett ljudklipp så du får höra.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35963 Blir svag efter 30min körning.....Det låter ju som en sliten pump.
Oljan är tjock då den är kall, när oljan blir varm så blir den tunn.
Är en pump sliten så sipprar oljan igenom lättare då oljan är varm å tunn mot då den är kall å tjock å kapaciteten sjunker.

Kan va så att den är sliten.

Användarvisningsbild
sjodin  
#35964 Har nu kommit fram till att de är pumnpen som är problemet. Vad ska jag vidta för åtgärder? Går det att renovera pumpen? Eller är det en ny som gäller? Pris?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).