Verkstan

göra slitdel i plast i metall? :?:

4 inlägg 2221 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

göra slitdel i plast i metall? :?:

Gräsklippare  
#507218 Hej,

Hittade hit via sökningar på att laga gamla motorer och hoppas någon kan hjälpa mig i rätt riktning. Har en gammal Klippo gräsklippare med Briggs-motor som jag byter startdelar på lite för ofta.

Jag är nu inne på mitt tredje linhjul på 2 år http://www.briggsparts.se/shop/thumbnails/shop/12533/art33/h4023/2614023-origpic-1026f9.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpg

En av anledningarna till att linhjulen går sönder är att det gått lite trögt och jag varit oförsiktig. En annan att plastmaterialet inte är idealiskt och lätt går i bitar efter lite lagom övervåld :roll:

Tror ni att det går att göra i metall i dessa CNC-dagar och vad tror ni det skulle landa på? Alla andra tips mottages tacksamt!

Alternativet är förmodligen att gå igenom hela motorn och se till att går lätt och fint, och kanske dessutom vara lite försiktig vilket inte passar mig så bra.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: göra slitdel i plast i metall? :?:

JensSkoog  
#507260 Skulle ju inte vara svårt att göra den delen i metall, men om du inte kan göra jobbet
själv, blir det väl ett pris på prylen som gör att du hellre kan köpa en ny gräsklippare. :wink:

Användarvisningsbild

Re: göra slitdel i plast i metall? :?:

Gräsklippare  
#507264 Du har säkert rätt. Jag ger 386kr/linhjul alltså ‭1158kr hittills och behöver byta igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: göra slitdel i plast i metall? :?:

JensSkoog  
#507268
Gräsklippare skrev:Alternativet är förmodligen att gå igenom hela motorn och se till att går lätt och fint, och kanske dessutom vara lite försiktig vilket inte passar mig så bra.

Skulle väl ta lite service och använda lite olja/fett här och där.

Men det kan ju verka som den Klippon har gjort sitt, och behöver en efterträdare. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).