Verkstan

vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

17 inlägg 8166 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Bax  
#510569 Hur går det @Tomasw hunnit såga nåt?
Väntar spänt på en recension här :smile:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Tomasw  
#513012 hej. visst har det blivit sågat en del. Både klenare samt så grov ek ok furu som det gick genom. (hamnade lite flytta på elskåpet jag installerade då det minskade makshöjden en aning.) Har inte så mycket erfarenhet av bandsågar, men vad jag kan säga funkar den riktigt bra. Ett bekymmer är att om det är spänningar i virket så blir det lätt ojämnt sågat då sågen alltid går rakt.
Dedär kopparna för hjulen som det var tal om fungerar utmärkt. Även höjdjusteringen har funkat bra efter lite inställningar, och man uppskattar den verkligen. Eventuellt kunde jag bygga till en lasermätare för höjden att göra det enklare. En detalj jag märkte var att det är nog orsak att ha glykol eller olja för kylningen då rent vatten missfärgar. (rost?) Med nytt bett gjorde den förvånansvärt fint resultat. Men nu då bettet slitits gör den lite små vågor. I stora hela är jag positivt överraskad.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).