Verkstan

Bygga stegmatare

70 inlägg 26891 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

källshult  
#485739 såna träd är väldigt tunga finns nog inga skogs vagnar som klara att dra in det med kvist . det är ju slutarverkningsträd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485807 Okvistat är det ganska svårt. Men om man kvistat det grövsta först är det inga större problem, man vinschar till sig och lyfter i sista biten. Sedan gäller det även att ha bra kapacitet på sågen så det inte blir sprickor.

Det är klart. Får du mekaniken att fungera så kan ju en lite större kraftigare men långsammare kolv bidra till snabbare rullar.

En del aggregat har ju fler än tre kvistknivar, så det är nog en betydligt bättre lösning om behovet skulle finnas.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

källshult  
#485817
JohannesG skrev:Okvistat är det ganska svårt. Men om man kvistat det grövsta först är det inga större problem, man vinschar till sig och lyfter i sista biten. Sedan gäller det även att ha bra kapacitet på sågen så det inte blir sprickor.

Det är klart. Får du mekaniken att fungera så kan ju en lite större kraftigare men långsammare kolv bidra till snabbare rullar.

En del aggregat har ju fler än tre kvistknivar, så det är nog en betydligt bättre lösning om behovet skulle finnas.

Har du provat jag har gjort det huggt frö tallar kvista hela trädet och det var precis att jag fick i den i processorn och göra omtag för att sågen skulle gå igenom och dom var inte 40 cm. Men har man fått upp den i processorn då går det men man får passa sig när man hugger typ en 5 meter det blir bra över häng så höll på att välta med vagnen och då var det den gamla vagne jag hade en Moheda 13 ton med 600 hjul.

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485836 Har ju inte någon processor på vagn så den biten har jag inte provat. Däremot har jag med kranen (på plan mark) dragit till mig kvistade träd med en rotända på över 50cm. Och min kran är absolut inget monster, grymtar ofta över att den är i klenaste laget. Har vid flera tillfällen dragit hela träd över vagnen så att stocken som skall kapas hänger ut på andra sidan. Då kan den andre som jobbar om man är två kapa, fast då kan man ju motverka sprickor genom att först kapa underifrån. Jag tror största problemet är att få en såg som blir tillräckligt kraftig till en rimlig peng och flöde. Och sedan är det ju självklart så att maskinen bör passa det man tänkt använda den till. Men jag tycker ändå att det hade varit bra om en stegmatare som diskuteras i tråden i alla fall kunde klara av att kapa 50cm.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

källshult  
#485871 Det är ju klar menar man 50 i roten på ett träd men normalt pratar man diameter i bröst höjd på ett träd o h det skiljer sig rätt mycket

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#485874 Blev visst lite missförstånd här, men vi klurade ut det till slut. :grin: Fast formen kan variera :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#489739 En fundering på en utveckling av processorn som skulle kunna öka dess smidighet.
Ett av de stora problemen jag ser är att träden måste ligga någorlunda vinkelrät från vägen för att kunna köras genom processorn, alternativt att man måste kunna vrida traktorn tillräckligt mycket. Om processorn monterades på en arm med teleskop och sväng skulle denna kunna svängas utanför traktorn eller vagnen och därmed kunna ta träd som även ligger parallellt med och vid sidan av traktorn, så länge de inte ligger inne i beståndet. Jag vet att Hypro har dubbelmidja på sina större, men tror inte de kommer ut tillräckligt. Tänkte ritat ännu mer åt sidan, men det blev visst inte så. Med stödben tror jag inte heller att stabilitet skulle bli ett problem. Möjligen vikten på mindre traktorer om den monteras i trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Seb macahan  
#489789 Det börjar likna kranmonterat[emoji2] [emoji6] [emoji6]
Med ditt förslag Johannes skulle jag nog rekommendera att gå på en annan lösning. En Liten hiab kran med utskjut (typ flakkran på transportbilar) ett äldre rullmatat skördaraggregat och PTO pump. Blir nog enklare o lösa än o bygga egen kran och stegmatare. Har själv funderat om det gick o bygga någon typ av bärare typ järnhästen som bara bör en tillräckligt stark motor och ett skördaraggregat som man kan lyfta upp och kvista aptera stocken med. Hade vart fränt, snacka om beståndsgåenda.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489795
Seb macahan skrev:Det börjar likna kranmonterat[emoji2] [emoji6] [emoji6]
. Har själv funderat om det gick o bygga någon typ av bärare typ järnhästen som bara bör en tillräckligt stark motor och ett skördaraggregat som man kan lyfta upp och kvista aptera stocken med. Hade vart fränt, snacka om beståndsgåenda.

De var väl de @svampbob hade med ebeavern och narva i den korta kranen som han sålde i höstas

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#489803 Klart det liknar kranmonterat. Det är ju dit alla strävar. Eller? :wink:
Sa aldrig att man skulle bygga både kran och aggregat. De som har Kesla 40LF med kran i trepunkten skulle ju i princip kunna göra denna modifikation för att kunna ta träd lite mer hur som helst. Men din lösning låter heller inte så dum. Och Ebeavern var ett intressant koncept. Dock mindre än det jag tänkte mig.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489814 Det nämns ofta att med aggregat som körs utifrån så är det ett problem att man behöver flytta lite för att vinscha utan att skava i kvarvarande träd.
Skulle det funka att ha aggregatet hydrauliskt skjutbart på vagnen?
Hur mycket ska det isåfall kunna flyttas för att klara dom tänkbara situationer som uppstår? 1m? 2m?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

svampbob  
#489841
gnisten83 skrev:
Seb macahan skrev:Det börjar likna kranmonterat[emoji2] [emoji6] [emoji6]
. Har själv funderat om det gick o bygga någon typ av bärare typ järnhästen som bara bör en tillräckligt stark motor och ett skördaraggregat som man kan lyfta upp och kvista aptera stocken med. Hade vart fränt, snacka om beståndsgåenda.

De var väl de svampbob hade med ebeavern och narva i den korta kranen som han sålde i höstas


Ja det stämmer och den gick ju faktiskt riktigt bra trots att det var stegmatat.

Jag har däremot inte kommit mig för att sälja den. Jag har bett spekulanterna höra av sig längre fram då jag och Mannfolk är hemma igen. Jag får skördaren om ca en månad så då är det hög tid för att sälja iväg Bävern.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Erre  
#489871 @sundelius

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#490134
Magnus M skrev:Det nämns ofta att med aggregat som körs utifrån så är det ett problem att man behöver flytta lite för att vinscha utan att skava i kvarvarande träd.
Skulle det funka att ha aggregatet hydrauliskt skjutbart på vagnen?
Hur mycket ska det isåfall kunna flyttas för att klara dom tänkbara situationer som uppstår? 1m? 2m?

Magnus M

Vid vinschning kan nog 1-2m behövas. Vid upparbetning skulle det nog räcka med bara någon meter.
En del av tanken med min skiss ovan, aggregatet sitter på en teleskopisk och svängbar bom. Även om denna skulle styras inifrån och matas av en kran.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490185 Förstår hur du tänker JohannesG.
Gäller väl bara att man har en stabil traktor, aggregatet hamnar väl ganska långt ut om det ska kunna svänga såpass långt ut.
Skulle det kunna gå med en liggande vikarm? Alltså som en kortkort kran liggandes på sidan?

För egen del så tänker jag på ett litet aggregat på en kortad äldre 6tons boggikärra.
Sätta aggregatet på boogistället, ta bort främre banke o göra hjulställ/aggregat hydrauliskt skjutbart. Och så bara vinsch att dra in träden med.
Skulle passa fint efter min lilla Holder. Har några hektar förstagallring kommande åren som skulle va kul att köra själv.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).