Verkstan

Bygga stegmatare

70 inlägg 26709 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#503399 Det är ju en bra enkel början i alla fall.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#507320
molnia skrev:Grunnat mkt på egenbyggd (special) stegmatare på sistone.
Har ett grubbleri med att jag får en roterande axel som jag behöver vända rotationsrikning på ofta. Inte en vändlåda utan mer än växellåda där jag bara ändrar rotationsriktning. Eller finns det någon enkel konstruktion med lite kugghjul och mindre hydralkolv kuna växla riktning?. Det kommer inte behövas en koppling då rotation inte kommer ske när man växlar...
Hur stor är diametern på drivrullar i tex hypro?

Här är en modell, borde ju gå att skala upp. Frågan är om vinkelväxeln är till för eller nackdel för dig? Hur går det med ritningarna?

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

molnia  
#507347 Intressant att se, den tillämpandet i en båtmotor är ju en lösning som är säker för byte av rotationsriktning när som. Ingen risk för att kuggar börjar flyga. Dock undrar jag hur den klarar momentet som blir i stegmataren. En båtmotor borde inte bli så stort motståndsmoment då det är flytande media som propellern möter men jag har kanske fel.

Ja ritningen är inte ens påbörjad. Har inte tagit tag i en principskiss.
Är inte högt prioriterat nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#558488 En tanke gällande kraft ihop med hastighet på en stegmatare.
Hur många kg klarar en kolvstången innan denna kroknar? Om vi utgår från Keslan som har vad jag förstått 28mm diameter, 1250mm lång kolvstång. Tätningarna bör väl hålla eller gå att byta till sådana som tål högre tryck, men när ger sig kolvstången?

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#558503 Er det ennu högre tryck enn normal makstryck på 200bar du vil komma åt?
Själv har jag kört med 220bar i flera år med min förra grävmaskin utan problem, dock bara 1m sylinder. (Naarva stegmater)
Det blir ju inga snedbeslastningar så tror den tål rett mycket, utan större problem, men någon med mer eksat vetenskap får uttala sig om hur mycket mer.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#558505 Lite så ja. Om man tänker att man vill erhålla högsta möjliga hastighet med en stegmatare vill man ju ha så liten kolv som möjligt, men för att samtidigt få bra kraft behöver trycket öka. Var går då gränsen för en cylinder med given diameter?

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#558509 Du har inte funderat på en snabbventil då?
Visst kraften blir halva, men hastigheten dubbel, så det gör en rejäl skillnad för att vara en stegmatare.
På klenare virke går det fint med snabbgång nästan hela tiden. (Samma prinsipp som klyven på en vedmaskin eller vedklyv.), med grövre bara vid klena kvistar.
På min Naarva styrs detta manuelt (antar det er förr att det inte ska blir fordröyninger som man ofta ser på aut. funksjon på vedmaskiner t.eks), vid att man släpper en knapp så går den direkt till full kraft, inn med knappen och man har snabbgång igen.
Er ju en ganska enkel och billig lösning för att snabba upp det hela.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#558512 Jo absolut, tror regenerativ ventil varit uppe i tråden tidigare. Eller om det var i den andra stora tråden om stegmatare. Det är ett mycket prisvärt sätt att öka hastigheten, och märkligt att exempelvis Kesla inte erbjuder detta. Men min grundfråga kvarstår, för oavsett storlek på cylinder vill man ju kunna maximera kraften i denna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#558514 Här er et kort klipp av min Naarva.
Kolla spesielt andra gången jag kör ut, då ser du hastigheten vid kraftgång (första ca 30cm), och skillnaden när man släpper på snabbgång.
På et helt träd på typ 20m så gör detta faktisk en rejäl skillnad.


Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

stegmaster  
#558518
JohannesG skrev: Det är ett mycket prisvärt sätt att öka hastigheten, och märkligt att exempelvis Kesla inte erbjuder detta.


Jo det er sant, men det kanske er förr att man drar trädet samtidig som man kvistar på Keslas stegmater så det krävs ju lite mer kraft då, men det finns ju manga andra kranhängda aggregat som kunne/skulle haft detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).