Sida 1 av 1

Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 12:19
av Mannfolk
Skall ha ett elverk i min bil.

Behöver kunna dra en Inverter pinnsvets och stora vinkelkapen. Runt 4kw.
Vikten är oxå viktigt då man själv skall klara att lyfta in i bilen. Så max runt 60kilo.

Bara intresserad av riktig kvalite. Priset är mindre viktigt.


Har någon här erfarenhet av sådana elverk?

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 12:25
av bgl
Är det inte en motorsvets som du önskar?
Länk till ett gott märke
http://gelins-kgk.se/produkter/elverk-o ... kt/9422042

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 13:15
av Mannfolk
Nej nog ett helt vanligt elverk

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 14:55
av Slurfi
Bild

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... escription
Beskrivning
DUAB-Power:s driftsäkra bensindrivna elverk utrustad med stor bränsletank, oljevakt, överbelastningsskydd, jordfelsbrytare, voltmätare samt 12 volts batteriladdningsuttag. Generatorn är försedd med AVR modul för stabil spänningskurva.
Generator
Spänning 230 V 1-fas/400 V 3-fas
Effekt, max (1-fas) 3,5 kVA
Effekt, kontinuerlig (3-fas) 7,5 kVA
Effekt, max (3-fas) 8,13 kVA
Batteriladdningsuttag 12 V/8,3 A
Antal uttag 1x230 V, 1x400 V

Motor
Typ Mellga M420
Motoreffekt 16 hk
Antal cylindrar 1 st
Kylning Luftkyld
Typ av start Handstart
Oljenivåvakt Ja
Drivmedel Bensin
Tank 25 liter

Dimensioner och vikt
Mått (lxbxh) 685x485x550 mm
Vikt 79,5 kg

Duab-huset har kampanj denna helg.

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 18:57
av traktorz
Onödigt med ett trefas elverk, ty tendensen verkar ju vara att överge trefas invertersvetsar och gå över till enfas dito.
Även den relativt stora ESAB Invertersvets Caddy Arc 201i, A33 är numera enfas, men den gamla modellen Caddy Professional 250 var trefas! Har en sån och kör det mesta med 10A (13A) avsäkrat. Dock inte med elverk, ty har inget trefas elverk.

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 19:08
av Mannfolk
Blir ett Honda eu30i för litet för en 150 inverter mma svets

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 19:35
av traktorz
Det föreslagna elverket 3 kW Inverter Honda EU30i kan ju leverera kontinuerligt 12.2 A.

T.ex. ESAB Caddy Arc 151i har som exempel effektfaktorkompensering (PFC), och menar att Ø 3,2 mm elektroder klaras med 10A trög säkring.

Du bör alltså kunna driva en modern 150A invertersvets med det föreslagna elverket.

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 20:04
av Hema
Jag har läst någonstans att för 220v utrustning är det bättre att ha en rent 220v-reservaggregat än att använda elen från ett motsvarande 3-fas och 1-fas. Hade något med kvaliten på strömmen o göra. Men jag kan ha fel. MEn det där Hondaverket låter lovande för det ändamålet.

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 20:24
av Vardon
Kolla upp så det klarar startströmmarna när du svetsar. Med modern teknik behöver det inte vara självklart att en invertersvets funkar.

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 20:50
av Mannfolk
Hur skulle ett Honda ec3600 fungera? Verkare stabilare än eu30 vid närmare granskning

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: sön 03 sep 2017, 21:22
av traktorz
Honda ec3600 med reglering av kondensatortyp verkar speciellt anpassad för starkt induktiva laster, specifikt elmotorer.

En modern invertersvets med effektfaktorkompensering PFC utgör inte på långt när samma reaktiva last som en elmotor. Typ ec3600 torde därför inte vara nödvändig för anslutning av en invertersvets.

Vilken typ av elverk rekommenderar svetstillverkarna, ex.vis. Miller, Licoln, Kemppi, ESAB? Kanske kan du där få lämpligt tips och erfarenheter?

P.S.
På Maskinisten-forumet finns kanske mer erfarenhet av just svetsning med matning från elverk:
https://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=31

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: mån 04 sep 2017, 06:55
av traktorz
Mittåt: Läste i Hondas broschyr över elverk, ser att "EC3600 passar perfekt för resistiva belastningar".

En svets med PFC är så nära man kan komma en resistiv belastning, dvs elverkets aktiva effekt kan tillgodogöras.
Du får ut några fler Ampere ström med ett EC3600 än med ett eu30i. Dock i Hondas broschyr, så är rekommendationen minimum 3500 kVA kontinuerlig effekt, för tillämpning med svetsaggregat.

Kondensator/Induktiv
Kondensator- eller induktiva elverk är de mest
populära i branschen. Den tekniska enkelheten
gör dessa elverk kostnadseffektiva och
tillförlitliga. Passar perfekt för tillämpningar
med resistiva belastningar.


Ref:
http://www.honda.se/industrial/get-a-brochure.html
Svets med elverk?

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: mån 04 sep 2017, 12:09
av Niking
Hur är det med strömkvaliteten? Det är väl äkta sinusvåg på EU30i, men kanske inte på EC3600? P.g.a. den perfekta sinuskurvan går det ju t.o.m. att seriekoppla två likadana EU-verk, om man nu vill det.

Sedan kan ju ljudnivån skilja en del. Hondas EU-verk är ju välkända för sin tysthet, men hur är det med ljudnivån på EC3600?
/Niklas

Re: Bensindrivet Elverk

Postat: ons 06 sep 2023, 11:32
av tkarlsson
En gammal tråd - men det finns en lösning. Bensin- eller dieseldriven svets som dessutom har eluttag för att driva extra utrustning. De brukar svetsa väldigt bra. Då har man en bra svets och elverk i ett. 😀