Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71966 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#484712
JohannesG skrev:Denna ser enormt lik ut den vi har från Weimer, med skillnaden att Weimer bryter fyra poler. Kanske går att byta ut själva spaken, men jag tycker att 443kr är lite i saftigaste laget. Strömbrytare 3 lägen

En sån hade jag på min gamla vagn

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#484729
Så här har ftg Moheda löst det. Den vipbrytare som är till styrning är åter fjädrande men jag har ej den funktionen. Tro att den används när man har el servo jag har pcl så jag använder ett hydrauluttag på traktorn till vagn styrningen

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484735 Där ser man! Då kan man ju även lösa det med en mindre billigare treläges vippbrytare samt relän. Kommer inte ihåg i huvudet hur det är kopplat, men går absolut att bygga om. Troligen till en kostnad under 100kr.

Dock tror jag att jag föredrar ett system där driften kopplas ur och förblir urkopplad när jag trycker på bromsen. Om jag backar uppför brant, där jag behöver både drift och ramstyrning är det skönt att kunna bra trampa på bromsen så stannar ALLT. Och så behöver man inte lägga två "växelspakar" i friläge. När jag får tid skall jag ta och ordna detta på min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#484748 Min Kesla har ochså bara en el, brytare med fasta lägen (fram-nöytral-back).
Brytaren er av typen som koster 10kr på Biltema. (Kolla bilden)


Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484765 Det sitter antagligen relän för detta någon stans. Tror inte full effekt till ventilerna går genom brytaren på Kesla och Moheda. Weimer har ju på ett vis gjort det enkelt för sig genom att använda en kraftig 2-polig brytare och därmed slippa relän, vad man vinner på detta är jag inte helt säker på, kanske att man vill ha färre komponenter. Men tycker ändå det kunde varit fasta lägen.
Senast redigerad av JohannesG lör 09 dec 2017, 22:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#484807 Dock tror jag att jag föredrar ett system där driften kopplas ur och förblir urkopplad när jag trycker på bromsen. Om jag backar uppför brant, där jag behöver både drift och ramstyrning är det skönt att kunna bra trampa på bromsen så stannar ALLT. Och så behöver man inte lägga två "växelspakar" i friläge. När jag får tid skall jag ta och ordna detta på min.[/quote]
Det är ingen dum idé. Råkade ut för ett missöde första vintern när vagnen var ny backade in på ett ställe hade driften på och vagnen gick upp på en stubbe hade en hand på ratten den andra på spaken till ramstyrningen bromsade och tryckte kopplingen han vrida över ramstyrningen för att förhindra vältning men han aldrig slå av driften på vagnen . Där låg vagnen på sidan med driften i gång . Dom hade inte fuskat med att måla vagnen under det var enkelt att se det då
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484913 Ett annat alternativ är att sätta en liten treläges återfjädrande vippbrytare på/i spaken som används för ramstyrningen. Då kan man styra drivningen med ett finger samtidigt som man använder ramstyrningen. Både bekvämt och säkert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484960 Så här är det kopplat:
1. Växlar mellan drivning och kran, samt trycker upp/ner rullarna.
2 & 3. Drivning framåt och bakåt
4. Plus matning
Minus/Jord är kopplat direkt ut till ventilerna.

Skrev förut att kontakten var fyrpolig, tvåpolig blir det ju. Två poler åt vardera håll. Lödningen som syns nere till höger i bild är min, när jag monterade lampa bak i röret på vagnen.

Vill man styra den med en liten brytare som inte klarar strömmen på egen hand behövs två 2-poliga relän (funkar med fyra 1-poliga, men det blir onödigt många).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#484990 Hmm, en fundering. Vad händer om man av någon anledning skulle råka sätta ström till båda sidor av riktningsventilen? Antar att spolarna börjar kämpa mot varandra, och antagligen vinner den som redan dragit till sig sliden? Eller är det till och med så att den som inte dragit ventilen inte får "grepp" om sliden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#485268 Har upptäckt ett problem. Tidigare har jag nästan bara backat när jag behövt drivningen, men nu idag körde jag upp för en ordentlig backe framåt med drivningen i och då verkade det som att kärran ville släpa efter. Testade senare på plan mark med bara drivningen och när man går över ett visst varvtal så går drivningen plötsligt mycket långsammare. Dock inträffar detta fenomen bara när drivningen går framåt, inte bakåt. Har vi råkat koppla något fel? Eller sitter det någon ventil i blocket bak som orsakar detta? Skall ringa Urban imorgon, men tänkte höra om någon här vet något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486262 Troligen är det något fel i blocket bak i centralröret som orsakar problemet, bytt plats på slangarna från riktningsventilen och problemet flyttade sig inte. Har en dialog med Weimer, så det kommer att lösa sig.

Ikväll så har jag ordnat knappstyrnig med om man vill låsande funktion till driften. Saknar bara matning från broms för att stoppa drivningen vid bromsning, det får jag ta en annan dag, kanske imorgon.
Ser lite rörigt ut med alla kablar men är egentligen ganska enkelt. Två 2-poliga reläer, en för varje körriktning. Bygling av reläet via en vippströmbrytare för att kunna stänga av den låsande funktionen. Ett 1-poiligt växlande relä som bryter strömmen till resten för att "släppa" reläerna och stoppa driften. In och utmatning sker via sockerbitarna. Molex-kontakten är för att kunna koppla loss locket med brytarna. Hade dock ingen lämplig till vippbrytaren så den får skruvas loss. Kanske delvis lite onödigt grova kablar, men man tar vad man har. Är inte i övrigt så ofta jag behöver så tunna trådar.

Har tidigare tyckt att lådan är onödigt stor, men nu förstår jag varför, det är för att jag skulle få plats med allt däri, nu var det plötsligt trångt. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#486273 En sådan skulle vara trevlig å ha :-BD blir imponerad av hur mycket duktigt folk det är här !! Kanon fint jobbar

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486373 Gjorde en liten ändring i lådan idag. Upptäckte att jag kopplat så att strömmen kunde ta en bakväg om man tryckte på stopp och framåt/bakåt samtidigt. Sådant är inte bra (borde tänkt på det från början). Så jag ändrade så att stoppknappen får separat matning och resten matas efter det växlande reläet. Vilket betyder att trycks röd knapp in är strömmen bruten till ALLT, förutom lampan då, men den sitter innan. Hittade även en plattkabel i gömmorna från någon gammal skrotad dator som passade bättre i lådan, blev lite mer plats. Hinner inte med bromskabeln i traktorn, antagligen någon den kommande veckan. Behöver eventuellt en separat brytare för det, onödigt att bromsljusen tänds när man trycker på stoppknappen samt att brytaren inte tål den belastningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#486785
JohannesG skrev:Har upptäckt ett problem. Tidigare har jag nästan bara backat när jag behövt drivningen, men nu idag körde jag upp för en ordentlig backe framåt med drivningen i och då verkade det som att kärran ville släpa efter. Testade senare på plan mark med bara drivningen och när man går över ett visst varvtal så går drivningen plötsligt mycket långsammare. Dock inträffar detta fenomen bara när drivningen går framåt, inte bakåt. Har vi råkat koppla något fel? Eller sitter det någon ventil i blocket bak som orsakar detta? Skall ringa Urban imorgon, men tänkte höra om någon här vet något.

JohannesG skrev:Troligen är det något fel i blocket bak i centralröret som orsakar problemet, bytt plats på slangarna från riktningsventilen och problemet flyttade sig inte. Har en dialog med Weimer, så det kommer att lösa sig.

Är ju mycket nu med Jul och allt så jag kommer nog inte få något svar från Weimer innan helgerna är över. Urban skulle kolla med sin leverantör av blocket.

Så här ser hydraulschemat ut för blocket som ligger i centralröret:

Är det någon här på forumet som har någon idé om vad som strular? Så jag kan få en någon aning om vad som krånglar. Även om det är Weimer som får stå för delar. Funderar på om flödesdelaren kan vara boven, men min kunskap sträcker sig inte så långt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

80-90  
#486799 Hur fort kör du framåt ???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).