ons 26 sep 2018, 20:20#526140
Ser Nice ut, men är den idiotsäker?
Inte ens ett järnspett är idiotsäkert, någon kan ta fel ände eller skada någon. Gör det idiotsäkert och någon uppfinner en bättre idiot.
Det är i alla fall omöjligt att köra med bromsen nertryckt eller stoppknappen intryckt, all ström bryts, bara stoppknappen har ström och den gör inte annat än stoppar.
Vad händer om man trycker in båda knapparna?
Om båda skulle tryckas in får båda riktningarna ström och så vitt jag förstått och kunnat testa är det enda som händer att spänning går till båda spolarna men den som redan är aktiv har ett bättre tag om sliden i ventilen så inget direkt skadligt händer mer än onödig strömförbrukning. återfjädrande vippa skulle ju råda bot på detta, men lättare att trycka igång driften med en knapp. Även mer logiskt med tre knappar än en vippa plus stoppknapp.
Samt som gnisten83 skrev, går det att ta signalen från ett håll till, brytare under bromsen? Redundans är aldrig fel när det gäller säkerhet.
Jag tar strömmen direkt från brytaren vid bromspedalen, troligen säkring innan, så det skulle möjligen vara en risk om säkringen ryker, men då är knappen nära till hands. Skulle i och för sig inte vara dumt med en sparat brytare, men har inte känt behovet. Allt elektriskt kan sluta fungera om det vill sig illa.
Koll av ljus ingår väl egentligen i säkerhetskontrollen som alla gör dagligen innan start?
Att farthållaren inte gick på separat givare tycker jag däremot låter farligt, är ju en helt annan hastighet.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II